Secma F16

Ha, leuk, een raar klein Frans autootje met een middenmotor. Zoiets kan alleen maar ontzettend veel hilarische pret opleveren – zou je denken. Bij nadere inspectie blijkt de Secma F16 om heel andere redenen hilarisch te zijn.

Brommobielfabrikant Secma kreeg het in de bol en produceerde zomaar een volwaardige auto. Nou ja, volwaardig: dit is ‘m. Op papier lijkt het een mooi concept, met z’n lage gewicht van 560 kilo en 105 Renault-pk’s tegen de achterwielen, dus we proberen ‘m graag.

De Secma kan er niks aan doen dat het regent als we ‘m rijden, maar laten we zeggen dat ie er niet voor gemaakt is. De F16 is opgetrokken uit flinterig scooterplastic en heeft een grappig stoffen roldakje met vleugeldeuren, dat helemaal niet zo grappig is als het daadwerkelijk water moet tegenhouden. Hoe je ook met het rafelige klittenband en de drukknopen in de weer gaat, het lekt aan alle kanten zodat je na een beetje onweersbui van broek moet wisselen omdat het lijkt alsof je een ongelukje hebt gehad. Als dat al niet daadwerkelijk zo was, omdat je door de beslagen voorruit niet kon zien waar je heen ging.

Ach, zul je nu zeggen, dit is toch typisch een mooi-weer-autootje? Wat geeft het dat hij niet waterdicht is? Daar heb je gelijk in: de Secma is een charmant karretje en dit soort ongerief vergeef je ‘m snel zodra je ‘m een bocht in gooit en van oor tot oor grijnst. Toch? Mais non.

Het weggedrag van de F16 valt het best te omschrijven als ‘hachelijk’. De weinige massa die hij heeft, zit goeddeels aan de achterkant waar de simpele draagarmen niet weten wat ze ermee aan moeten. De voorwielen bijten bij het insturen, maar de achterkant kan het niet bijbenen, kantelt en verliest puur op leunend gewicht z’n grip. Als dit gebeurt, moet je er snel bij zijn, maar oh wrede rampspoed: de besturing is een grap. Hoe direct de verbinding met de voorwielen ook is, het stuur heeft geen scherpte, centreert geheel niet en lijkt in het niks te draaien. Daarnaast is de zitpositie niet ontworpen voor mensen en is de link tussen de pook en de transmissie ogenschijnlijk gemaakt van oude sokken: als we snel terugschakelen van drie naar twee voelt het alsof we een kip wurgen.

Vlot is de Secma zeker, maar het vertrouwen dat ie inboezemt is nihil. Natuurlijk, op een natte parkeerplaats kun je met 6 km/u fijn onbesuisd spelen, maar zelfs op kurkdroog wegdek wordt de F16 wiebelig als je een afrit met enige snelheid neemt. Dat is niet wat je wilt in een auto met de wielbasis van een skelter en de bescherming van een doos crackers. Nu kun je je Secma opwaarderen met een achterwielophanging met dubbele wishbones, H&R-veren en een stabilisatorstang; dit zal het weggedrag eindeloos veel helpen, maar de overige pijnpunten blijven.

Jammer: de F16 had een feest kunnen zijn, nu voelt ie aan als halfbakken. En dan is er nog de prijs. Au, de prijs.

5
20
Specificaties

Secma F16

5/20

Motor
1.598 cc
viercilinder
105 pk / 148 Nm

Aandrijving
achterwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 in 5,9 s
top 180 km/u

Verbruik/milieu
5,9 l/100 km
131 g/km CO2

Afmetingen
2.750 x 1.760 x 1.100 mm (l x b x h)
2.000 mm (wielbasis)
560 kg

26 l (benzine)
n.v.t. (bagage)

Prijzen
NL € 23.699 (25%)
BE ca. € 18.000

Het vonnis
Z’n kleine (natte) onhebbelijkheden zou je de F16 kunnen vergeven als ie spotgoedkoop was en zo leuk zou rijden als ie eruitziet, maar helaas gaan die vliegers niet op. Koop een tweedehands Lotus of een Fiesta ST

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken