Van Dale biedt geen duidelijke definitie van het woord ‘hybride’ met betrekking tot auto’s. De gegeven betekenis ‘bastaard’ zou van toepassing kunnen zijn vanwege de Franse techniek in een Duitse auto. We gokken zo dat Opel een hybride zou omschrijven als ‘een auto met zowel een brandstofmotor als een elektromotor aan boord, zolang deze geen Ampera heet’. Want deze Grandland X is volgens het merk de eerste hybride Opel ooit, waarbij het voor het gemak de Ampera (2011-2015) even is vergeten. Wat de Opel Grandland X Hybrid4 wél is, is de snelst accelererende Opel van dit moment, met een 0-naar-100-tijd van een luttele 6,1 seconden. Dat is zelfs sneller dan de net vernieuwde Insignia GSI.
Een 1,6-liter viercilinder en een elektromotor in de transmissie drijven de voorwielen aan en tussen de achterste wielen ligt nog een elektromotor, voor een totaalvermogen van 300 pk en 520 Nm. Daarbij rijdt de Opel Grandland X Hybrid4 maximaal 59 kilometer volledig elektrisch, met een top van 135 km/u. In 2016 woonde de gemiddelde Nederlander 22,6 kilometer van zijn werk, wat betekent dat de pomphouder voor veel eigenaren een vage kennis zal worden. Voor mensen die op tijd vertrekken, is er ook een minder krachtige versie met puur voorwielaandrijving zonder elektromotor op de achteras, die grappig genoeg een iets hogere uitstoot noteert.
Een blauw lampje onder de binnenspiegel laat aan de mensen buiten zien wanneer je volledig elektrisch rijdt. Handig als er in de toekomst bijvoorbeeld binnensteden zijn waar emissievrij rijden verplicht is. Om deze reden kun je in het systeem ook aangeven hoeveel kWh’tjes de accu moet vasthouden tijdens de reis om zo op gekozen momenten op stroom te kunnen rijden.
Laat de snelle acceleratie, de ietwat stevige demperafstelling en de optionele zwarte motorkap – die we kennen van de rally-Manta’s van vroeger – je niet foppen: het gaat hier geenszins om een sport-SUV. Aan alles is te merken dat deze auto het liefst op z’n gemakje gereden wordt, want dan is de aandrijflijn relatief stil, is het geheel comfortabel genoeg en zal de braaf ladende rijder benzinecentjes op zak houden. Raakt het gaspedaal de vloer, dan slaat de benzinemotor weliswaar geruisloos en vrijwel onmerkbaar aan, maar verraadt het daaropvolgende geloei dat hij z’n best aan het doen is; als een luidruchtige Nederlander die een Vlaams feestje komt crashen.
Het interieur van de Opel Grandland X Hybrid4
Het interieur ligt precies in de lijn der verwachtingen van een merk dat pretendeert geen grappen te maken. Geen hippe denim-stoffen, contrasterende stiksels of vreemde welvingen. Nee, gewoon een interieur dat goed in elkaar steekt, prima materialen toepast en waar alles zit waar het hoort te zitten. Alleen: voor een auto met 13,2 kWh aan batterijen had er voorin best meer dan één USB-poortje mogen zitten. Het is allemaal niet heel spannend, en dat is vermoedelijk precies hoe de rijder het wil.
Wil je wél een guitiger interieur, klop dan aan bij Peugeot voor de technisch identieke 3008 Hybrid4 met het kleinere stuur, lichtgevende bekerhouders, straaljagerachtige knoppen en -bekleding die Piedimonte Mistral heet. Neem dan wel 4.700 euro extra mee. En dan zijn er ook nog de smaakjes Citroën C5 Aircross Hybrid en DS 7 Crossback e-Tense. De Opel Grandland X Hybrid4 is de semi-elektrische SUV voor, en duidelijker kunnen we het niet omschrijven, het prototype Opel-rijder. Voor wie normaal al gek genoeg is. Een Frans stokbrood zonder Dijonmosterd, maar gewoon met Gouda-kaas (of toch Rauchkäse?). En dat is toch waar de Nuchtere Hollander van houdt – Opel was niet voor niets jaren het bestverkochte merk van Nederland.
Opel Grandland X Hybrid4
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
300 pk @ 5.500 tpm
520 Nm @ 1.650 tpm Aandrijving
vier wielen
8v automaat Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 235 km/u Verbruik (gemiddeld)
1,3 l/100 km
34 g/km CO2 A Label Afmetingen
4.477 x 1.906 x 1.609 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.775 kg
43 l (benzine)
390 / 1.528 l (bagage) Prijzen
€ 49.499 (NL)
€ 42.300 (B)
Reacties