Stig-test: Honda Civic Type R

De hot hatches: Leon Cupra, Astra OPC, Mazda3 MPS, Civic Type R, Mégane R26, Golf GTI Edition 30, Focus ST

Je waagt de sprong, of je gaat voor een gewone GTI. Een beetje lef graag! Toegegeven, je moet wel ergens doorheen. De Civic Type R is een echte we-gaan-ervoor-aanschaf, zo extreem is hij, zowel van binnen als van buiten.

Misschien zal blijken dat dit juist zijn achilleshiel is, want welke geestelijk gezonde dertigplusser met genoeg pecunia om een echte hot hatch te kopen, zal gezien willen worden in iets puberaals als dit? Nou, waarschijnlijk een heleboel en hopelijk de meesten, omdat de absolute alomtegenwoordigheid van de beschreven Golf GTI misschien een beetje saai begint te worden.

Het zou een grof schandaal zijn als de allesomvattende uitmuntendheid van de Type R zonder waardering zou blijven om zijn eigenzinnige vormgeving. Wij vinden dat je hem in zwart of in die fantastische donkere bronskleur van onze eerste auto in dit artikel (niet dat je dat nog ziet), zou moeten kopen en al die Japanse i-VTEC-krankzinnigheid moet omarmen. Zorg dat je hem niet mist ook al mag hij iets meer pk meekrijgen.

 
Wat is standaard?
Remassistentie, voor als het er een beetje heftig aan toegaat. Met alcantara beklede stoelen. Geniaal, oorfauteuils in een auto. 18-inch lichtmetaal, 19 inch kan ook, maar rijdt niet lekker. Multifunctioneel stuur, zodat je je kunt concentreren op de weg. Zes airbags, veiligheid is belangrijk voor Honda. Stabiliteitsregeling, die zul je wel uitschakelen. Bumpers in kleur van carrosserie, dat is het verschil.
 
Van binnenuit
 
Motor  viercilinder
Cilinderinhoud  1.998 cc
Maximaal vermogen  201 pk bij 7.800 tpm
Maximaal koppel 193 Nm bij 5.600 tpm
Transmissie zesbak, handbediend
0-100 km/u 6,6 sec.
Topsnelheid  235 km/u
Verbruik 11,0 km/l
CO2-emissie 215 g/km
Leeg gewicht   
1.267 kg
Vermogen/gewichtsverhouding  156 pk/ton
Afmetingen (lxbxh)  4.276 x 1.785 x 1.445 mm
Bagageruimte    485 l
Prijs     € 34.995
De kwaliteit en afwerking van Honda zijn legendarisch, maar de Japanse perceptie van kwaliteit is anders dan die van de Europese top. Dus alle lof voor de Civic voor het min of meer dichten van die kloof.
 
1. Startpunt
Het grensverleggende Civic-interieur past veel beter bij het Type R-rijgedrag dan bij de wat trage diesel- en de gewone benzineversie. Een omhullende cockpit van intuïtieve bediening en duizelingwekkende lichtjes geeft een ongeloofwaardig futuristische beleving. Het werk van een bescheiden genie.
 
2. Waar, oh waar?
Futuristisch is het dashboard zeker. Zodanig zelfs dat je er de komende jaren voor nodig zult hebben om de gezochte informatie leren terug te vinden. Ergonomische janboel.
 
3. Kort houden
Iets wat we echt waardeerden aan de laatste Type R was het korte, pittige schakelen en ook deze heeft iets vergelijkbaars in de aanbieding. Snel en bevredigend, wat de auto iets prettig compacts geeft.

4. Kleurenwaaier
De Civic Type R is er in de volgende kleuren:

Lees hier Stigs hele story…

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken