Mercedes-AMG S 63 4Matic Lang

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar zelfs het beste is op een zeker moment niet goed genoeg meer. Nét niet, maar dan is het per definitie niet meer het beste...

Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63
Mercedes-AMG S 63

Als je na drie, vier keer kijken nog niet ziet dat deze Mercedes-AMG S 63 een facelift heeft ondergaan: geneer je niet. Het ís bijna niet te zien. Hint: de dagrijverlichting in de koplampen bestaat niet langer uit één streep leds, maar uit drie. Nog een: er zitten nu drie horizontale chroomspijlen in de grille in plaats van vier. En inderdaad: die joekels van lucht­inlaten onderin zijn nu nog iets joekeliger geworden. Dat was het wel zo’n beetje (oké, de achterlichten zijn ook nieuw).

Nu mankeerde er ook niets aan de buitenkant van de S. Maar er waren, met het noodtempo waarin de (vooral elektronische) techniek tegenwoordig doordendert, best wat dingen die een update konden gebruiken – die de E-klasse al wel had, maar de Mercedes-AMG S 63 nog niet. Daarbij: BMW deed wat nieuwe dingetjes met de 7-serie, Audi presenteerde nog zeer onlangs een compleet nieuwe A8 – dat kun je niet zomaar over je kant laten gaan.

Mercedes-AMG S 63

Was Mercedes helemaal het spoor bijster?

Een van de dingen waarin de E-klasse een stapje voorliep, was het dashboard. De S begon met twee enorme schermen, maar bij de E werden die twee min of meer aan elkaar gesmeed, waardoor één kamerbreed geheel ontstond. De S-klasse heeft het nu dus ook en het is prachtig. Het is voor een groot deel aan te passen aan je eigen voorkeuren en er zit een hoeveelheid techniek en informatie in verstopt waarmee je niet zo lang geleden probleemloos naar de maan kon.

Het hele dashboard is trouwens van een oogverblindende pracht. Leer erop, hout eronder (of koolstofvezel, aluminium – wat je maar wilt. Het is trouwens nog altijd niet heel erg moeilijk er iets van te maken waarvan een gemiddelde zigeuner zachtjes in een hoekje gaat zitten huilen. Zorgvuldig kiezen dus), allemaal verwerkt op een manier die een akelig gevoel voor detail en precisie verraadt. De nieuwe Audi A8 hebben we nog niet persoonlijk mogen ontmoeten en die jongens kunnen er ook wat van (slag om de arm dus).

Hoe luxe is het in de S-klasse?

Om je een kleine, bij voorbaat tekortschietende indruk te geven van het verwennerijniveau: Mercedes heeft nu iets dat ze Energizing Comfort noemen. Het komt erop neer dat zo’n beetje alle zaken die met comfort te maken hebben, met elkaar wordt gekoppeld – van de interieurverlichting tot de parfumeur, en via de stoelmassage naar de muziek. Er zijn zes hoofdprogramma’s, met namen als Vitaliteit, Frisheid, Plezier en Comfort. Pak die eerste en je stoel wordt lichtjes gekoeld, de sfeerverlichting gaat naar 50 tinten blauw (of zoiets), er wordt vrolijk op los gemasseerd, er zweeft een opbeurend luchtje de cabine binnen en er wordt uptempo muziek opgezet. Wat er gebeurt als een van de zwoelere programma’s wordt gekozen, laat zich raden.

Mercedes-AMG S 63

Er zijn ook programma’s die je onder invloed van allerlei opzwepends aansporen oefeningen te gaan doen (‘knijp tien keer in het stuur, dat werk). Eventueel wordt ook je eigen muziek geanalyseerd en in die categorieën ingedeeld. Als je het allemaal onzinnig vindt: waarschijnlijk heb je gelijk maar het zit allemaal wel verdomd goed in elkaar. Trouwens, over die muziek: voor een ongetwijfeld onbeschofte meerprijs is er een nieuw Burmester-systeem beschikbaar dat nu 1.520 watt levert en er voor de zekerheid nog een speaker in het dak en twee in de zijwanden bij heeft gekregen. Het klinkt ongelooflijk.

Is alles ongelooflijk aan de Mercedes-AMG S 63

Dat kun je dan weer niet zeggen van de spraakbesturing van van alles en nog wat: ook geheel herzien, maar die wist er toch keer op keer weer een zooitje van te maken. Veel belangrijker is dat ook alle functies die te maken hebben met autonoom rijden een upgrade hebben gekregen. Van de vorige versie waren we niet zo onder de indruk – of juist heel erg, omdat het zo’n compleet baggerproduct was. Vier bijna-doodervaringen in twintig minuten, dat laat wel degelijk een indruk achter, alleen niet de goede. Dit nieuwe systeem is andere koek: we hebben het bijna een uur bijna alles zelf laten uitzoeken (alleen op de snelweg, dat wel) en we hebben het op geen fout kunnen betrappen. Het blijft bizar – en imposant.

‘Dus jullie zitten in een AMG S 63 en laten ‘m zelf rijden?’, horen we je zeggen. Nee, natuurlijk niet, mallerd. Dat autonome dinges lieten we over aan de (ook nieuwe, en bijzonder fijne) S 560. Zo’n AMG geven we uiteraard helemaal zelf op zijn donder. Hij heeft tegenwoordig geen 5,5-liter V8 meer, maar een 4,0-liter V8 met twee turbo’s, en blaft er niet minder dan 612 pk uit. Dankzij cilinderuitschakeling is hij nog eens (oké, alles is relatief) zuinig ook: 8,9 l/100 km gemiddeld. Zijn koppel is al helemaal op het monstrueuze af: 900 Nm. Bijzonder is dat de Mercedes-AMG S 63 voortaan geen achterwielaandrijver meer is; er wordt een speciaal door AMG getunede versie van Mercedes’ 4Matic-vierwielaandrijving toegepast.

Mercedes-AMG S 63

Merk je dat verschil in de Mercedes-AMG S 63?

Dat resulteert in een combinatie van snelheid en grip die oneindig lijkt te zijn. Het twee ton zware ding brult in 3,5 seconden naar 100 km/u, en mede dankzij de (ook nieuwe) negentraps automaat lijkt hij maar niet te willen stoppen met versnellen (dat doet ie pas bij 250, of bij 300 als je het AMG Driver’s Package koopt). Hij klinkt daarbij geweldig, maar natuurlijk niet zo onbehoorlijk als veel andere AMG’s – dit is wel een S-klasse, dus een beetje beschaving, graag. Het blijft moeilijk dit soort snelheden gevoelsmatig te rijmen met de hoeveelheid luxe, schoonheid en rust aan boord – je moet echt je snelheidsmeter als een maniak in de gaten houden, want je merkt er zo goed als niets van. Natuurkundige wetten worden nog net niet verpulverd, maar enige aanpassing behoeven ze sinds de S 63 wel degelijk. Waarmee dit apparaat net zo indrukwekkend als gevaarlijk voor je rijbewijs is.

Veel mooier wordt het niet in luxeland. Er mankeert helemaal niets aan deze AMG S 63, maar we krijgen deze combi van snelheid en luxe maar moeizaam langs ons voorstellingsvermogen. Het is een beetje veel, zeg maar: doe ons die S 560 maar

16
20
Specificaties

Mercedes-AMG S 63 4Matic Lang

Motor
3.982 cc
V8 biturbo
612 pk @ 5.500 tpm
900 Nm @ 2.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
203 g/km CO2
E label

Afmetingen
5.287 x 1.915 x 1.499 mm (l x b x h)
3.165 mm (wielbasis)
1.995 kg
70 l (benzine)
510 l (bagage)

Prijzen
€ 205.056 (NL)
€ 172.546 (B)

Vonnis
Veel mooier wordt het niet in luxeland. Er mankeert helemaal niets aan deze AMG S 63, maar we krijgen deze combi van snelheid en luxe maar moeizaam langs ons voorstellingsvermogen. Het is een beetje veel, zeg maar: doe ons die S 560 maar

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws