Uitgelicht: Lexus IS F vs Prius

Met oud-rallyrijder Paul Maaskant togen we naar de Nordschleife om uit te zoeken hoe groot het tijdsverschil en het brandstofverbruik is tussen een auto die geschikt is voor circuitwerk en een auto die het omgekeerde is.
 
Er gaat geen dag voorbij dat we niets horen of lezen over de Nordschleife. Zo lazen we enige tijd geleden dat ‘ons eigen’ Tom Coronel met de Viper ACR een nieuw ronderecord heeft neergezet en onlangs kwam ons ter oren dat Porsche Nissan heeft uitgemaakt voor leugenaar omdat er een raar luchtje zit aan de razendsnelle laptime van de GT-R. Het laatste nieuws is dat Nissan alle aantijgingen van Porsche ontkent.
 
De reden voor de constante stroom aan nieuwsberichten is eenvoudig te verklaren. Het meest uitdagende en gevaarlijke circuit ter wereld wordt constant door autofabrikanten gebruikt om aan te tonen dat hun supercars en grasmaaiers sneller en competenter zijn dan die van de concurrentie. Daarom is de Nordschleife dus sinds jaar en dag het toneel voor een soort van never ending soapserie.
 
We maakten niet zo heel lang geleden ook deel uit van de serie, niet met hetzelfde script als de autofabrikanten, maar om uit te zoeken hoe groot het tijdsverschil en het brandstofverbruik kan zijn tussen een auto die geschikt is voor circuitwerk en een auto die helemaal het omgekeerde is. De Toyota Prius, de Lexus IS F en Paul Maaskant brachten we mee om de hoofdrollen te kunnen spelen in de scène die we zelf bedacht hadden.
 
Voordat we je het verloop van de dag uit de doeken doen, eerst wat uitleg waarom we überhaupt voor de Prius en de IS F hebben gekozen als proefkonijnen. De Toyota was voor de hand liggend: die staat bij iedereen te boek als de zuinigste en schoonste auto money can buy, maar ook als een volledig ongepast voertuig voor iets dat ook maar een heel klein beetje op een circuit lijkt. Nietwaar?
 
De keuze voor de IS F lijkt misschien niet logisch, maar we wilden deze Japanner erbij hebben omdat het een geweldige sportsedan is die zich net zo thuis voelt op straat als op het circuit. Dat is niet de enige reden: ook vanwege het contrasterende feit dat Lexus met hybridemodellen zoals de LS 600h en RX 400h naam heeft gemaakt als een zuinig en milieuvriendelijk automerk, is een verklaring voor de aanwezigheid van de IS F. Daarnaast is Lexus het luxemerk van Toyota. Maar dat wist je al. Zijn ze daarmee neefjes? Nichtjes? Broertjes?
 
Een verklaring voor de aanwezigheid van Paul Maaskant, oud-rallyrijder en Nürburgring-kenner, hebben we ook. We nodigden hem uit omdat we hem nodig hadden om zowel de Lexus als de Toyota zo snel en zo veilig mogelijk over de Nordschleife te jagen. Daarvoor is hij de man bij uitstek. Ten eerste komt dat door zijn jarenlange ervaring met allerlei soorten race-, rally- en straatauto’s, ten tweede vanwege zijn grote kennis van het Duitse circuit – hij woont er zowat.
 
De Lexus was volgens ons script als eerste aan de beurt om een rondetijd neer te zetten en om terloops te laten zien hoe zuinig – of onzuinig – hij om kan springen met brandstof. Voor je referentiekader: volgens fabrieksopgave gebruikt de Lexus gemiddeld zo’n 11,4 liter benzine per 100 kilometer. Best een net verbruikscijfer, zeker als je nagaat dat bijvoorbeeld de kersverse Volvo XC60 T6 met twee cilinders minder gemiddeld 0,5 liter meer nodig heeft voor dezelfde afstand.
 
Paul zette een rondetijd neer van 8 minuut 57, ondanks flinke vertraging onderweg door drukte op de baan en een ongelukje (van iemand anders) op het laatste deel van het circuit. ‘Maakt niet uit’, zei hij. ‘We trekken gewoon dertig seconden van de tijd af.’ Dat deden we, met als resultaat 8 minuten en 27 seconden, een hele nette tijd voor de Lexus – zeker als je in acht neemt dat de BMW M3 (de V8) in betere omstandigheden ooit een tijd van 8 minuut 5 liet noteren.
‘We haalden onderweg onder meer een Audi S3, een Mazda MX-5 en een Fiesta ST in – echt waar, met een Toyota Prius!’
 
En het verbruik? De Lexus dronk benzine als ware het liters sake. Schrik niet, de digitale verbruiksmeter van de IS F bleef gedurende de rit ijskoud en onverbiddelijk staan op +30 l/100 km, een gemiddeld brandstofverbruik van meer dan 1 op 3. Dorstig baasje dus, die Lexus. Hadden we eigenlijk anders verwacht? Toch wel een beetje. We voorspelden dat het verbruik van de Lexus uit zou komen op 1 op 5, aangezien we op de openbare weg een gemiddeld verbruik hadden gescoord van 1 op 8 – waarbij we ons bepaald niet inhielden. Hoe je het ook wendt of keert, het verbruik van de Lexus is opmerkelijk, net als z’n rondetijd, maar misschien valt het mee als we de cijfers van die andere auto ernaast leggen. Op naar de Toyota.
 
Met de Prius zette Paul een tijd van 11 minuten en 4 seconden op de klok – en dat terwijl we net als bij de Lexus last hadden van de drukte en een ongelukje hier en daar. Daarom trokken we op advies van Paul ook dertig seconden van de tijd van de Prius, met als resultaat 10 minuut 34 – eveneens een nette tijd, want herinner je nog die aflevering van Top Gear waarin Sabine Schmitz 10 minuut 4 reed met een Ford Transit? We bedoelen maar.
 
Wat voor een gevoel gaf dat nou, blazen op de Ring met een Prius? Het begon allemaal met een gevoel van schaamte (door lachende en honende mensen om ons heen). Daarna ging deze emotie al snel over in ongeloof en angst, zeker toen we met een, voor ons besef, veel te hoge snelheid de eerste bocht naderden. Terwijl Paul zo koel als een ijsbeer bleef de Prius kalm als een bejaarde met een gehoorprobleem, ondanks de marteling die hij onderging. Onze emoties veranderden direct in een gevoel van trots en onoverwinnelijkheid. Het is tenslotte niet elke dag dat we in een Prius over het meest uitdagende en misschien ook wel gevaarlijkste circuit ter wereld scheuren en ondertussen een aantal Ring-fetisjisten het snot voor de ogen rijden. Je gelooft het nooit: door Pauls meesterlijke stuurkunsten haalden we onderweg onder meer een Audi S3, een Mazda MX-5 en een Fiesta ST in – echt waar, met een Toyota Prius!
 
Uiteindelijk was de hybride-auto zo’n twee minuten langzamer dan de machtige V8 en hij scoorde een gemiddeld verbruik van 10,8 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 9. Dat hebben we aardig gedaan met een auto die allerminst raceambities heeft en die volgens opgave met twee vingers in z’n grille 1 op 20 kan halen. Sterker, misschien is de Prius met deze rondetijd en dit verbruikscijfer wel de lolligste en zuinigste raceauto ter wereld. Ideetje voor een nieuwe raceklasse?
 
Terug in Nederland dachten we na over de resultaten van ons kleine onderzoek, over een zinnige slotsom voor dit verhaal. Eerst de conclusie over het verschil in rondetijd. In onze ogen is het onderscheid vrij klein en dus kunnen we grappig genoeg stellen dat je niet per se een Lexus IS F of een dergelijke auto nodig hebt om een snelle tijd neer te zetten op de Nordschleife. Wel een competente bestuurder. Zoals Paul in dit geval. Of Sabine Schmitz, om eens iemand te noemen.
 
Daarnaast hebben we uit deze test kunnen opmaken dat we vermoedelijk met de zuinigste raceauto ter wereld hebben gereden én dat het wel degelijk mogelijk is om onder de 1 op 10 te rijden met een Prius. Sterker nog: dat het wel degelijk mogelijk is om lol te hebben met een Prius, met een auto die zo groen en politiek correct is dat we er zelf groen van worden.
 
Dan het brandstofverbruik. Laten we hier bovenal vaststellen dat als je zuinig wilt rijden met welke auto ook, je niet een circuit op moet gaan. Misschien snapte je dat al. Het verbruik van de Toyota was dik dubbel zo hoog als elke normale Prius-rijder gewend is, de dorst van de IS F was verdrievoudigd. Anders gezegd: beide auto’s veranderden tijdens een rondje over het circuit van twee anonieme gezelligheidsdrinkers in twee drinkebroers.
 
Dan het verschil tussen de auto’s. Bij normaal gebruik is dat zo’n 7,1 liter per 100 kilometer, maar op de Nordschleife was het onderscheid vele malen groter. Kijken we naar de cijfers uit de test dan kunnen we concluderen dat als je met de Lexus honderd kilometer over de Ring zou rijden, je minstens twintig liter brandstof meer nodig hebt dan de Prius nodig zou hebben voor dezelfde afstand. Dat gezegd hebbende: de voorsprong van twee minuten per rondje verliest de Lexus met de tijd die hij nodig heeft voor z’n tankstops. Als je het zo bekijkt is de Prius eigenlijk net zo snel als de IS F.
 
 
Meer informatie over de Nürburgring Nord-schleife en de openingstijden vind je op www.nuerburgring.de. Wil je ook een keer een dagje Nordschleife doen met Paul Maaskant? Surf dan naar www.prodrive-training.nl en kijk onder het kopje ‘Privé-training’.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken