Geen auto die duidelijker maakte wat er allemaal mis was aan (een deel van) het Nederlandse autobelastingbeleid dan de Mitsubishi Outlander PHEV. Jullie kunnen het je vast herinneren: nog voordat iemand de auto zelfs maar in levenden lijve had gezien, had de Nederlandse importeur er al 11.000 verkocht en was de complete productie op een enkeltje vrachtschip richting Nederland gezet. Reden: een aantal bijzonder lucratieve subsidieregelingen. Die waren immers gericht op het stimuleren van duurzaam ondernemen; als je ze echter allemaal bij elkaar mikte, betekende het in de praktijk dat je een lel van een SUV voor de deur kon hebben voor een fractie van wat hij normaal moest kosten. En je kent de Nederlandse ondernemer: hou hem een worst voor waar met grote letters ‘veel voor weinig’ op staat, en hij slokt hem in één keer naar binnen.

Het leidde tot behoorlijk maffe taferelen. Veel Outlander-kopers hadden hem namelijk alleen gekocht omdat de accountant zei dat het een goed idee was. En hadden ondertussen geen idee wát ze nou werkelijk hadden aangeschaft. Ze hadden toch zo’n zuinige auto? Waarom verbruikte dat ding dan zo veel? Opladen? Moest dat dan? In dezelfde moeite door kregen zowel bestuurders als de auto door ‘de ware liefhebbers’ een imago aangemeten van belastingontwijkende paria’s – en dan drukken we ons nog vriendelijk uit.

Willen we dan nog wel een Mitsubishi Outlander PHEV?

Arme Mitsubishi Outlander. Want hoe begrijpelijk ook: als er nou íemand niets aan kon doen, was hij het. Hij deed gewoon zijn best. Nog sneuer is dat nu die lucratieve subsidies én ook alle bijtellingsvoordelen voor hybrides zijn afgeschaft, waarschijnlijk niemand hem nog wil hebben. Je zou bijna zeggen: hou er maar mee op. Maar de wereld is, gelukkig voor die beklagenswaardige Outlander, groter dan Nederland. En dus gooit Mitsu­bishi er voor de rest van die wereld, onder het motto ‘modeljaar 2017’, nog een paar schepjes bovenop.

Wat heeft deze dan nog te bieden?

Het zijn kleine schepjes, dat wel: formaatje theelepel. Er is, klaarblijkelijk op veler verzoek, nu een knop waarmee je de Mitsubishi Outlander PHEV geforceerd elektrisch kunt laten rijden. Dat wil zeggen: zo elektrisch als je behoefte aan snelheid en verwarming (en zo) toelaten, want als het nodig is, springt de benzinemotor natuurlijk alsnog bij. De mechanische handrem heeft plaatsgemaakt voor een elektrisch exemplaar en er zijn wat kleine tweaks aan het onderstel doorgevoerd. Hij laadt iets sneller op en gooit meer elektra in de strijd bij accelereren, waardoor dat net even sneller verloopt. Tot slot hebben de diverse veiligheidssystemen upgrades gekregen.

Mitsubishi richt zich nu op mensen wier Outlander-bezit zo goed bevallen is dat ze hem nog eens willen. Dat zou best kunnen, want er is verder niet veel op aan te merken. Het is een fijn ding, zeker als je rekening houdt met zijn hybride aard. Maar of die mensen er nu, subsidieloos, een veelvoud voor willen betalen, valt te betwijfelen.

Mitsubishi Outlander PHEV Premium


Motor:
1.998 cc
viercilinder hybride
203 pk @ 4.500 tpm
300 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving:
vier wielen
geen transmissie

Prestaties:
0-100 km/u in 11,0 s
top 170 km/u

Verbruik:
1,7 l/100 km
42 g/km CO2
A Label

Afmetingen:
4.695 x 1.800 x 1.703 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.835 kg
45 l (benzine)
463 / 1.613 l (bagage)

Prijs:
€ 42.530 (NL)
€ 56.740 (B)

Vonnis:
Aan het rijden hoeft het niet te liggen, noch aan zijn ruimte, comfort of al dat soort zaken. Dat was altijd in orde. Dat zijn hoogtijdagen achter hem liggen, ligt zeker niet aan hem. Dat ie ze überhaupt had, trouwens ook niet. Rare wereld

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)