Opel zet er lekker de sokken in: de Grandland X is na de Crossland X alweer het tweede resultaat van de samenwerking met/overname door Peugeot en Citroën. Waar de Crossland de Duitse ‘herinterpretatie’ van de Peugeot 2008 en Citroën C3 Aircross is, wordt de basis van de Grandland X gevormd door de Peugeot 3008. Nu is die 3008 een beetje een bijzondere Peugeot. Niet alleen omdat zijn voorganger zo’n ontzettend lelijk eendje was, maar vooral omdat hij zo’n ontzettend prettige zwaan is geworden. Hij is fris, anders-dan-anders, dat hele concept met dat kleine stuurtje waar je over- en niet doorheen moet kijken om iets van de meters te zien is voor de eerste keer echt gelukt en hij is de eerste terechte Auto van het Jaar-winnaar in minimaal een decennium. Dat zijn, voor een Opel-tweelingbroer, best een paar grote schoenen om zomaar in te gaan staan.

Hoe heeft Opel dit aangepakt?

Opel had het zichzelf makkelijk kunnen maken door gewoon wat logo’s te wisselen en hier en daar een chroomstripje te plakken (of liever: weg te halen, want de 3008 heeft er nogal wat), maar dat hebben de Duitsers gelukkig niet gedaan. Ze bewandelden ‘de koninklijke weg’ en kozen voor een eigen ontwerp waar je met de beste (of slechtste, zo je wilt) wil van de wereld geen spoortje van de 3008 in kunt terugvinden. Hoewel Opel al jaren zijn uiterste, soms wat krampachtige best doet om van zijn bread & butter-imago af te komen (‘we willen geen gewone auto’s voor gewone mensen, maar bijzondere auto’s voor gewone mensen’), is dat eigenlijk exact waar ze met de Grandland X zijn uitgekomen. Of lijkt dat alleen maar zo omdat de 3008 zo apart is? Jij mag het zeggen, maar feit is dat de Grandland X er alleszins appetijtelijk uitziet. Zijn basisvormen zijn mooi in proportie en nergens overdreven. De neus en achterkant zorgen voor een mooie aansluiting bij de rest van de Opel-familie. En er zijn genoeg details (neem die ‘zwevende’ C-stijl met die omgekeerde haaienvin) om de boel interessant te houden. Zo komt Opel dus met een niet heel onderscheidende, maar mooi in het gamma passende auto voor mensen die die 3008 misschien net iets te veel van het goede vinden. En die zijn er vast.

Verschilt ie op meer vlakken van de 3008?

Het interieur lijkt zo mogelijk nog minder op dat van de 3008. Hier geen klein stuurtje, i-Cockpit of touchscreen waarmee ook meteen álles moet: een gewoon stuur, gewone meters en een gewoon aanraakscherm dat je ‘gewoon’ op allerlei manieren kunt bedienen. Alle knoppen zitten op de meest logische plekken, Apple en Android zijn van de partij voor de smartphone-integratie en optioneel (599 euro) zorgt de gerenommeerde firma Denon voor de audio – aanrader! Uiteraard is eventueel ook Opels noodhulpprogramma OnStar van de partij, waarmee je ook een wifi-hotspot kunt maken; altijd handig op lange reizen met schermpjesverslaafde (pre-)pubers. Meer dan alleen maar handig zijn de ‘gezonde rug’-stoelen die Opel inmiddels in zo’n beetje alle modellen kan monteren. Ze zitten uitstekend en zijn net als het stuur zeer goed instelbaar. De ruimte op de achterbank is meer dan toereikend, ook als je wat langer van stuk bent. Je hebt er een eigen USB- en 12V-aansluiting en als je kouwelijk bent ingesteld, mag je hopen dat de eigenaar de optie ‘verwarmbare achterbank’ heeft aangevinkt. Ook de bagageruimte is groot zat en voorzien van handigheidjes om spullen of lastige huisdieren mee vast te maken.

Wat voor keuze is er onder de motorkap?

Motorisch is het (nog) erg overzichtelijk bij de Grandland X, er zijn er namelijk precies twee. Eén benzine-driecilinder turbo met 130 pk, en een even sterke 1.6-diesel. Beide zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Op termijn komen er nog een sterkere diesel en een hybride versie bij, en kun je ook kiezen voor een achttraps automaat. Wij reden de 1,2 liter grote benzineversie. Dat is een motor die we al uit diverse PSA-modellen kennen, en ook in deze Opel verbaast hij weer. Hij is stil, zuinig (5,1 l/100 km) en nog krachtig ook – je hebt geen moment het idee met een auto met een ‘cilinderuitdaging’ onderweg te zijn. Dankzij de turbo is het volledige koppel van 230 Nm al bij 1.750 toeren per minuut present. Hij draait best graag toeren, daar niet van, maar een bochtje per ongeluk in z’n drie door is ook geen probleem. Echt een bijzonder fijne motor voor een auto als deze.

Hoe doet de Opel Grandland X 1.2 Turbo Business Executive een stoplichtsprintje?

Het is zeker geen strepentrekker, maar daar is deze Opel ook helemaal niet voor bedoeld. Een sprintje naar 100 km/u in 11,1 seconden zal je in de kroeg geen gratis rondjes van bewondering opleveren, maar je kunt probleemloos mee met de rest. Ook als het harder gaat: op een kort stukje Autobahn hadden we binnen no-time 190 km/u op de teller staan en de Grandland X voelde zich daar uitstekend bij. Maar goed, als gezegd: daar is het niet direct de auto voor – hij is vooral comfortabel geveerd en gedempt. Als je weer eens je innerlijke barbaar moet uitlaten, merk je in snelle bochten dat de carrosserie heus wat wil hellen en dat de voorbanden vlot gaan kermen dat het best wat rustiger mag. Dat is trouwens al lang nadat je medepassagiers dat hebben gedaan, dus wat dat betreft… De ware kracht van de Grandland X zit hem veel meer in relaxt toeren. In die zin is hij zelfs meer in balans dan zijn oudere broer, de 3008. Die doet, bijvoorbeeld door dat kleine stuurtje en een steviger demping, verwoede pogingen iets sportiefs uit te dragen wat verder (qua motor en weggedrag) eigenlijk niet zo bij hem past. De Opel doet wat je verwacht.

Opel Grandland X 1.2 Turbo Business Executive



Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,1 s
top 188 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
117 g/km CO2
B Label

Afmetingen
4.477 x 1.856 x
1.609 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.253 kg
53 l (benzine)
514 / 1.652 l (bagage)

Prijzen
€ 30.504 (NL)
€ 28.600 (B) – Innovation

Vonnis:
Door zijn ‘doe maar normaal’-instelling is de Grandland X de meer uitgebalanceerde van de Opel/PSA-tweeling. Daarbij is hij redelijk geprijsd, en te voorzien van allerhande veiligheids- en infotainment -extra’s. Hij zou het wel eens ver kunnen schoppen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear