Het was voorspelbaar en het is zo: er is weinig anders of nieuws aan de gefacelifte Skoda Octavia RS. Hij heeft moderner infotainment, betere actieve veiligheidssystemen, je kent de riedel zo langzamerhand wel. En de koplampen van een Mercedes E-klasse uit 2009, wat vreemd is, maar toch waar.

De voornaamste mechanische wijziging is waarschijnlijk dat er 10 pk extra is bevrijd uit z’n 2,0-liter benzinemotor met turbo (de diesel is hetzelfde gebleven), wat de standaard RS hetzelfde maakt als de oude topper van de reeks, de RS 230, minus het sperdifferentieel (uit de VW Golf GTI Performance) dat die auto had. Skoda bewaart dat voor de iets krachtiger RS 245, die bovendien de nieuwe zeventraps DSG uit de Golf meekrijgt. Momenteel hebben de benzine- en diesel-Octavia’s onveranderd een handgeschakelde zesbak of de zestraps DSG-transmissie. Wij rijden voor deze test een RS op benzine, de stationversie, met een handbak.

Merk je veel van het extra vermogen in de Skoda Octavia RS Combi?

Ondanks die extra 10 pk (waarmee hij in totaal 230 pk heeft) voelt de nieuwe RS niet sneller aan dan de auto waarvoor ie in de plaats komt. Het verschil van 0 naar 100 km/u is dan ook maar een tiende van een seconde – minder tijd dan het kost om met je oog te knipperen. In het hot-hatch-spectrum – want dat is toch wat dit ding is, al lijkt ie er niet op – is deze Skoda Octavia RS ongeveer even snel als een Ford Focus ST: rap genoeg om plezier mee te hebben, maar maar ook weer niet rap dat je, elke keer als je voet in de buurt van het gaspedaal komt, bang moet zijn om je rijbewijs te verliezen.

De Ford Focus ST Wagon kost waarschijnlijk iets meer dan deze Octavia, en eerstgenoemde is in zekere zin de betere auto. De Ford betrekt je meer bij het rijden, bijvoorbeeld. De Skoda is heus goed – met een redelijk natuurlijke, gebalanceerde besturing, een prima handbak (de DSG is ook oké, maar schakelt te langzaam terug en het kick-down-punt van het gaspedaal is niet goed gedefinieerd), adequate hoeveelheden grip en een relatief speels onderstel – maar al met al laat ie ons een beetje koud. Het is net alsof tegen de techneuten van Skoda is gezegd dat de RS precies 36 procent minder leuk moest zijn dan een Golf GTI – niets meer, maar ook niets minder.

Is het daarom een slechte auto?

Maar het interieur is solide op het geniale af. De materiaalkwaliteit is vrijwel zonder uitzondering subliem en er is ruimte te over – veel meer dan in een Focus. Een goede, redelijk snelle gezinsauto, dus. Hij komt wat wetenschappelijk over, maar dat kun je eigenlijk zeggen van alle auto’s die de VW Groep het afgelopen decennium op de markt heeft gebracht.

Specificaties Skoda Octavia RS Combi



Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
230 pk @ 4.700 tpm
350 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 247 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
143 g/km CO2

Afmetingen
4.685 x 1.814 x 1.452 mm (l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
1.467 kg
50 l (benzine)
610/1.740 l (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
€ 31.670 (B)

Vonnis:
Veel ruimte, snel genoeg, maar voelt aan als een Golf GTI waarvan op Duits-grondige wijze de pret is teruggedraaid. Anderzijds: wie iets vlots zoekt waar een boomlang gezin plus campinguitrusting in past, heeft nauwelijks een alternatief

Reacties

  • MarcelWolf heeft op 13 augustus 2017 geschreven:

    Ford Focus ST??? Die kom je in Luxemburg niet tegen (Lux?? Ja daar zijn de sportieve auto’s een stuk goedkoper) maar struikel je over de Octavia-s. De Octavia is een kei van een auto, goed gebouwd, betaalbaar en met een rand sportiviteit. Redactie, ik zou de kerstgeschenken van Ford dit jaar maar terugsturen. Jullie zijn de weg echt kwijt

    Reageer
  • Ray heeft op 13 augustus 2017 geschreven:

    Wordt deze af fabriek met of zonder sjoemel software geleverd of is dit een extra optie

    • MarcelWolf heeft op 13 augustus 2017 geschreven:

      Zoooo…zelf verzonnen deze grap??

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear