Autotest (soort van): Piaggio MP3 LT 250 ie

Ooit wel eens op een motor gereden waarvoor je geen motorrijbewijs nodig hebt? Wij niet. Legaal dan. Tot nu toe.
 
Eigenlijk is dit geen motor. Dit is een voertuig met drie wielen en daardoor wordt het door de wetgever niet als motor gezien. Dat-ie er uitziet als een motor, bediend moet worden als een motor en rijdt als een motor, maakt niks uit. Je kunt er gewoon met je rijbewijs B opstappen. Maar waarom zou je?
 
Dat antwoord is bijzonder simpel, volgens Piaggio. Files. Wij geloven geen snars van al die filetabellen over aantallen kilometers, percentages omhoog of omlaag ten opzichte van vorige maand of vorig jaar. Vijf van de tien keer dat wij in de file staan, wordt-ie niet eens omgeroepen op de radio, of staat-ie niet in het schermpje van ons navigatiesysteem. Met andere woorden: wat men ook roept, er is altijd meer file dan men roept.
 
Nou wil het geval dat je volgens de wet met een motor of scooter – voorzichtig, dat wel – tussen files door mag rijden. De Piaggio MP3 LT noemt Piaggio zelf trouwens een motorscooter, maar dat terzijde. Het staat er niet zo letterlijk, maar als je de kleine letters leest, mag je met een voertuig inhalen zolang je je aan alle geldende regels houdt. Dus ook in de file. Met een auto past dat niet, met een motor wel. Alleen mogen motoren, om het niet al te link te maken, niet harder dan 10 km/u dan de rest van het verkeer en alleen als de rest langzaam rijdend of stilstaand verkeer is. Echt heel erg veel sneller ben je dus niet, met 10 km/u meer snelheid. Een groot voordeel zien we dus niet.
 
Het is ook geen voordeel dat je geen motorrijbewijs hoeft te hebben als je op de MP3 LT wilt rijden. Iemand die nog nooit op een brommer of motor gereden heeft, ligt binnen tien minuten na het opstappen languit op straat. Met een gekreukelde LT en een gekreukeld sleutelbeen. Het is daarom goed dat iedereen die er een koopt zonder een motorrijbewijs te hebben, er een gratis eendaagse rijcursus bij krijgt. Dat lijkt ons voldoende om zonder kleerscheuren een tochtje te kunnen maken.
 
Een ander voordeel zou ‘m in het parkeren kunnen zitten. Je mag een motor nou eenmaal op meer plekken parkeren dan een auto – al is ons volslagen onduidelijk hoe de wet dat regelt. Piaggio kan daar ook niet veel duidelijkheid over verschaffen. Feit is dat de MP3 LT minder plek in beslag neemt dan een auto waardoor je ‘m in de helft van de gevallen op de stoep kunt parkeren, zolang je geen voetgangers hindert. Dat vinden we een groot voordeel, want op de stoep staan geen parkeerautomaten die je uit naam van een gemeente bestelen. Dat scheelt geld.
 
Het rijden – wij beschikken over wat brommer- en illegale motorrijervaring – is bijzonder leuk. Als rechtgeaard automobilist is de snelheidsbeleving prettig en je hoeft ook niet heel erg je best te doen om niet om te vallen. Het derde wiel, dat als tweede voorwiel dienst doet, biedt veel extra stabiliteit. Er zit zelfs een knopje op om omvallen te voorkomen.
 
Al met al zien wij Piaggio’s argument om makkelijk door files te rijden niet zo heel erg zitten, dat parkeren is ons toch wat vaag – één oprisping van een fanatieke ambtenaar en het is gedaan met gratis en makkelijk parkeren – maar het rijplezier is des te vermakelijker. Natuurlijk, een motor is het echte werk en echte motorrijders zullen dit meer als een scooter voor gehandicapten percipiëren, maar wij kunnen ons voorstellen veel lol te hebben om met deze motorscooter door onze fraaie Hollandse landschappen te toeren. Als het droog is.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken