Eerst het eerste deel lezen? Check Koenigsegg vs Pagani.

Wat is het meest uitzinnige verzoek dat u ooit van een klant heeft gekregen?

Horacio Pagani: Op een dag kreeg ik een potentiele klant die de cockpit geheel in steen wilde hebben; ik moest hem uitleggen dat een van de redenen waarom we zoveel investeren in koolstofvezeltechnologie is omdat we gewicht willen besparen en de veiligheid willen vergroten. Een cockpit die gehouwen zou zijn uit een rots strookt niet echt goed met de Pagani-filosofie.

Christian von Koenigsegg: We hebben veel vreemde verzoeken gekregen. Bijvoorbeeld om een humidor voor sigaren in te bouwen, en om een beschermgaas te plaatsen voor de luchtinlaten omdat de klant bang was dat zijn kat erin zou kruipen en gewond zou raken. Maar zolang de klant begrijpt dat een verzoek tijd en geld kost, zullen we het altijd in overweging nemen.

Wat staat er, naast uw eigen auto’s, in uw garage?

HP: Ik heb eigenlijk alle versies van alle Zonda’s die we hebben gebouwd. Daarnaast heb ik een Jaguar E-type uit 1963, een Ford GT Gulf Limited Edition en een Porsche Carrera GT. Ik heb net een Lamborghini Countach 25th Anniversary gekocht, en een Porsche 918 en een Mercedes-Benz Pagoda. In Argentinië heb ik een verzameling Amerikaanse oldtimers, van een Ford T en A Fords tot allerhande Chevrolets. Ik heb er daar een stuk of twintig. Het waren de auto’s die ik zag en begeerde in mijn jeugd, en ik heb die collectie opgebouwd voordat ik naar Italië kwam. Het is geen dure verzameling hoor, maar een afspiegeling van wat er op straat rondreed toen ik nog een jochie was.

CvK: Mijn garage is een muziekstudio! Van mijn zoon. Ik ben geen groot autoverzamelaar. Ik ben zelfs geen kleine verzamelaar. We hebben een klein aantal Koenigseggs bij de fabriek maar die zijn van het bedrijf, natuurlijk. Ik rijd een Tesla Model S, maar zelfs die is van het bedrijf. Nu ik erover nadenk, heb ik eigenlijk helemaal geen enkele auto. Aan de andere kant: als eigenaar van het bedrijf ben ik natuurlijk ook de eigenaar van alle auto’s die in en om onze fabriek staan.

Beschrijf een gemiddelde klant.

HP: Onopvallend, bescheiden, gepassioneerd over auto’s en gepassioneerd bezig met kunst in het algemeen. Veel van hen hebben hetzelfde verhaal: begonnen met niets en hun dromen waargemaakt.

CvK: Die bestaat eigenlijk niet. We hebben mannelijke en vrouwelijke klanten. Ouder en jonger. Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze een passie voor onze auto’s hebben en voor de manier waarop wij ze maken, en ze hebben de middelen om een of meer van onze auto’s te kopen natuurlijk. Het zijn dappere mensen. Je moet nou eenmaal dapper en gepassioneerd zijn om iets te kopen dat zo uniek en zo ongebruikelijk is.
Zonder welk stukje technologie zou u niet kunnen leven?
HP: Mijn iPhone, waarop ik mijn e-mails kan checken en al die dingen. Maar ergens zou ik liever zeggen dat het mijn pen is, want daarmee schets ik mijn dromen en die dromen wekken we daarna tot leven.
CvK: Eerst dacht ik ook aan mijn iPhone, omdat dat nou eenmaal een heel handig, multifunctioneel gereedschapje is waar ik heel afhankelijk van ben. Maar nu ik erover nadenk, is het toch mijn elektrische tandenborstel. De schoonheid, de frisheid en de energie die dat ding me elke ochtend geeft is onverslaanbaar. Met dat ding begint elke dag als een mooie dag.

Hybride. Goed of slecht?

HP: Ik houd niet van de huidige hybrides – de technologie is gewoon nog niet klaar. Een sportauto moet, per definitie, weinig wegen, maar de accu’s en de elektrische motoren zijn momenteel nog te zwaar om hun gebruik te kunnen rechtvaardigen. Ik denk dat de technologie een sprong zal moeten maken. De eerste mobiele telefoons waren groot en zwaar en, dankzij evolutie, zijn ze nu vrij klein en licht. Dus op dit moment zie ik geen mogelijkheid om hybride techniek in onze auto’s toe te passen. Dat is een beslissing van nu – laten we maar zien hoe de technologie over een paar jaar is.

CvK: Hybride in de vorm van een serie of parallel hybride, het traditionele type dus – dat vind ik niks. De een wordt gecompromitteerd wat betreft verbruik onder vrijwel alle rijomstandigheden. De ander wordt gecompromitteerd wat betreft de complexiteit, de kosten en het gewicht. Hybride in de vorm van wat we doen met de Regera – dat is goed. Wat we doen is nieuw en sommigen zullen het dus ingewikkeld vinden, maar in de realiteit zal de Regera straks een auto blijken te zijn die zowel de complexiteit als het gewicht sterk gaat reduceren.

Ferrari of Lamborghini?

HP: Lamborghini, maar ik ben verliefd op Ferrari. Ik ben een auto-fan!

CvK: Een van mijn favoriete auto’s aller tijden is de Ferrari F40. Mijn favoriete Lamborghini’s zijn de Countach – en dan bedoel ik de oude Countach – en daarna de Miura. Op een emotioneel niveau is mijn ziel meer verbonden met Lamborghini dan met Ferrari. Dat komt waarschijnlijk omdat Lamborghini al zo lang de underdog is in dat gevecht. Dat raakt me, gezien de positie die wij hebben tegen de gevestigde orde.

Wat is de belangrijkste auto aller tijden?

HP: De Alfa Carabo van Bertone heeft me zeer geïnspireerd, en daarna de Lamborghini Miura, de Jaguar E-type roadster, en de Mercedes 196 waarin Fangio reed. Sommige Ferrari’s en Maserati’s, natuurlijk, daar ben ik altijd dol op geweest. Porsches ook – ik ben er gek op. Ik ben een groot bewonderaar van de 917 die Le Mans en Monza won, ik houd van de Porsche Carrera GT en de Ford GT, en die heb ik ook allebei. Ik houd van auto’s en zie ze altijd graag. Ik kan niet wachten tot er nieuwe modellen op de markt komen, om me te laten verbazen door nieuwe auto’s, en om dan het schaalmodel te kopen.

CvK: De T van Ford was natuurlijk de auto die de spelregels veranderde, door de introductie van massaproductie en hoe hij de auto bereikbaar maakte voor de gewone mensen. De Kever om dezelfde redenen, en omdat ie zo ontzettend lang is meegegaan. Maar mijn lievelingsauto is uiteindelijk toch de Tesla Model S, omdat ie de grootste stap voorwaarts heeft gedaan in de geschiedenis van de auto.

Hoe zullen Pagani en Koenigsegg ervoor staan in het jaar 2050?

HP: Ons idee is het om vast te houden aan kleine productievolumes, zelfs over vijftig jaar. Exclusiviteit en vakmanschap zijn nou eenmaal de belangrijkste waarden die we hebben. We zijn bijna klaar met een fabriek die vijf keer zo groot is als onze oude fabrieken, heel modern en tegelijkertijd toch klassiek. Daar willen we vijftig auto’s per jaar bouwen, terwijl de vraag drie keer zo groot is. Je kan je afvragen waarom we een fabriek bouwen die twee keer zo veel zou kunnen produceren. Dat doen we om onze onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen te kunnen versterken, om meer tests in onze eigen hightech faciliteit te kunnen doen, waarbij we vooral zullen hebben gelet op extreem hoge technologische eisen. De werkomgeving voor onze mensen zal ook veranderen, het wordt een uiterst stimulerende fabriek voor de mensen die er werken.

CvK: Onze auto van de toekomst wordt waarschijnlijk een vierkante huiskamer zonder stuur. Een zwevende, autonome ‘chillpod’. Dat is de toekomst van de auto in het algemeen, daar twijfel ik niet aan. Maar hopelijk wordt dat niet de toekomst van de sportauto, als ze mogen blijven bestaan. Ik denk en hoop dat er in de toekomst nog ruimte zal zijn om ongeveer de dingen te doen die we nu doen. Prestatiegerichte auto’s met emotionele waarden als focus. Zoals handgemaakte Zwitserse horloges vandaag de dag. Onnodig? Ja. Maar iets om naar te verlangen? Dat zeker.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)