8
Advertorial
Deze zeldzame McLaren staat te koop in Nederland
27 jul 2019 - 14:45 uur
27 juli 2019 - 14:45 uur
De McLaren 12C was nog maar drie jaar onder ons en moet nu al in het stof bijten om z’n opvolger de ruimte te geven. Is z’n vroege heengaan te rechtvaardigen, of is deze 650S niets anders dan een P1-achtig faceliftje?
McLaren meldt trots dat de 650S zichzelf in 8,4 seconden van 0 naar 200 km/u kan janken, en dat dat een seconde sneller is dan de legendarische, recordbrekende F1 uit de jaren negentig. Het is tevens sneller dan z’n gezworen aartsrivaal, de Ferrari 458 Italia, en ook sneller dan diens topversie, de 458 Speciale. Dit om je een idee te geven van de ziedende oerkrachten die op je afgevuurd worden als je een 650S gebruikt waarvoor ie bedoeld is. We zouden liegen als we zeiden dat het verschil in snelheid met de 12C heel goed merkbaar is. Op de openbare weg kun je de uiterste randjes van deze auto’s nu eenmaal niet benutten; daarnaast zijn wij geen rijdende robots (The Stig was druk met zijn nieuwe hobby: grasmaaiers) en is het even geleden dat we voor het laatst in een 12C zaten. Als we al iets denken te ontwaren – maar we vermoeden dat het vooral is omdat we het verschil in koppel weten – is het dat de motor midden in het toerengebied net wat enthousiaster oppakt. Het is millimeterwerk voor de fijnproevers; het is niet alsof je met de 12C iets te kort kwam. Overigens kunnen we ons voorstellen dat de verschillen op het circuit een stuk evidenter zullen zijn. Wat we wel bij alle snelheden voelen – en wat niet in cijfers is uit te drukken – is de algehele levendigheid van de 650S. Door te zorgen dat hij een toefje sneller en puntiger instuurt en dat het toch al fenomenale onderstel net weer een treetje hoger op de wauw-ladder kwam te staan, heeft McLaren een totaalpakket gecreëerd dat je jezelf doet afvragen hoe ze dit, op deze planeet, met deze natuurwetten, ooit nog gaan overtreffen. Het is niet dat we dit soort uitzinnige prestaties niet kennen. Het is niet dat we dit soort haarscherp weggedrag niet kennen. Het is de combinatie van de twee, en vooral het gemak waarmee ze samenkomen. Als in een Lotusje van een gram of twintig dartel je met de 650S door alles wat zich een bocht noemt, verbijsterd over de organische connectie die je met de techniek voelt. We kunnen het het best als volgt omschrijven: er zit geen speling in deze auto. Alles is direct. Je vermoedt misschien dat dit een slopend effect zal hebben op jou als bestuurder, maar nee: dit is een supercar die even comfortabel en handelbaar is als een dobberend opblaasbedje. Het feit dat we in een van de best presterende straatauto’s ter wereld zitten en dat deze gedachte zich geen moment bij ons opdringt als we door druk verkeer rijden, geeft aan hoe ongelooflijk uitgekiend de 650S is. Net als in de 12C zijn er twee heilige knoppen: een met de H van Handling, een met de P van Power. Deze kun je elk op Normal, Sport of Track zetten. Elke stand maakt op zijn eigen manier indruk, maar voor de H-knop is het de Sport-modus die de show steelt. De besturing heeft hiermee precies het gewicht en de feedback waarvan je altijd droomde, en de vering en demping slaan alles: geen kuil of groef kan je afremmen, alles wordt opgeslokt en keer op keer aan jou doorgegeven met een impuls die ongeveer een kwart bedraagt van de klap die je verwachtte. De 12C, met z’n minder stijve onderstel, kon op belabberd wegdek nog fractioneel comfortabeler zijn, maar het gemis hiervan is een kleine prijs voor de grotere lenigheid die de 650S laat zien. En de P-knop? Die staat meestal op Sport, maar als de weg vrij is nog liever op Track. Voor de meeste herrie, de venijnigste respons en een beleving waarvan je weet: dit is the full monty, dit is wat McLaren voorzag toen deze auto nog maar een glinstering in hun oog was. Ooit schreven we dat er geen betere auto was om de prijs van een heel aardig huis op stuk te slaan dan een MP4-12C met klapdak. Die rol wordt vlekkeloos overgenomen door deze 650S Spider (ook al is ie zo’n 20.000 euro duurder geworden terwijl huizen nu goedkoper zijn – even slikken). De Britten zetten in 2011 een basis neer met een aantal fantastische elementen – het sterke en lichte koolstofvezel chassis, de nauwelijks te bevatten aandrijflijn – en blijft deze naar een hoger niveau tillen. Dit platform is zo inherent goed dat McLaren er waarschijnlijk nog lang niet mee is uitgespeeld. Van een merk waarbij racen zo diep in de genen zit, verwachten we eigenlijk ook niet anders dan dat ze blijven verbeteren tot ze erbij neervallen. De 650S Spider is een auto met zo veel puntgave gezichten dat het haast eng is om ‘m recht aan te kijken. Toch stelt ie je op je gemak, of je nou 300 of 3 km/u gaat – en blijft ie je daarin verbazen. Het is een racer, een cruiser, een speeltje en een stuk gereedschap, een rollend plakje menselijk vernuft. Bovenal is het de auto die de 12C van z’n koolstofvezel troon stoot, terwijl deze zich er net goed en wel had gesetteld. ‘Het leven meet je in daden, niet slechts in jaren’, zei Bruce McLaren ooit. Hij zou trots zijn.‘Het is niet dat we dit soort uitzinnige prestaties niet kennen. Het is niet dat we dit soort haarscherp weggedrag niet kennen. Het is de combinatie van de twee, en het gemak waarmee ze samenkomen’
Reacties