Lichter en dus nog sportiever – dit is de ultieme 964.
Er wordt wel eens gezegd dat spek voor vegetariërs de voornaamste reden is om weer vlees te gaan eten. Onlangs was ik op pad met een vriend die zich naar eigen zeggen voor altijd had bekeerd tot het vegetarisme. Onderweg zag ik hoe zijn enorme vastberadenheid het moest afleggen tegen een sandwich met bacon. Aan sommige dingen kun je nu eenmaal geen weerstand bieden als je er eenmaal van hebt geproefd.
Zo is mijn liefde voor de Porsche 911 nooit helemaal overgegaan. Bij het zien van de 964 RS begon ik dan ook direct weer te watertanden. Rijden in een 911 is in mijn geval de kat op het spek binden, en dan is dit misschien wel de beste uitvoering. Om het culinaire thema nog even vast te houden: als de 964 RS een karbonade was, dan zou zelfs de meest fanatieke vegetariër er zijn tanden in zetten.
De 964 RS was een lichtere, sportievere versie van de 911 type 964. Hij werd in 1991 in Genève gelanceerd en kostte een dikke 22.000 euro meer dan de standaard Carrera 2. Deze uitvoering is gemaakt tussen 1992 en 1994 en had geen elektrisch bedienbare ramen of stoelen, airco of geluidsisolatie. Als daar je smaakpapillen nog niet van op hol raken dan moet je er maar even naar luisteren.
Voor de aandrijving zorgt een voor Porsche gebruikelijke zescilinder boxermotor met een inhoud van 3,6 liter. Een blik op het achterin geplaatste blok is genoeg om te zien dat het een 911-motor is, want het is ongeveer net zo lelijk als de achterkant van een wasmachine. Maar hij klinkt fantastisch: schel en mechanisch, zonder akoestische aanpassingen. Dit is de herrie die een motor maakt om 256 Duitse paarden op te hoesten. Op het circuit merk ik direct dat ik in een oudere auto zit. De 964 RS voelt ouderwets aan. De schakelpook, het vlakke, eenvoudige dashboard, het simpele instrumentarium en de karige afwerking stammen duidelijk uit een ander tijdperk.
Gelukkig is er niet alleen maar luxe overboord gezet om gewicht te besparen. Er zijn bijvoorbeeld ook magnesium velgen en een aluminium motorkap waardoor het totale gewicht uitkomt op slechts 1.220 kilo. Het lichtere vliegwiel en de krappere overbrengingsverhoudingen maken dat de auto blaft en gromt als een agressieve hond. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 5,4 seconden. Dat is geen wereldtijd, maar de lineaire acceleratie en de betrouwbaarheid vergoeden alles. In een Porsche voel je gewoon dat ie blijft gaan, en dat je niet om de haverklap naar de garage hoeft.
De 964 RS heeft een lagere wielophanging dan een standaard 911 en een asymmetrisch sperdifferentieel, wat met name op het circuit van pas komt. Het circuit is ook de aangewezen plek om te proeven van al het heerlijks dat deze auto te bieden heeft. Dat zijn eigenschappen die elke 911-liefhebber waardeert: de feedback die je krijgt van het stuur, het lichte zoeken van de neus wanneer je over een heuvel raast, en de grip van de zware achterkant. Dan hebben we het nog niet gehad over het constante geschreeuw en gekrijs van die oerlelijke motor, die klinkt als een wasmachine vol beren en honingbijen.
Ben je geen fan van de Porsche 911, dan is dit niets voor jou. Wel 911-adept? Dan vind je deze uitvoering fantastisch. Zo simpel is het. Een moderne 911 is nog altijd een prachtige machine die binnen de autowereld nog altijd een heel eigen geluid en gevoel heeft.
Maar het is de historie die de 911 echt bijzonder maakt. De beslissing om de motor achterin te houden, heeft ervoor gezorgd dat Porsche in de afgelopen decennia alles op alles heeft moeten zetten om de 911 normaal rijdbaar te houden. Juist vanwege dat voortdurende gevecht is de auto fris gebleven. De gewichtsverdeling met de nadruk op de achteras maakt de 911 veel meer dan andere auto’s een levend ding, waarbij oudere exemplaren zoals deze nog net een tikje spannender zijn.
Oudere 911’s stijgen snel in waarde. Deze 964 RS is geen uitzondering. Hij kost tegenwoordig ongeveer evenveel als een nieuwe Turbo S, en dan rijd je dus voor de niet-kenners gewoon in een oude Porsche. Ook dat maakt deze auto speciaal en net even iets meer 911 dan andere uitvoeringen.
Dit was na de Carrera RS 2.7 en 3.0 de eerste Porsche die de RS-badge mocht dragen, en die staat ‘m uitstekend. Lekker hoor.
TopGear-feit
Er werden verschillende 964 RS-modellen gebouwd waaronder de RS Touring (M002) en de RS Clubsport (M003).
Porsche 911 Carrera RS (964)
Bouwjaar: 1992-1994
Productieaantal: 2.282 stuks
Motor: 3.600 cc, zescilinder boxer, 264 pk, 325 Nm
Aandrijving: achterwielen, 5v handbak
Prestaties: 0-100 km/u in 5,2 s, top 262 km/u
Verbruik/milieu: 13,8 l/100 km, 274 g/km CO2
Gewicht: 1.220 kg
Prijs: ten minste € 200.000
Reacties