
Doorgaans mag je ervan uitgaan dat cabrio’s wat zwaarder en langzamer zijn en iets minder scherp sturen dan hun evenknieën met een vast dak. Deze Porsche 911 Turbo S Cabrio is inderdaad zwaarder dan de coupé – 69,8 kilo om precies te zijn – door extra verstevigingen en het dakmechanisme. Of ie minder goed rijdt? Nee, zo werkt het dus niet in de Porsche-wereld.
We reden deze 992 cabrio hard en snel over vrijwel uitsluitend dezelfde wegen die we ook met de dichte Turbo S bestormden. Niet één keer voelde hij langzamer of slordiger aan. Sterker, we hadden het idee dat hij sneller was, ons meer bij de actie betrok, dat hij meer leefde. Met het dak dicht, maar vooral ook open. Je hoort de zescilinder boxermotor helderder ademen als de twee turbo’s op gang komen. Je hebt meer interactie met de techniek. De hele ervaring is simpelweg nog leuker.
Geen compromissen
Nooit heb je het idee dat het stoffen dak een compromis met zich meebrengt. Het hele geval weegt slechts 35 kilo dankzij de magnesium constructie. Als het dak van de Porsche 911 Turbo S Cabrio gesloten is, zit slechts een klein gedeelte van dat gewicht boven je. Geopend propt het zich op tot een 23 centimeter hoog pakketje boven de achteras. We hadden geen wetenschapper bij de hand, maar er lijkt achter iets meer grip te zijn bij het uitkomen van trage bochten. En niets duidt erop dat deze cabrio elders langzamer is dan de coupé. Porsche zegt zelf dat hij er 0,1 seconde langer over doet van 0 naar 100 km/u. Daar zul je niets van merken.
Niet alleen zijn de herrie en turbulentie ingeperkt, ze worden ook in banen geleid. Met alle ramen omlaag en het dak open, een operatie van twaalf seconden tot een snelheid van 50 km/u, begint het aan boord een beetje te stormen zodra je harder dan 100 rijdt. Doe de ramen omhoog en het scheelt zo’n 50 procent. Maar druk op de knop voor het windscherm en je kunt de performance van de auto maximaal inzetten zonder dat je haar in de war raakt. Bij andere sportautomerken zitten de technici in ’n hoekje te grienen, zo goed is ie.
Meer sensatie in de Porsche 911 Turbo S Cabrio
Hoe briljant de dichte Turbo S ook is, je zou kunnen stellen dat er een fractie betrokkenheid mist. Hij is zo ontzettend competent dat hij bochten bijna wegwuift, ongeacht verkanting, helling of staat van het wegdek. Met het optionele Lightweight-pakket krijg je een deel van die connectie terug. Maar door hem sneller te maken, heeft Porsche hem langzamer laten aanvoelen. Hij heeft alles zo goed voor elkaar dat het hem lukt om allesverschroeiend hard te gaan met minder drama of snelheidssensatie dan de vorige 911.
Gelukkig is er deze Turbo S Cabrio. Trap ’m uit een bocht en je hoort de turbo’s erin komen terwijl de koppelgolf je in je stoel perst. Het lijkt geneuzel, maar dat geluid wekt de hele auto tot leven en maakt de hele ervaring plezieriger. Ja, hij is waarschijnlijk iets langzamer, maar hij is nóg beter. Je valt de weg met meer enthousiasme aan.
Even rationeel bezien: de Porsche 911 Turbo S Cabrio kost in Nederland 15.400 euro meer dan de coupé (13.794 euro meer in België). Voor zo’n bedrag kun je ook felbegeerde opties kopen als nose lift, een sportuitlaat, een sportonderstel, het Burmester-audiosysteem en nog wat andere stukjes fijne tech. Op papier lijkt het daarom een uitgemaakte zaak, maar in het echt en op de weg ligt het toch anders. De verschillen zijn subtiel, maar wat ons betreft zou je deze keer de cabrio boven de coupé moeten verkiezen. Tenzij je op de poolcirkel woont. En zelfs dan kun je ook een dikkere muts kopen en de stoelverwarming aanzetten.
Specificaties Porsche 911 Turbo S Cabrio (2020)
Motor
3.745 cc
zescilinder boxer biturbo
650 pk @ 6.750 tpm
800 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,8 s
top 330 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,1 l/100 km
275 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.535 x 1.900 x 1.301 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.710 kg
67 l (benzine)
128 + 163 l (bagage)
Prijzen
€ 287.900 (NL)
€ 236.894 (B)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Dit zijn 15 cabrio’s met vierwielaandrijving (voor de wintersport?)

Is de elektrische MG Cyberster beter dan de Duitse BMW Z4?

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)
