Reden in de vorige A-klasse voornamelijk oude vrouwtjes met paars haar, de nieuwe moet daar rigoureus verandering in brengen. Dat moet lukken.
 
Je zou het niet zeggen, maar dit is pas de derde generatie A-klasse. De eerste verscheen, niet zonder slag of stoot, in 1997. Mercedes had tot dan toe de 190 (de verre voorganger van de huidige C-klasse) als kleinste model in het gamma, maar nog kleinere auto’s wonnen aan populariteit. Mercedes dacht daarvan een graan te kunnen meepikken met hun eerste voorwielaangedreven auto die bovendien ook makkelijk kon inspelen op toekomstige ontwikkelingen als elektrisch of op waterstof rijden – iets wat er nooit van gekomen is. Om die reden werd de eerste A-klasse ook voorzien van een dubbele bodem, wat ‘m wat hoger maakt.
 
Ouderen stappen zo fijn in als een auto hoog is, maar de eerste A kukelde ook op z’n zijkant toen een paar Zweedse journalisten de zogenaamde elandproef ermee uitvoerden. Paniek bij Mercedes: een grote terugroepactie volgde, alle modellen kregen standaard esp en meerdere aanpassingen om ‘m stabieler te maken. Dat ging ten koste van de rijeigenschappen, en de algehele bouwkwaliteit bleek ook niet heel best. Er lopen vast nu nog mensen bij Mercedes rond die wit om de neus wegtrekken als je ze met de eerste A confronteert.
 
In 2004 werd de opvolger gelanceerd. Die deed het een stuk beter, maar het etiket van een bedaagd minibusje waarin ouwetjes vrolijk door het land crossen, bleef kleven. En het vreemde is: het model daarboven, iets na de tweede generatie A gelanceerd, de B-klasse, is ook al zo’n geval dat met enige vorm van dynamiek niets te maken wilde hebben. Maar Mercedes denkt met de nieuwe A-klasse de oplossing te hebben.
 
Kijk zelf naar de foto’s en wees eerlijk: de nieuwe A-klasse ziet er bijzonder goed uit. Laag, dynamisch, stijlvol, compact, snel, hip – hij heeft het wat ons betreft allemaal. En je oma kan de nieuwe B-klasse kopen: die zit nu in hetzelfde prijssegment, gebouwd op hetzelfde platform, en nog immer met de uitstraling van een oude poedel. Ieder z’n ding. Terug naar de A.
 
Waarschijnlijk om z’n sportiviteit te onderstrepen heeft Mercedes alleen versies met sportonderstel en AMG-liflafjes als testauto beschikbaar, inclusief de A250 Sport. Ja, natuurlijk rijden die allemaal goed en strak en sportief, maar dat maakt het op dit moment lastig te bepalen of de nieuwe A het kan opnemen tegen 1-series, A3’s, Focussen en Golfs.
 

 
We kiezen ervoor om met de A200 CDI op stap te gaan, de op dit moment sterkst leverbare diesel met 136 pk en in ons geval uitgerust met zeventraps automaat met dubbele koppeling. En alle denkbare opties, waaronder dus ook dat sportonderstel. Nou kunnen we je gelijk een tip meegeven: kruis in de optielijst het AMG Sport-pakket aan (3.000 euro) waarmee je niet alleen dat sportonderstel krijgt, maar ook mooie velgen en een prachtig interieur. Het is even slikken qua prijs, maar het is zeker de moeite waard.
 
Het enige minpunt dat we aan de A200 CDI met AMG Sport-pakket en automaat konden ontdekken, is dat ie wat traag reageert op het gaspedaal. Dit zit ‘m in de automaat, en los je op door er een met handbak te nemen. De motor is bijzonder soepel, biedt voldoende vermogen (al zijn een acceleratie van 0 naar 100 in 9,2 seconden en een topsnelheid van 210 km/u niet heel schokkend), maar de echte verwennerij zit binnenin. Alles is prachtig afgewerkt, de materialen zijn van hoog niveau: het is echt een feestje om achter het stuur plaats te nemen.
 
‘Deze auto poetst in één klap het stoffige imago van de A-klasse weg. In dat opzicht is de missie van Mercedes meer dan geslaagd’
 
De rijbeleving is dynamisch, hij stuurt strak, ook over bochtige parcours die wij tot onze beschikking hadden en je hebt geen moment het idee vermogen tekort te komen. Natuurlijk, de prijs is er ook naar: de basisprijs van de 200 CDI is 33.685 euro (in België 27.709 euro), tel daar nog 3.000 euro bij op voor de AMG-spullen en 2.500 euro voor een pakket met navigatie, cd-wisselaar en cruisecontrole en je bent in Nederland bijna 40.000 euro kwijt (dik 30.000 in België). Daar heb je ook een fors aangeklede Golf GTD voor, of een vergelijkbare A3 of 1-serie. Waarom zou je dan voor een A-klasse kiezen?
 
Het is niet makkelijk. Ga er maar van uit dat we de A nog met z’n concurrenten onder de loep zullen nemen in een vergelijkende test, dat lees je vast binnenkort in TopGear Magazine. Daarbij zal de BMW 1-serie nog net wat dynamischer aanvoelen, deels door de achterwielaandrijving en deels door de basisaanpak van BMW om sportieve auto’s te bouwen waar Mercedes er vaker voor kiest zich meer op comfort te richten. Met de kennis van nu kunnen we alleen concluderen dat ie in het geheel niet onder doet voor concurrerende auto’s en bovendien in één klap het stoffige imago van de A-klasse wegpoetst. In dat opzicht is de missie van Mercedes meer dan geslaagd.
 
Daarnaast heeft Mercedes met de A250 Sport (211 pk, met een basisprijs van 45.119 euro in Nederland en 35.574 euro in België) een troef in handen die ook het publiek bedient dat geïnteresseerd is in een echt snelle versie. We kijken echter nog meer uit naar de A45 AMG (met viercilinder motor) die begin volgend jaar op de markt zal komen. Goedkoop zul je ‘m niet vinden, idioot snel zeker wel. Bovendien werkt zo’n 1M- of RS3-concurrent versterkend voor het imago van de A-klasse.
 
Onze conclusie is dan ook dat dit een hatchback is die met gemak kan concurreren met z’n collega’s in dit segment. Er zijn voldoende smaken om aan ieders wens te voldoen – van zuinig en schoon tot onbehoorlijk snel. Aardig is nog dat je een A in matte kleur kunt bestellen, en ook dat geeft ‘m nog meer smoel. En, hoewel subjectief: hij ziet er beter uit dan z’n concurrenten.

Mercedes A200 CDI AMG Sport 7G-DCT

 

15/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 9,2 s

Top: 210 km/u

Verbruik: 4,1 l/100 km

Motor: 1.796 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 136 pk

Koppel: 300 Nm

Gewicht: 1.475 kg

CO2: 109 g/km

 

Prijs

NL € 33.685 (basis)

BE € 27.709 (basis)

 

Vonnis

Dit is een streep door de oude A: deze nieuwe is fraai om te zien, dynamisch als je wilt en bovendien straks leverbaar als AMG. Als je doorspaart

Reacties