Mercedes G63 AMG

Een G-klasse in een AMG-trim slaat helemaal nergens op. Sterker, het is eigenlijk zonde om er woorden aan vuil te maken, maar we doen het toch.
 
Ooit had ik een leraar die nooit kwaad werd. Als je iets geflikt had, sprak hij de zalvende woorden: ‘Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld. Je maakt jezelf en je hele familie ten schande. Nog erger, je maakt de hele school ten schande.’
 
Die woorden kwamen weer in me op toen ik diep moest nadenken over hoe ik mijn ervaringen met de G63 AMG zou verwoorden. Ik ben niet boos op AMG dat ze de G-klasse zo verbouwd hebben. Ik ben alleen maar teleurgesteld. Ze hebben zichzelf ten schande gemaakt. Ze maken hun prachtige twin-turbo V8 ten schande. Nog erger, ze maken de hele G-klasse ten schande.
 
De G-klasse is een geweldige terreinwagen. Stoer en sterk als een mijnwerker en onhoudbaar als een labrador bij een zak met voer. De lancering is alweer 33 jaar geleden en in die tijd is er in het ontwerp nauwelijks iets veranderd. In de assen wijzigde niets fundamenteels, noch aan het ladderchassis. Sterker nog, het zijn de zaken die je niet eens kúnt veranderen aan een auto.
 
Alles wat AMG kon doen, was het monteren van enorme velgen en banden (die tomeloze spoorvorming veroorzaken), grotere remmen (die de mastodont laten kronkelen als een boze slang) en stevige vering en demping (au!). Onder de motorkap is echter ruimte zat voor een dikke V8. Het geluid is als van een fikse onweersbui, helaas zijn de prestaties minder flitsend. De wetten der natuur verhinderen dat zelfs 544 pk genoeg is: 2.550 kg en een cW-waarde van 0,58 zijn niet te overwinnen.
 
Toch voelt de terreinracer snel aan. Ten dele is dat te danken aan het geluid, ten dele ook aan het ongeloof dat zoiets monstrueus een flinke vaart kan maken. Maar vooral omdat de G63 sneller is dan goed voor ‘m is. Het is om bang van te worden.
 
Z’n weggedrag bij remmen en in bochten is dramatisch. De besturing is zo vaag dat je slechts ongeveer de goede kant op kunt gaan. De banden zijn geen partij voor dit geweld, maar als ze wel voldoende grip zouden bieden dan lag de auto binnen de kortste keren op z’n dak. Het esp komt erin als een verdovingspijl in een neushoorn. Het beest gaat gelijk door de knieën zodra de eerste bocht in zicht komt.
 
De nieuwste G-klasse krijgt een modern navigatiesysteem en flink uit de kluiten gewassen stoelen. Toch kunnen ze de krappe rijpositie niet verhullen. En dan heb je nog de rijwind die als een orkaan op de voorkant hamert omdat die ergonomisch niet meer van deze tijd is.
 
Een G-klasse AMG koop je niet op rationele gronden. Dat is ook het enige bestaansrecht van de nog sterkere G65. Die heeft zelfs een V12 in de neus, goed voor 612 pk en 1.000 Nm.
 
Hoe gek die auto is, blijkt wel uit het feit dat ie bijna twee keer zo duur is als de G63 van 210.911 euro. Wie betaalt er in hemelsnaam een kleine vier ton voor een megalomane caravantrekker? Ja, je acceleratie is 0,1 seconde sneller dan die van zijn mindere broeder en je koopt de allerduurste Mercedes die er is. Blijkbaar is dat het doorslaggevende argument, want de orderboeken staan voor de komende twee jaar vol. Mercedes mag die gekken koesteren.
4
20
Specificaties
Mercedes-Benz G63 AMG
 
4/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 5,4 s
Top: 210 km/u
Verbruik: 13,8 l/100 km
Motor: 5.461 cc, V8 twinturbo benzine
Aandrijving: 4WD
Vermogen: 544 pk
Koppel: 760 Nm
Gewicht: 2.550 kg
CO2: 322 g/km
 
Prijs
NL: € 210.911
BE: n.n.b.
 
Vonnis
Op papier een geweldenaar die machtige prestaties belooft. In de praktijk een gevaarlijk monster. Dus een teleurstellend resultaat

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken