Isuzu D-Max Double Cab LSX

Van alle autovormen is de pick-up met afstand de stomste. Driekwart van je auto is bagageruimte die in de buitenlucht ligt. En toch: Isuzu doet niet anders

Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Foto('s): IsuzuIsuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX
Isuzu D-Max Double Cab LSX

Isuzu? Nee, we zijn nog lang niet dronken genoeg om ‘Suzuki’ niet juist meer te kunnen spellen. En het is ook geen nieuwe computerfabrikant of groene-stroomaanbieder die je de vrije doorgang naar de ingang van Albert Heijn belemmert. Isuzu is, nieuwsflash, alleen maar de grootste fabrikant van dieselmotoren ter wereld. Ter wereld, ja. En ook nog eens de oudste fabrikant van Japan. Dat je het even weet. Dat je het niet wist, komt waarschijnlijk doordat ze alleen maar pick-ups en lichte bedrijfswagens maken. Ze worden, naar eigen zeggen, ‘niet afgeleid door personen- en sportwagens’. Niet per se een statement waarmee je je bij TopGear erg populair maakt, maar goed.

Waarom houden ze zich daar alleen maar mee bezig?

Pick-ups, dus. Er is wat ons betreft, behalve het op regelmatige basis vervoeren van grote hoeveelheden bouwmateriaal of boos kijkende rebellen met AK-47’s, niet één goede reden voor dat soort auto’s. In Nederland dan, hè: dat de reusachtige Ford F-150 al millennia de bestverkochte auto van Amerika is, snappen we… ook niet, maar vooruit, daar heb je er tenminste de ruimte voor. En de bijbehorende ego’s.

Hoe anders is de situatie in de Lage Landen. Hier is het een hele toer om een pick-up tegen te komen zonder bestickering. Driekwart van de D-Max’en die Isuzu in Nederland verkoopt, gaat immers naar Rijkswaterstaat. De rest komt bij andere overheidsdiensten (Staatsbosbeheer en zo) en overige meer ‘utilitair’ ingestelde bedrijven terecht – die dus echt iets aan zo’n laadbak hebben. Of die nog andere, veel specialistischer wensen hebben. In dat opzicht scheelt het dat qua ombouwmogelijkheden zo’n beetje alles kan met een D-Max. Wil je een camper, of heb je een baard en wil je broodjes met rechtsdraaiende bio-zuurkool à raison van 12,50 euro verkopen vanuit je rolling kitchen? Eén telefoontje naar Isuzu volstaat. Liever een sneeuwschuiver voorop? Het kan. Simpeler zijn de basisvormen: Single Cab is een enorme laadbak en binnenin slechts ruimte voor twee. Extended Cab betekent twee klapstoeltjes achterin en korte zelfmoorddeurtjes om daar te komen. Double cab: een echte achterbank en een wat kortere laadbak.

Hoe rijdt de Isuzu D-Max Double Cab LSX?

Verrassend normaal, eigenlijk. Voor de diepe verfijning hoef je hem niet te kopen, maar dat snap je zo ook wel. Maar hij is comfortabel, redelijk stil, ruim en eventueel nog voorzien van snufjes als keyless entry, achteruitrijcamera, touchscreen, USB- en zelfs (nooit eerder gezien) HDMI-aansluitingen. Ook uniek is dat de 1,9-liter dieselmotor misschien niet extreem sterk líjkt (163 pk, 360 Nm), maar je wel probleemloos 3.500 kilo (!) aan boot/paard/Airstream-caravan achter je Isuzu D-Max Double Cab LSX kunt hangen. Indrukwekkend. Daarbij beschikt hij nog over vrij serieuze terreinvaardigheid ook. Dat de plastics misschien niet de allermooiste zijn (wel mooier dan voorheen trouwens): boeien. Dit is een werkpaard en modder op je leren bekleding is ook niet alles.

Voor mensen die er geen heel specifieke toepassing voor hebben, gaat een pick-up nog steeds helemaal nergens over. Heb je die wel, dan heb je aan de Isuzu D-Max Double Cab LSX een goede.

13
20
Specificaties

Isuzu D-Max Double Cab LSX

Motor
1.898 cc
viercilinder turbo
163 pk @ n.b. tpm
360 Nm @ n.b. tpm

Aandrijving
vier wielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u n.b.
top n.b.

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
183 g/km CO2

Afmetingen
5.295 x 1.860 x 1.795 mm (l x b x h)
3.095 mm (wielbasis)
1.915 kg
76 l (diesel)
1.080 kilo (bagage)

Prijzen
€ 50.192 (NL)
€ 32.549 (B)

Vonnis:
Volkomen onzinnige auto, tenzij je er een goede toepassing voor hebt. Dan kun je, hoewel hij niet de meest verfijnde van allemaal is, nauwelijks om hem heen. En, bepaald niet onbelangrijk: je krijgt nog vijf jaar garantie ook

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken