Ook AMG zal eraan geloven: hun motoren moeten kleiner en schoner. Staat dat gelijk aan minder pk’s? Echt niet. Sinds AMG zich de officiële huistuner van Mercedes mag noemen, zagen we behoorlijk wat afwisseling in de motorinhoud – en daarmee de getallen op de kofferklep. Onder andere de 36,…
Ook AMG zal eraan geloven: hun motoren moeten kleiner en schoner. Staat dat gelijk aan minder pk’s? Echt niet.
Sinds AMG zich de officiële huistuner van Mercedes mag noemen, zagen we behoorlijk wat afwisseling in de motorinhoud – en daarmee de getallen op de kofferklep. Onder andere de 36, 43, 50, 55, 65 en zelfs de 30 CDI passeerden de revue; tot de jongens uit Affalterbach zich leken te settelen op het mooie nummertje ‘63’. Dat stond voor een 6,2-liter grote V8 met een variërende hoeveelheid pk’s. Het was en is een beproefde motor, die ze bij AMG in elk model lepelden dat ze maar in handen kregen.
De herziene S63 AMG lijkt in die zin bij voorbaat al een teleurstelling. Enige tijd geleden kondigden de Duitsers namelijk aan dat ze in 2012 de CO2-uitstoot van hun auto’s met 30 procent teruggedrongen willen hebben. De grotere modellen, zoals de S- en CL-klasse, moeten er het eerst aan geloven. Onder de kap van deze superlimo geen 6.2 meer, maar slechts een 5,5-liter motor. Met directe inspuiting en twee turbo’s, dat wel. Het 63-typenummer was al niet echt accuraat, maar nu klopt het van geen kanten meer. Doordat het blok flink gekrompen is, snakken de boompjes en de bloemetjes naar CO2 wanneer de nieuwe S63 voorbijrijdt; hij werd inderdaad de beloofde 30 procent schoner, en maar liefst 25 procent zuiniger.
De auto is uitgerust met een zeventraps ‘Speedshift MCT’ automatische versnellingsbak met natte koppeling, die ten opzichte van de ‘oude’ automaat een stuk efficiënter werkt. Dat niet alleen: de S63 heeft voortaan een standaard start-stopsysteem. Door dit alles komt het gemiddelde verbruik van de über-S nu dicht in de buurt bij dat van een Lexus LS600h; en dat zonder elektromotoren of accupakketten. Daar zijn ze bij AMG best een beetje trots op en daarom staat er in het schermpje voor de neus van de bestuurder in grote groene letters ‘ECO’ geschreven.
Met een houding alsof we door onze vriendinnen worden meegesleept naar de huishoudbeurs, nemen we mokkend plaats in de S63 AMG. Dit kán simpelweg niet zo leuk worden als vroeger, toen illegale snelheden binnen luttele seconden op de klok stonden en de uitlaten er schaamteloos op los blèrden. Kijk wat er bij BMW gebeurde toen ze besloten om turbo’s op hun M-modellen te schroeven. Die dingen dempten het uitlaatgeluid vakkundig, met als resultaat dat een voluit accelererende X5 M stiller is dan een Toyota Prius. Die geparkeerd staat. Dat ze bij AMG – dat heerlijke, schreeuwerige, bijna ordinaire AMG – nu dezelfde weg gaan bewandelen, maakt ons diep bedroefd.
Onze melancholische bui is van korte duur, want bij het starten van de motor weerklinkt een galmende, holle, rasperige brul. Hoorden we dat goed? We tikken het gaspedaal lichtjes aan en worden nogmaals getrakteerd op de kenmerkende, luide AMG-brom. Hoe ze het hebben klaargespeeld, laat zich raden, maar de nieuwe S63 klinkt in één woord geweldig. Hier waren we niet op voorbereid. Zouden we nu meteen al onze scepsis moeten laten varen?
‘Deze auto is als een gepensioneerde bokser; hij heeft misschien een bierbuik, hij hangt misschien nogal lusteloos aan de bar. Maar je hoeft echt niet te denken dat je hem aankunt’
We pakken de specificaties er eens bij, en komen erachter dat de auto waarin we zitten over niet minder dan 544 pk en 800 Nm beschikt. Bovendien kun je ‘m ook met een Performance Pack uitrusten (à 11.565 euro in Nederland), waarbij ie door een verhoogde turbodruk zomaar een gestoorde 571 pk en 900 Nm op de achterwielen loslaat. Dat zijn cijfers die de ouderwetse, vieze twaalfcilinder uit de veel duurdere S65 AMG akelig dicht naderen. We zijn inmiddels met geen stok meer uit de S63 te krijgen. Rijden zullen we, en wel nu.
Waar in een standaard S-klasse vooral de stilte overheerst wanneer je met een vaartje van 80 of 90 over de provinciale weg zoeft, is er in de AMG steeds een afstandelijk gebulder op de achtergrond aanwezig. Het is bijna timide en wordt nooit vermoeiend of storend; het is slechts een stukje gemoedsrust, een subtiele herinnering aan het inferno dat je op ieder gewenst moment met je rechtervoet kunt aanwakkeren. De motor vindt het prima om bij een laag toerental in te dommelen, maar wanneer je hem wakker trapt, zorg dan dat je zelf ook wakker bent.
Tussenacceleraties zijn voor deze auto niet meer dan een grapje. Draai met 50 km/u uit een scherpe oprit de snelweg op, geef vol gas, en verbaas je over de hoeveelheid vrachtwagens waar je nog voorbij kunt schieten voor de invoegstrook eindigt. Vervolgens kabbel je weer rustig voort met een gangetje van 130, alsof er niets aan de hand is. In tegenstelling tot veel andere auto’s met deze hoeveelheid vermogen, nodigt de S63 op geen enkele manier uit tot hard rijden. De besturing is licht en ietwat vaag. De stoelen zijn zacht, geventileerd en masseren desgewenst je onderrug. Deze auto is als een gepensioneerde bokser; hij heeft misschien een bierbuik, hij hangt misschien nogal lusteloos aan de bar. Maar je hoeft echt niet te denken dat je hem aankunt.
Het hydraulische onderstel van de S63 is uitgerust met abc, active body control, wat ervoor zorgt dat de auto in bochten nauwelijks overhelt en tijdens remacties niet in z’n veren duikt. Op een recht stuk weg ontspant de auto zich, alsof de stress van ‘m af valt. Mocht je dat willen, dan kun je met een druk op de knop de boel wat extra aanscherpen, maar een comfort-modus ontbreekt. Hé, jij wilde toch een AMG? Dan krijg je er ook een.
Geheel in de beste Mercedes-traditie is ook deze S-klasse weer volgestouwd met de nieuwste veiligheidsgeintjes. Zo compenseert het onderstel eventuele zijwind, waardoor de auto z’n koers beter kan houden. Nog indrukwekkender zijn de rijbaanassistentie en dodehoeksignalering: wanneer je zachtjes over de doorgetrokken streep dreigt te dwalen, of wanneer je van rijstrook wilt wisselen terwijl er een auto vlak naast je rijdt, corrigeert de S63 zichzelf. Niet door bij te sturen – daar zou de bestuurder te zeer van kunnen schrikken – maar door de remmen aan één kant kort te bedienen en de auto zo recht te trekken. Hoe ingenieus wil je het hebben?
We waren fans van de vorige S63, een auto die ongekende kracht en kalmte schitterend wist te combineren. Dat er altijd ruimte is voor verbetering, blijkt uit z’n opvolger. Hij geeft je meer pk’s voor minder liters benzine, minder CO2 voor meer souplesse en veiligheid. Sterker: de nieuwe S63 is meer auto voor minder geld. AMG heeft zichzelf weer eens overtroffen.
Reacties