De wensen en eisen van fanatieke bestuurders en naarstige zonaanbidders overlappen zelden, maar Andreas Preuninger – soms ook wel ‘Herr GT3’ genoemd – heeft ervoor gezorgd dat de 911 Speedster net zo veel geloofwaardigheid bezit als de auto’s die Porsche voor de autosport aflevert.
De technische vooruitgang in de Porsche 911 Speedster
Bovenop het achtersteven bevindt zich een dun, grotendeels handbediend dak dat alleen in stilstand op of neer te klappen is. Het onderstel is een cocktail van de oude 911 Cabrio (991) en de GT3, met de motor van laatstgenoemde: een schreeuwende 4,0-liter zescilinder boxer. Die is voor de gelegenheid nog scherper afgesteld en laat je dus nog harder gaan. Een nieuw, schoner uitlaatsysteem dempt het volume enigszins, terwijl de motor door een aantal kleine kunstgrepen 10 pk extra heeft gekregen (waarmee het totaal op 510 pk komt). De gasrespons is nog directer geworden, en dat mag een wonder heten, want we dachten dat ie al perfect was.
De tussengasfunctie van de handbak is nu zo fijn afgesteld dat zelfs Preuninger het systeem nooit meer uitzet om zelf aan de slag te gaan – maar wees gerust, het kan wel. In tegenstelling tot bij de GT3 staat er geen PDK-flipperbak op de optielijst: alle 1.948 Speedsters krijgen van de fabriek een handbak mee. ‘Plezier is belangrijker dan de cijfers’, zegt Preuninger, dus er worden ook geen Nürburgring-tijden neergezet. Dit is een feelgood-auto, niets meer en niets minder.
Het idee kwam voort uit de 911 R
Preuninger zegt dat hij altijd al deze auto wilde bouwen, maar het idee kreeg pas definitief gestalte toen hij de machtige 911 R bedacht. De twee auto’s zijn een twee-eiige tweeling die drie jaar na elkaar werd geboren, omdat er geen geld voorhanden was om beide tegelijkertijd te ontwikkelen. Dat is goed: deze motor haalde in 2016 nog 8.500 tpm, maar weet inmiddels 9.000 tpm te produceren. En lieve help, het geluid…
Vind een stuk weg dat snel en leeg genoeg is om elke laatste toer uit ’m te wringen, en je bent voor de rest van je leven verslaafd. Dat laatste stukje, dat huilende deel naar de rode lijn is net zo levenslustopwekkend als een stel Italiaanse haarspeldbochten nemen in een Ferrari. Z’n weggedrag is ook indrukwekkend: hij heeft dezelfde ophanging, vierwielbesturing en koolstof-keramische remmen als de GT3, een beetje aangepast omdat de auto wat zwaarder is en een iets andere gewichtsverdeling heeft.
De Speedster doet niet veel onder voor zijn broer
Misschien zou je de Speedster, als je ze meteen na elkaar zou rijden, iets eh… zompiger vinden dan zijn broer met het vaste dak, al is zompig het woord niet, en valt deze stelling sowieso te betwijfelen. De ogenblikkelijke gasrespons, de transparante besturing, de montere bereidwilligheid als hij een bocht voelt aankomen: de Porsche 911 Speedster is een auto die de toppen van je zenuwen constant blijft bombarderen. Niet in de laatste plaats omdat het, zonder de spullen die de Cabrio gebruikt om je uit de wind te houden, binnenin behoorlijk turbulent kan worden.
Dit is de duurste Porsche die je momenteel kunt kopen, maar voor dat geld krijg je een boel techniek – dat nieuwe uitlaatsysteem, met minder emissie, is dankzij een nieuwe manier van solderen ook nog eens 10 kilo lichter. Dat is een moeite die de techneuten van Porsche zich niet hadden getroost voor alleen die kleine -oplage aan Speedsters, waardoor we nu al durven -zeggen dat deze glorieuze motor voort zal leven in toekomstige 911 GT’s.
Porsche 911 Speedster
Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
510 pk @ 8.400 tpm
470 Nm @ 6.250 tpm Aandrijving
achterwielen
6v handbak Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 310 km/u Verbruik (gemiddeld)
13,8 l/100 km
317 g/km CO2
G Label Afmetingen
4.562 x 1.852 x 1.250 mm (l x b x h)
2.457 mm (wielbasis)
1.465 kg
64 l (benzine)
125 l (bagage) Prijzen
€ 357.000 (NL)
€ 276.340 (B)
Reacties
Carel heeft op 30 augustus 2019 geschreven:
3 en halve ton en dan nog geen volledig elektrisch dak? Die acceleratie is tegenwoordig ook niet erg snel meer, je moet toch wel knettergek zijn zoveel voor deze auto te betalen.
Carel heeft op 30 augustus 2019 geschreven:
3 en halve ton en dan nog geen volledig elektrisch dak? Die acceleratie is tegenwoordig ook niet erg snel meer, je moet toch wel knettergek zijn zoveel voor deze auto te betalen.