Autotest: Mercedes ML 320 Bluetec

In de Amerikaanse staat Vermont, ook wel the Green Mountain State genoemd, voelden we de gefacelifte Mercedes-Benz ML met de kersverse, milieuvriendelijke 320 Bluetec-dieselmotor aan de tand. Toepasselijk.
 
De M-klasse heeft een facelift gehad en dat houdt in dat de SUV voortaan nieuwe bumpers, gewijzigde lichtunits en een opgefriste grille heeft – voor een wat krachtiger uitstraling. Dat is nog niet alles; de Duitsers vonden het ook nodig om de bodemplaatbescherming opnieuw vorm te geven, net als de achterbumper en de achterlichten die nu ook getint zijn. Ook het interieur is wat opgefrist door toepassing van nieuwe materialen in de bekleding en verder is het stuur bekleed met leer, afgewerkt met chroomaccenten en voorzien van schakelflippers. Eigenlijk weinig nieuws dus, tenminste, weinig wijzigingen waar je echt wat van zult merken als je de ML rijdt.
 
Waar je wel degelijk wat van merkt, is de nieuwe Bluetec V6-dieselmotor die het schopt tot een vermogen van 211 pk en een koppel van 540 Nm. Vooral dat laatste cijfer is goed voelbaar, want bij lage toerentallen beschikt de krachtige motor al over een heleboel trekkracht. De diesel draagt een aardig steentje bij aan het comfortabele rijkarakter van de ML 320 Bluetec, maar ook de automatische zeventrapstransmissie heeft daar een aandeel in. Die kwijt zich namelijk uitstekend van zijn taak omdat hij zelden tot nooit in de verkeerde versnelling hangt en onvoelbaar van verzet wisselt.
 
Nog even terug naar de 320 CDI-motor. Die is dus uitgerust met Bluetec-techniek waarbij ureum (een extract van urine) voor een vermindering van de uitstoot van stikstofoxide zorgt. Dit goedje wordt namelijk in het uitlaatsysteem tussen de uit de motor afkomstige gassen gespoten en door de reactie die aldaar plaatsvindt ontstaat ammoniak. Met dat spul wordt vervolgens in een speciale katalysator de schadelijke stikstofoxide tot stikstof en water omgevormd. Daarvoor is op 100 kilometer 0,1 liter Ad-Blue nodig, zoals het goedje voor de ureum-injectie heet. Klinkt je misschien ingewikkeld in de oren, maar kort door de bocht komt het er op neer dat een Mercedes met Bluetec-motor net zo schoon is als een gelijkwaardige auto met een benzinemotor.\
 
De komst van deze nieuwe dieselmotor is dus goed nieuws, alleen in dit geval is het goede nieuws iets minder goed dan het aanvankelijk doet voorkomen. Deze kersverse Bluetec laat namelijk nog lang op zich wachten. Hij is pas in de tweede helft van 2009 leverbaar in Nederland en de rest van Europa. In de VS, waar men zich langzamerhand drukker begint te maken om de stijgende brandstofprijzen, is de nieuwe motor al leverbaar in de SUV’s van Mercedes-Benz: de GL-, R- en M-klasse. Voorlopig laat blauw dus nog op zich wachten, maar zoals je weet: geduld is een schone zaak – en in dit geval dus dubbelschoon.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken