Dit kan niet. Elke keer schamen we ons dood, om het de volgende keer doodleuk weer te doen. Ken je dat, zo’n enorme plas water langs de kant van de weg en een voetganger die onverstandig genoeg is om precies daar te gaan staan wachten tot hij kan oversteken? Geef toe, elke keer denk je: zal ik? Natuurlijk ben je net als wij keurig opgevoed en rij je netjes om de plas heen. Maar toch, de verleiding…

Het lijkt wel oorlog

De nieuwe Mercedes-AMG A 45 4Matic is die gêne al lang voorbij. Die knalt gewoon volle bak die plas in, elke keer weer. Dan gaat ie nog een potje staan lachen ook. Het hoeft niet eens geregend te hebben, want de A gebruikt voor een vergelijkbare ervaring gewoon z’n uitlaatgeluid. Bij opschakelen of gas loslaten boven de pak ‘m beet 3.000 toeren laat ie een geluid horen dat doet vermoeden dat het front in Syrië hier om de hoek ligt. Met een beetje mikken kun je iedere argeloze voorbijganger met een voetbeweging tien jaar ouder laten worden. Het is ronduit schandalig.

Ongekend

Mercedes-AMG kon het natuurlijk niet over zijn kant laten gaan dat Audi de RS3 voorzag van 367 pk – precies zeven pk’s meer dan de toenmalige A 45. En dus grijpt Das Haus de gelegenheid van de A-klasse facelift aan om terug te meppen, en hard ook: niet minder dan 381 pk brult het A’tje eruit. Let wel: het gaat hier nog altijd om een tweeliter viercilindertje, dat nu in één klap de Sterkste In Z’n Soort Ooit is. 191 pk per liter motorinhoud.

Wat is er veranderd aan de Mercedes-AMG A 45 4Matic

Er was al weinig mis met de prestaties, en die zijn nu nog wat spectaculairder geworden. De sprint naar 100 km/u doe je in 4,2 seconden (0,4 seconde sneller), de top is afgeregeld op 250 en kan, met het AMG Driver’s Package, naar 270 km/u worden verhoogd. Daarnaast is de wegligging (die in de vorige nogal ‘bonkig’ was) aanzienlijk verbeterd. Een sperdifferentieel op de vooras doet wat kleine wondertjes voor de grip van de voorwielen: geen onderstuur, geen overstuur, maar een haast Zwitserse neutraliteit karakteriseert z’n houding ten opzichte van bochten. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn ook gewijzigd: nummers drie tot en met zeven zijn allemaal korter geworden, waardoor de acceleratie nooit ook maar een nanoseconde inkakt. Lieve help, wat is dit ding snel.

Ook nieuw is de draaiknop waarmee je, à la AMG GT, diverse rij-instellingen kunt kiezen. Je hebt Comfort, Sport, Sport+, Race en een stand voor je eigen voorkeuren. Heel enorm zijn de verschillen niet: Comfort is al behoorlijk straf en Race is niet zo manisch als je zou verwachten. De A 45 is in al z’n standen sensationeel snel en sensationeel leuk om te rijden en beukt zichzelf in één, nee, een heleboel klappen naar de absolute top van het hete hatch-segment.

Specificaties Mercedes-AMG A 45 4Matic


Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
381 pk @ 6.000 tpm
475 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,9 l/100 km
162 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.299 x 1.780 x 1.433 mm (l x b x h)
2.699 mm (wielbasis)
1.455 kg
56 l (benzine)
341 / 1.157 l (bagage)

Prijzen
NL € 61.995 (25%)
BE € 49.973

Het vonnis
Wij maar denken dat Mercedes een keurig merk is dat beschaving hoog in het vaandel heeft. Niet dus. Deze A 45 AMG is het letterlijk gillende bewijs van het tegendeel en de pure triomf van Dikke Ik. Zorg dat je in ‘m zit, en niet naast ‘m loopt

Reacties