Het aanpassingsvermogen van de mens is verbijsterend. Waar enkele jaren geleden een SUV met 680 pk ons brein zou laten exploderen, verliezen we er nu geen moment slaap meer om. En vergeet niet: deze Porsche Cayenne is krachtiger dan een Huracán of Ferrari 488 GTB. Andere beulen als de Urus en de Jeep Trackhawk hebben ons helemaal afgestompt. Ook verbazen we ons niet meer over de volstrekte onzinnigheid van een plug-in hybride-V8. Neem daarom eerst een momentje om de specificaties te laten bezinken.

De snelste Porsche Cayenne ooit gebouwd

De nieuwe Cayenne Turbo S E-Hybrid sprint in 3,8 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 295 km/u – daarmee is het de snelste Cayenne ooit gebouwd. Maar 300 kilo aan elektrospul toevoegen (en als Coupé weegt ie nog eens 50 kilo extra) voor een tijdswinst van 0,1 seconde en 10 km/u ten opzichte van de Turbo, dat is alsof je voor 4 miljoen euro aan loten koopt om de jackpot van 4,5 miljoen euro te winnen; veel moeite voor weinig opbrengst. Hadden ze niet beter de software van de Urus met dezelfde motor kunnen pakken en de Cayenne Turbo 650 pk kunnen geven?

Nee, en al zeker niet voor Nederland. Omdat het een hybride is, is de opgegeven CO2-uitstoot meer dan 170 g/km lager. De prijs ligt daarmee ruim 12.000 euro lager dan die van de langzamere Cayenne Turbo, en dan krijg je ook nog eens gratis keramische remschijven erbij. De Cayenne S E-Hybrid voelt bovendien een stuk vlotter aan dankzij het altijd beschikbare elektrokoppel van 400 Nm. De SUV van 2.535 kilo sprint met zulk gemak naar illegale snelheden dat het bijna verboden zou moeten worden.

Twee persoonlijkheden

Plus, en dit is wellicht het belangrijkste verkoopargument: je krijgt er gratis een tweede persoonlijkheid bij. Jambers zou een special over de gedaantewisseling kunnen maken: ‘Overdag is de Cayenne een galante en beschaafde machine.’ In de elektrische of hybride modus is hij stil, accelereert hij soepel en rustig en trekt hij niet de aandacht. Mits je ’m niet in het knaloranje besteld, zoals de Turbo die we eerder eens reden.

‘Maar ’s nachts transformeert de Porsche Cayenne in een asociale poserbak.’ Zet ’m in Sport of Sport+ en de (optionele, maar wat ons betreft verplichte – net als de retro-Pepita-stof) sportuitlaat slaakt een fijne diepe brom met meer dan genoeg decibels en de nodige plofjes bij het terugschakelen.

De Cayenne geeft ook met deze motorisering geen snars om de natuurwetten. Door het samenspel van de brede banden, de actieve stabilisatoren, de luchtvering en het lage zwaartepunt van de accu’s merk je niet dat de S E-Hybrid nog geen 40 kilo minder weegt dan een Rolls-Royce Phantom. Je kunt er een heel aardig potje mee Porscheren en de dubbele angsthandgrepen bij de passagier zijn dan ook geen overbodige luxe.

Het einde van de non-hybrides

De andere kant van de medaille is dat de Porsche Cayenne altijd vrij stevig geveerd is, ook buiten de Sport–modi. Dat verwijt kun je voor een groot deel bij de groteske velgen en de bijhorende lage banden neerleggen. Oncomfortabel is de Cayenne niet, maar qua comfort hoef je ’m niet boven een 911 te verkiezen. Hoewel dat misschien meer zegt over hoe goed de Elf is.

Een plug-in hybride met een V8, dat klinkt als een luchtfiltersysteem met een dieselaggregaat. Toch is dit de motorisering die je wilt. We vrezen dat de Cayenne Turbo S E-Hybrid, standaard of als Coupé, de nagel aan de doodskist is voor alle non–hybride Cayennes. Immers, de stekkermodellen zijn in alle gevallen goedkoper en sneller dan hun conventionele tegenhangers. De Cayenne is dood, lang leve de Cayenne.

Motor


3.996 cc

V8 biturbo hybride

680 pk @ 5.750 tpm

900 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving


vier wielen

8v automaat

Prestaties


0-100 km/u in 3,8 s

top 295 km/u

Verbruik (gemiddeld)


3,7 l/100 km

85 g/km CO2  A Label

Afmetingen


4.939 x 1.989 x

1.653 mm (l x b x h)

2.895 mm (wielbasis)

2.535 kg

75 l (benzine)

500 / 1.440 l (bagage)

Prijzen


€ 194.200 (NL)

n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)