Lotus Exige Sport 410

De nieuwe middelste versie overbrugt zowel het prestatie- als het prijsverschil tussen de andere twee

Lotus Exige Sport 410 drift
Lotus Exige Sport 410 interieur
Lotus Exige Sport 410 circuit
Lotus Exige Sport 410 drift
Lotus Exige Sport 410 interieur
Lotus Exige Sport 410 circuit

Weet je niet helemaal zeker voor welke extreme Lotus je moet gaan, dan is het advies net als met het kiezen van wijn in een restaurant: neem de middelste van de kaart, de Lotus Exige Sport 410.

Welke Lotus moet ik nu hebben?

Lotus stond nooit echt bekend om duidelijke modellijnen, maar het Exige-gamma is de afge­lopen jaren wel erg ondoorzichtig en warrig geworden. Lastig als je er eentje gaat kopen, maar niet weet welke. We zullen het je makkelijk maken: deze nieuwe Sport 410 is de variant die je wilt. Het is de laatste gedaante waarin de derde generatie van de Exige zal verschijnen, voordat we in 2020 een nieuwe te zien zullen krijgen. Tot die tijd is deze lichtgewicht vechtersbaas met middenmotor te ­krijgen in drie verschillende hardcore-­varianten: de 350, de 410 en de 430.

Weinig gewicht resulteert in verschrikkelijk veel snelheid

De nieuwe middelste versie overbrugt zowel het prestatie- als het prijsverschil (dat in Engeland zo’n 40.000 pond bedraagt) tussen de andere twee. De formule is typisch voor de Exige: een aluminium basis met een van Toyota afkomstige, 415 pk sterke V6 met supercharger. Met 1.054 kilo is dit de lichtste Exige met een V6 ooit en lijkt hij eigenlijk meer op een wat vriendelijker 430 (minder downforce, minder vermogen, geen tractiecontrole) dan op een ­opgewarmde 350.

Snel is ie zeker. Er is weinig gewicht om voort te hoeven bewegen, waardoor de Lotus Exige Sport 410 in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u weet te komen en een topsnelheid heeft van 290 km/u. Dankzij allerhande aerodynamische zaken, uiteraard gemaakt van koolstofvezel, beschikt hij over 150 kilo aan downforce. En van dit alles kun je nu allemaal genieten zonder dak boven je hoofd.

Gevoel boven functionaliteit

Oké: hij heeft geen stuurbekrachtiging, dus parkeren is doffe ellende. Maar zodra je rolt en rijdt, zal dat je een zorg zijn. De Sport 410 beweegt heerlijk organisch en puur. De grip is geweldig, net als de motor. Die heeft een berg koppel en reageert heel aards en natuurlijk, zonder enige vertraging en met passende urgentie in z’n gasrespons.

Maar de vloeiende manier waarop de 410 zich over de weg begeeft op z’n slimme en dure Nitron-dempers, die de hobbels in de weg zowel absorberen als aan je doorgeven via de stoel en het stuur – terwijl er nooit een hint bestaat naar een onbalans die je het landschap in zou kunnen katapulteren – kan alleen maar worden omschreven als je reinste voo­doo. Hij geeft je het vertrouwen om keer op keer alle zes de versnellingen van de prachtige, opengewerkte transmissie te verslinden.

Is deze Lotus Exige Sport 410 dan niet te duur?

Met een prijs van 96.000 euro (zonder onze fijne belastingen) is ie duur. Heel duur. En hij is lastig om in en uit te stappen. Heel lastig. Maar Lotus heeft hier iets heel capabels geschapen. De 410 is een zeldzaamheid in de zin dat hij net zo blij is op de weg als op het circuit. En dat mag worden gevierd.

16
20
Specificaties

Specificaties Lotus Exige 410

Motor
3.456 cc
V6 supercharged
416 pk @ 7.000 tpm
420 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 290 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,6 l/100 km
240 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.052 x 1.802 x 1.153 mm
(l x b x h)
2.370 mm (wielbasis)
1.054 kg
40 l (benzine)
98 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

VONNIS:
Als je dol bent op lichte sportauto’s met heel veel vermogen, dan is er niet veel beters te vinden. Vooral niet dakloos. Het gaat je in ons land een lieve duit ­kosten, maar dat betekent wel dat je er hyper-exclusief bij rijdt. Mooi meegenomen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken