Brabus B63S-700 6x6

De meest nutteloze auto die je kunt kopen, is stiekem ook de leukste. Dit is het nieuwe speeltje van sjeiks en andere mensen die lekker door de woestijn willen knallen en hier en daar wat indruk willen maken.

Kun je het Duitse humor noemen, die 6×6-versie van de G-klasse die Mercedes vorig jaar lanceerde? Want laten we wel wezen, dat ding ziet er toch uit als een uit de hand gelopen knutseluurtje van een paar gefortuneerde, volwassen kleuters? Het is typisch een auto om in de zandbakken van het Midden-Oosten de blits te maken. Omdat je altijd baas boven baas hebt, kwam Brabus met hun variant, de B63S-700 6×6. Niet zomaar als speeltje, maar ontwikkeld in opdracht van de politie van Dubai. Nu de Lexus IS daar om bepaalde redenen niet meer kan, hadden ze iets nieuws nodig.

Om de turbotulbanden bij te houden was de ‘standaard’ AMG V8 met 536 pk en 760 Nm niet voldoende, dus de standaard turbo’s werden vervangen door grotere exemplaren, het motormanagement werd aangepast en de luchtinlaat kreeg een gouden laagje. Dat past niet alleen in de sferen van de sjeik, maar is ook een prima isolator. De kers op de appelmoes is een rauwere uitlaat.

Het vermogen is nu 700 pk en 960 Nm, een vermogenstoename ter grootte van een gekieteld Volkswagen TSI-blok. De bijna vier ton zware Brabus sjeest in 4,4 seconden van 0 naar 100, daarna is het rap afgelopen met de pret: bij 160 km/u draait een elektronische waakhond het gas dicht.

Al dat geweld geeft een heel aparte ervaring. Bij volgas voelt hij aan alsof je een statische ontlading van jewelste op je donder krijgt en nadat de aandrijflijn zich heeft volgezogen met alle Nm’s ploegen de wielen richting de horizon. Het vreemde is dat je verder niets meekrijgt van die ongelooflijke versnelling. Hoog boven de weg zweef je in alle rust in de B63S-700. Je hebt echt niet het idee dat je in een auto van 5,90 meter lang en 2,30 meter hoog zit. Ook van die twee extra wielen heb je geen last.

Gelukkig houden ze er in het Midden-Oosten nogal rechtlijnige denkbeelden op na, want van bochtenwerk houdt de Brabus niet. Wij reden de auto namelijk niet op de zandduinen van een of ander oliestaatje, maar in de binnenstad van Londen. Elke keer wanneer we een andere straat insloegen, moesten we minimaal drie keer steken. Dat is niet alleen vanwege de enorme lengte, maar ook omdat de gigantische wielen een minimale uitslag hebben.

Dit is een allesvernietigende dino, die als laatste stuiptrekking van de originele G geëvolueerd is tot een machtig wangedrocht. Wie zich de film Gremlins nog herinnert, weet dat een lief pluizenbolletje in verkeerde handen kan evolueren tot een sadistisch, monstrueus schepsel. Wellicht dat de pliesie in Dubai daarop kickt, maar in onze contreien gaan omstanders zich al gauw afvragen of je wat te compenseren hebt. Maar sinds wanneer houden we bij TopGear daarmee rekening? Vandaar dat de Brabus G700 6×6 een uitzinnige score verdient.

19
20
Specificaties

Brabus B63S-700 6x6

19/20

Motor
5.461 cc
V8 biturbo
700 pk / 960 Nm

Aandrijving
zes wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 160 km/u

Verbruik/milieu
25,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
5.870 x 2.100 x 2.286 mm (l x b x h)
ca. 4.200 mm (wielbasis)
3.775 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.

Prijs
€ 482.231 (excl. belastingen)

Het vonnis
Onbegrijpelijk, onbetaalbaar en ontiegelijk gaaf. Dit verdient een heel hoge score, te meer daar je in Europa werkelijk helemaal geen kant uit kunt met dit schepsel. Woon je in de woestijn dan wordt het een heel ander verhaal

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken