Mercedes E 400 4Matic Coupé

Mercedes lanceert het ene na het andere nieuwe model waardoor we soms het overzicht een beetje kwijtraken. Onze liefde voor de C-klasse Coupé maakt plaats voor de E-klasse Coupé

Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Mercedes E 400 4Matic Coupé

Het kan je niet zijn ontgaan dat de nieuwe modellen van Mercedes er stuk voor stuk bijzonder goed uitzien. De nieuwe vormtaal wordt door de consument goed gewaardeerd en dat laten de verkoopcijfers van het merk ook zien. Sterker, ze zijn BMW voorbijgestoken en dat vinden ze Stuttgart natuurlijk nogal fijn.

We beginnen langzaamaan ook te wennen aan de nieuwe namen die Mercedes voor hun ‘tussenmodellen’ heeft bedacht. De GLC is de SUV op het niveau van de C-klasse, en zo is de GLE dat voor de E-klasse. Net als de GLE Coupé (zeg maar de BMW X6 van Mercedes). De vertrouwde namen voor de basismodellen zijn gebleven, daar waar BMW een beetje miskleunt met bijvoorbeeld een 4-serie die de coupéversie van de 3-serie is. De tweedeurs versie van de E-klasse heet gewoon, lekker makkelijk, E-klasse Coupé.

Prijzen van de E-Klasse?

Het basismodel van de kersverse coupé – de cabriolet komt binnenkort – kost in Nederland 57.020 euro, in België 51.425 euro. Daarvoor krijg je de E 200 met een 184 pk sterke viercilinder, en dat is een goede aanbieding. Al zul je snel voor tien mille aan opties wensen. Dan nog is het te overzien.

Naast de E 200 is er een E 300 met 245 pk, een diesel die E 220 d heet met 194 pk en de versie die wij hier testen: de Mercedes E 400 4Matic coupé met 333 pk. Dit model is vooralsnog alleen met vierwielaandrijving leverbaar en kost in de basis 90.505 euro in Nederland en 67.639 euro in België. Immers, hoe dikker de motor, hoe groter het prijsverschil.

Met name in Nederland is het een forse prijs, te meer daar onze testversie 118.535 euro schoon aan de haak kost. In België zal dit net geen ton zijn. Maar om eerlijk te zijn: de auto is het waard, al zou je, als je alle optiepakketten hebt doorgeworsteld (trek er gerust een dag voor uit), best een aantal opties kunnen schrappen. De stoelmassage en het rijassistentiepakket kunnen wat ons betreft achterwege blijven (scheelt weer 2,5 mille). Maar het Premium Plus-pakket van dik 9 mille is wel een aanrader, want daarvoor krijg je extra fijne led-verlichting, een parkeersysteem met 360-graden camera, een groot schuifdak en als klap op de vuurpijl een fantastische Burmester-audiosysteem. Of je luchtvering wenst, ligt aan je persoonlijke smaak, onze testauto had het en het beviel uitstekend. Eigenlijk beviel de hele auto uitstekend.

Hoe is het interieur?

Je achter het stuur installeren is een fluitje van een cent; stoel en stuur bewegen alle kanten op zodat je snel je perfecte zitpositie vindt. Wat opvalt, is de ruimte die je om je heen hebt. En het grote, doorlopende scherm dat voor je neus begint en ophoudt waar je medepassagier zit. Het is vrijwel volledig aanpasbaar, dus rijd je graag met toeren- en kilometerteller in beeld en een klein navigatiescherm ernaast – het is mogelijk. Je bedient het geheel met een draaiknop op de middenconsole, en ook met een touchpad die er als het ware gekromd boven hangt. Dat voelt een beetje dubbelop en het is wat onhandig – we blijven een voorstander van aanraakschermen, maar daarvoor ligt het gehele scherm te diep. Het went vast, maar het is ergonomisch uiteindelijk matig van opzet. Dan hebben we ook gelijk het enige puntje van kritiek gehad, want verder ziet alles er strak, fraai en logisch uit.

Rijdt die ook zo goed?

Rijden is een genot. Met vier rij-modi (Eco, Comfort, Sport en Sport+) heb je genoeg keuze, al gebruik je in de praktijk alleen Comfort en Sport+. Maar in alle standen stuurt de Mercedes E400 4Matic Coupé zo natuurlijk, zo scherp ook – zonder nerveus te worden – dat je nooit hoeft na te denken of te anticiperen. Hoe jij de auto wilt laten bewegen, is precies zoals de auto beweegt, onder alle omstandigheden.

Datzelfde geldt voor het onderstel. De trapjes van de rij-modi gaan soepel over van soft (Eco) naar stevig (Sport+) zonder zompig of knetterhard te worden. Ook weer precies wat je in je achterste wilt voelen, met het bijbehorende rijgedrag dat je wenst. Belangrijk ook bij zowel de besturing als de wegligging: het voelt nooit kunstmatig – terwijl dat deels wel zo is. De vierwielaandrijving zorgt logischerwijs onder alle omstandigheden voor extreem veel grip. Het lijkt wel of er iemand onder de auto ligt die onze gedachten kan lezen en de boel perfect inregelt. Mercedes heeft dat echt knap voor elkaar.

En de motor dan?

De V6 met turbo levert 333 pk en lijkt alleen in de Eco- en Comfort-stand op hogere snelheden wat slaperig. Omwille van een gunstig verbruik schakelt de negentraps automaat vrij vlot door. Als je dan plots de gang erin wilt brengen, moet de bak van 9 terug naar bijvoorbeeld 3. Dat kost tijd. De oplossing is ‘m constant in Sport of Sport+ laten staan, maar dat wil je ook niet altijd. Dat is dus een beetje zoeken, een beetje spelen ook met de flippers achter het stuur, en telkens wisselen van rij-modus.

Z’n uiterlijk is fraai, z’n besturing en wegligging zijn top en de motor is heerlijk: alles bij elkaar opgeteld is de E 400 4Matic Coupé een van de beste, zo niet dé beste coupé op de markt. En dan moet de AMG-versie nog komen.

Die natuurlijk niet beter is, alleen sneller, en zoals we van AMG gewend zijn: bruter. We moeten zeker ook nog even een blokje om met een minder potente versie dan deze E 400, en dan zonder luchtvering, maar we weten nu al dat ook die bijzonder goed zal zijn. BMW kan, als directe concurrent, z’n borst natmaken om de voorwaartse sprong van
Mercedes, in alle opzichten, bij te kunnen benen. Dat kan nog weleens een heel interessante strijd worden.

Of toch nog even wachten op de AMG?

Op dit moment waarschijnlijk de beste coupé op de markt. Prachtig afgewerkt, uitstekende prestaties en een prima basisprijs. Alleen: met een riedel opties kom je op de basisprijs van een 911 uit… Dus wacht gewoon op de AMG-versie

17
20
Specificaties

Motor
2.996 cc
V6 turbo
333 pk @ 4.000 tpm
480 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
183 g/km CO2 E Label
Afmetingen
4.826 x 1.860 x
1.430 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
1.555 kg
66 l (benzine)
425 l (bagage)
Prijzen
€ 89.197 (NL)
€ 67.639 (B)

Reacties
  1. Mart zegt op 28 mei 2017 om 20:59:

    Met alle respect voor MB, heb racelicentie. BMW is echt veel meer de rijdersauto, veel scherper. MB is de ultieme comforttopper, maar als een mes door een pak boter nee. Laat dat aan BMW over…

    • TopGear Nederland zegt op 29 mei 2017 om 10:34:

      Ga nou eerst maar eens in zo’n E 400 rijden, praten we daarna verder 😉

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken