Autotest: Nissan Pixo 1.0 Visia

Incestueuze verhoudingen zijn in de autowereld aan de orde van de dag. Daar kunnen doodnormale kinderen uit voortkomen, bewijst de Nissan Pixo.
 
Als je op zoek bent naar een automobiel equivalent voor de zegswijze ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, dan hebben wij een tip voor je: de Nissan Pixo. De Japanners vouwen zich werkelijk in de meest onwerkelijke slangenmensbochten om te benadrukken hoe ontstellend gewoon de Pixo is. Dat is op zich geen slecht idee, want veel meer dan ‘gewoon’ een Suzuki Alto met een andere neus en nog wat kleine wijziginkjes is een Nissan Pixo niet. Nou kun je daar wel een heel ingewikkeld marketingverhaal omheen gaan hangen, maar daar prikt iedereen toch meteen doorheen. Dus waarom zou je? Doe maar gewoon.
 
Goed, de neus is dus anders: een grille met die typische roostertjes van de Note, een bredere stootstrip, een gewijzigde luchthapper onderin en iets andere mistlampjes, en Alto is Pixo. Aan de achterkant hetzelfde verhaal: brede rubberstrip (wel zo handig met inparkeren), iets andere bumper: klaar. Aan de binnenkant zijn de tweelingen op andere logo’s en stofjes na al helemaal niet van elkaar te onderscheiden. Het zou ons nauwelijks verbazen als er af en toe een Alto met een Nissan-logo op het stuur de Maruti-fabriek in India (waar ze allebei gebouwd worden) zou verlaten; je kunt het zelfs zo’n werknemer niet kwalijk nemen als hij ze niet uit elkaar kan houden. Dus kunnen we rustig herhalen wat we over het Alto-interieur zeiden: het is allemaal netjes voor elkaar, ergonomisch verantwoord en het zal niemand ook maar voor de minste verrassing stellen. Dat is voor de één een gruwel en voor de ander een zegen, dus bepaal vooral zelf tot welke categorie je hoort. De gebruikte kunststoffen zijn allemaal, ach ja, in orde. Gewoon, geen Bic-pen-kwaliteit, maar ook niet top.
 
De techniek is ook al eeneiig. In de Pixo treffen we dus ook dat éénliter driecilindertje met 68 dappere pk’s, verdeeld over vijf ellenlange versnellingen. Je kunt dus kiezen: of heel zuinig (4,4 l/100 km) rijden en in zo goed als elke versnelling met een fiets bij te houden zijn, of verder doortrekken en in ieder geval de illusie van snelheid levend houden. Je komt in de praktijk gewoon prima mee met de rest van het verkeer, en je blijft er lekker droog bij.
 
Een heel gewoon, prima ding, die Pixo. Niks beter of slechter dan een Alto. Zelfs in de prijs zit geen verschil. Ons advies? Heb je een aardige Suzuki-dealer in de buurt, koop een Alto. Lijkt de Nissan-meneer aardiger of beter? Vooral een Pixo doen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken