Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT

En waarom Subaru's vaak niet de mooiste zijn

Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT interieur (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT interieur (2018)
Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT (2018)

Is het je wel eens opgevallen hoe weinig Subaru’s je in Nederland ziet? En hoe je er, in Zwitserland of zo, op elke straathoek een ziet staan? Functionaliteit, heet dat. Daar doet deze Subaru XV 1.6 nog een schepje bovenop.

Subaru moet wel het eigenaardigste automerk op deze planeet zijn. Sommige dingen interesseren ze domweg niet. Design bijvoorbeeld. ‘Kijk, wij weten ook wel dat vijf zijruitjes op zo’n XV een beetje veel is. Maar het levert wel extra zicht op, en hoe meer je ziet, hoe veiliger. Dan maar wat minder mooi’, aldus een woordvoerder. ‘Als wij moeten kiezen tussen functionaliteit of veiligheid, en “mooi”, dan wint die laatste het nooit.’ Zo kun je het ook bekijken. En kennelijk sluit het één het ander uit, want echt mooie auto’s heeft het merk bij ons beste weten in zijn hele geschiedenis nog niet afgeleverd. ‘Boeien. Als het maar goed, functioneel en veilig is, en niet kapotgaat.’ Dat laatste lukt overigens vrij aardig: van alle 100 Subaru’s rijden er na tien jaar nog 96 rond.

Subaru blijft altijd zichzelf

Andere dingen zijn weer dermate heilig dat er nooit afstand van wordt gedaan. Vierwielaandrijving bijvoorbeeld, of die eeuwige boxermotor. Of die wonderlijke voorliefde voor de door ons zo met passie gehate CVT-automaat. (‘Jullie Europeanen zijn de enigen die er een hekel aan hebben – in Azië en de VS zijn ze er dol op. Raad eens wat voor ons de belangrijkste markten zijn? Precies: vette pech voor jullie, dus.’)

Dat er aan die combinatie ook nadelen zitten, allereerst in de vorm van een fors hoger verbruik, is volgens de Japanners al evenzeer een kwestie van jammer: zo doen wij het, en daar doen jullie het dus ook maar mee. Hybride? Elektrificatie? ‘Onze moeder heet Toyota, en we zien wel waar ze mee komen’. Wat je er ook van vindt: dat soort standpunten zijn in deze tijd in ieder geval anders. En verfrissend.

Wat veranderde aan de Subaru XV 1.6?

Belangrijker is echter wat dat alles met een auto doet – met de nieuwe XV bijvoorbeeld. Hoewel hij er (dus) nog ongeveer precies hetzelfde uitziet als voorheen, is in werkelijkheid alleen een paar knopjes uit de oude overgenomen – de rest is helemaal nieuw. Echt.

In het interieur zie je dat nog het duidelijkst: er is een inmiddels behoorlijk fatsoenlijk touchscreen dat aan al je inter­actiewensen kan voldoen. Het ziet er mooi uit en is een fluitje van een cent om te bedienen. Verder claimt Subaru mooiere materialen, maar op dat gebied gaan ze de oorlog nog altijd niet winnen – koop dan lekker een Audi of zo.

preview

Maar mocht je dat doen, weet dan dat deze in ieder geval altijd tegen de kont van een XV zal aankijken als de weg ophoudt. De introductie vond plaats in Letland, dat een scala aan dof-ellendige wegomstandig­heden in petto had. Van ijzige b-wegen, via straten die opeens in een ezelpad veranderden (met bijbehorende modder­poelen) tot een bijzonder uitdagend offroad-parcours dat we in eerste instantie met niets minder dan een Land Rover Discovery hadden willen doen: de XV sloeg zich er zonder ook maar één wanklank doorheen. Zet dat even af tegen alle poeha-crossovertjes die willen concur­reren en je blijft met open bek achter.

De Subaru XV 1.6 is een fijne auto

Het aardige is daarbij ook nog dat alles zo lekker simpel wordt gehouden. Geen ingewikkelde settings voor allerlei ondergronden, nee. De basis is goed genoeg, en als het heftig wordt, schakel je gewoon de X-Mode in. Dat is de speciale modus voor terreinrijden, en dan komt alles alsnog goed. Echt.

14
20
Specificaties

Specificaties Subaru XV 1.6i Premium Lineartronic CVT

Motor
1.600 cc
viercilinder
114 pk @ 6.200 tpm
150 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 13,9 s
top 175 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
145 g/km CO2 [energielabel F]

Afmetingen
4.465 x 1.800 x 1.595 mm (l x b x h)
2.665 mm (wielbasis)
1.425 kg
60 l (benzine)
1.310 l (bagage)

Prijzen
NL € 36.095
B € 29.495

Reacties
  1. Ger van der Steen zegt op 11 maart 2018 om 17:07:

    Niet helemaal eens met het artikel, heb nl een Forester uit 1998 en wat een schoonheid en zou trouw in gebruik ! Ooit een Forester in 1998 als leaseauto gehad en due had na 1 rit m’n hart gestolen, zelfs m’n zoon, nu 44 jaar, wil m’n Forester erven !

  2. Peter zegt op 11 maart 2018 om 13:09:

    Ik heb in december vorig jaar mijn citroen gr Picasso ingeruild tegen een subaru Forester. Diesel turbo
    Ik ben blij verast met deze auto wat een tof aparaat.
    67 jaar en ik ben en nu verlieft op een auto !!!
    Hier ga ik nog jaren plezier van hebben !!!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws