Uitgelicht: Nissan GT-R Spec V

Wij vragen ons af of de Nürburgring deze gepimpte GT-R heeft bedorven? Want hij is zeer exclusief: je betaalt 16.000 euro extra per pk…
 
Om te beginnen enkele feiten over de nieuwe Nissan GT-R Spec V. Hij is 60 kilo lichter dan de standaard GT-R – en ongeveer twee keer zo duur. De prijs staat nog niet vast, maar je moet rekenen op ruim twee ton euro, ofwel zo’n tachtig mille meer dan de standaardversie. Je betaalt dus zo’n 1.300 euro per bespaarde kilo. Ik ben het niet bij de Albert Heijn gaan controleren maar ik garandeer je dat dat duurder is dan een pak suiker.
 
De Spec V heeft een nieuwe overboost-functie die je bedient met een knopje aan het stuur dat in een andere modus tevens dienst doet als knopje voor de cruisecontrole. Tussen de 3.500 en 5.200 toeren levert dat je 14 Newtonmeter extra koppel op. Dat komt neer op zo’n 5.700 euro per Newtonmeter. Hij heeft vijf pk meer dan de standaard auto, dus dat is 16.000 euro per paardenkracht, twee nieuwe goeddeels van koolstof vervaardigde racestoeltjes van Recaro à 36.000 euro, een stel uitlaatpijpen van enkele duizenden euro’s per stuk en een heleboel koolstof.
 
Ik denk dat je zo wel een beeld krijgt, ook zonder dat ik de rij prijs-gedeeld-door-verschillen verder uitbreid. Op papier, wil ik maar zeggen, is dit een auto die nergens op slaat. Als je verder kijkt dan het papier dik is, blijft het trouwens een raadsel.
 
Ik ben echt een enorme fan van de standaard GT-R: het is op allerlei manieren een auto van faam, een onderscheidend product. En nu staan we op het punt dat we moeten accepteren dat na de Porsche 911 Turbo en de GT2 ook de standaard GT-R door deze gruwelijke dure Spec V over de kling zal worden gejaagd. Het was bepaald geen sinecure om zo’n verbluffende auto te moeten verbeteren. Ik vind eerlijk gezegd dat het de moeite van het proberen niet waard was.
 
Laten we nog verder kijken en een blik werpen op de remmen. Dat zijn ongelooflijk dure Brembo’s met koolstofkeramische schijven en nieuwe, bijzondere, matzilvergrijze klauwen die nog beter tegen de hitte kunnen. Er is nog nooit een personenauto geweest met zulke bijzondere remmen en van de bijna snelweg-fähige raceauto’s heeft alleen de Ferrari FXX iets vergelijkbaars. Wil je weten waar je goeie geld aan opgaat, dan heb je hier de balk gevonden waar het overheen wordt gesmeten: remmen van zo’n 40.000 euro. Zijn ze noodzakelijk? Nee. De remmen van de standaard GT-R zijn uitstekend. Die worden niet roodgloeiend onder hun belasting en ze slijten misschien wel iets harder, maar daar zit ik niet mee. Het verschil in remvermogen kan ik niet voelen. Maar het zal er ongetwijfeld zijn.
‘We mochten eerlijk gezegd maar drie rondjes rijden op de helft van de nieuwe Nürburgring en na lang bidden en smeken kregen we er nog enkele rondjes bij’
 
De Spec V heeft een nieuwe en ook dure ophanging met optionele schokbrekers van Bilstein. De instellingen ervan kunnen niet vanuit de cockpit worden aangepast – het is zoals het is en dus niet zoals in het standaard model waarin je zacht, halfstug en stug kunt instellen. Reken overigens maar dat die laatste stand stugger is dan stug in het standaardmodel. We mochten tijdens onze proefrit met de Spec V geen gewone wegen opzoeken, maar desondanks kan ik je garanderen dat je ruggengraat wat te verduren krijgt in dit model.
 
We mochten eerlijk gezegd maar drie rondjes rijden op de helft van de nieuwe Nürburgring en na lang bidden en smeken kregen we er nog enkele rondjes bij. Hoeveel kun je bij zo weinig testmogelijkheden over een auto aan de weet komen? Vrijwel niks toch?
 
Nee, sorry. We schorten onze mening wel op totdat we echt in deze auto kunnen rijden. Met de standaard GT-R heb ik honderden kilometers op snelwegen en racecircuits afgelegd en desondanks kan ik de verschillen met deze nieuwe Spec V niet duiden. Eerlijk gezegd heb ik het gluiperige vermoeden dat de V meer geneigd is tot onderstuur dan de standaardversie. Maar dat is moeilijk hard te maken doordat ik ze niet achter elkaar onder dezelfde condities kon uitproberen.
 
Wat zit er allemaal op de Spec V? Nieuwe koolstofkeramische remmen, Nismo-lichtmetalen velgen, banden met meer grip, nieuwe cosmetische elementjes in de cockpit, twee nieuwe kuipstoeltjes van Recaro voorin en geen stoelen meer achterin, een koolstof achterspoiler, een koolstof frontgril en koolstof ondersplitter met remkoelinlaten, een lichtgewicht, titanium uitlaatsysteem met verschillende standen, de overboost-knop op het stuur voor meer koppel, en een merkschildje. O, en een kleur, een exclusieve tint donkerpaars waar je vet voor moet betalen.
 
Eigenlijk koop je dát allemaal niet. Je koopt exclusiviteit, want er zullen maandelijks slechts dertig van deze V’s worden geassembleerd. Dus als je blij wordt van exclusiviteit, dan kunnen we je hartelijk feliciteren. Want meer dan dat krijg je niet, aangezien de standaard GT-R echt net zo fantastisch is. Dat wordt nog eens fijntjes bevestigd doordat Nissan niet duidelijk maakt wat de prestaties van de Spec V op Nissans heilige testparkoers, de Nordschleife, zijn.
 
Wij reden met de Spec V op de dag nadat de standaard GT-R zijn eigen record op de Nordschleife had verbeterd. Of dat record iets voorstelt en welk voordeel er voor een auto aan kleeft om op die Ring te rijden, is weer een andere kwestie. (James May buigt zich op de volgende pagina’s het langharige hoofd over die zaak.) Er werd gefluisterd dat ook de Spec V een tijd zou gaan maken op die baan, maar dat gebeurde niet. We kregen te horen dat de Spec V nooit een officiële tijd gaat klokken op de noordelijke ring en dus dringt zich na het zien van de werkelijk sensationele 7:27.56 van de standaardauto onverbiddelijk de vraag op: waarom niet?
 
Omdat hij niet sneller is? Ik kan je een ding wel vertellen: Kazutoshi Mizuno, de leider van het GT-R-programma, liet zich ontvallen dat hij werkt aan een nieuwe, comfortabeler GT-R. Misschien is dat het soort exclusiviteit waar je graag meer voor betaalt. Op dit moment, na een erg kort ritje en een heleboel gekrab achter mijn oren zou ik namelijk kiezen voor de standaard GT-R en de uitgespaarde 80.000 euro besteden aan een pak suiker.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken