Subaru is altijd een beetje raar geweest. Bijvoorbeeld: wie maakt er nou een piepklein zakjapannertje met vierwielaandrijving? Subaru, that’s who. In de jaren tachtig kon je zomaar een dealer binnenwandelen en een Justy 4WD kopen. Wie domineerde de vooral modderig wit gekleurde rallysport met een blauwe schicht met gouden velgen? Wie bouwde er 30 jaar geleden al een vreemde, Cybertruck-achtig hoekige coupé – de XT – met een asymmetrisch stuur in de vorm van een pistool (of, met een iets minder agressieve fantasie, een haardroger)?

En wie wil er het liefst tot in het einde der tijden vasthouden aan het gave maar per definitie minder efficiënte concept van de boxermotor? Nee, niet Porsche – die bouwen al tijden meer auto’s met V-motoren dan met boxers. Maar iedere moderne Subaru doet zijn ding nog steeds met een platliggend blok. Ze zijn behoorlijk consequent daar. Helaas liggen de nieuwe CO2-eisen van de EU op de loer. Dat is geen goed nieuws voor kleine excentrieke fabrikanten met uitgesproken aandrijvingsvoorkeuren.

Dus wat doet Subaru? Lepelen ze met een verslagen zucht een kant en klare hybride Toyota-aandrijflijn met zoemend Atkinson-blokje in hun modellen? Niks ervan: ze ontwikkelden hun eigen boxerhybride, met een grotendeels nieuwe benzine-viercilinder, een klein elektromotortje in de CVT-automaat en een bescheiden accupakket onder de bagageruimte. De ondubbelzinnige, trotse naam: e-Boxer. Zelfs in de typeaanduiding op de achterklep zijn twee horizontale zuigers verwerkt.

De Subaru XV e-Boxer is het tweede model met deze aandrijflijn

Na de Forester die we onlangs testten, krijgt Subaru’s compacte robbedoes XV de nieuwe aandrijflijn toegewezen. De verbrandingsmotor in de Subaru XV e-Boxer houdt dezelfde specificaties met een inhoud van 2,0 liter en een vermogen van 150 pk (plus net geen 17 pk uit de elektromotor), waardoor de lichtere XV meer dan een seconde sneller naar de 100 km/u wordt gestuwd dan de Forester. In combinatie met de fris reagerende transmissie (ja, een prettige CVT – het bestaat) zorgt dit ervoor dat je al valt voor de charmes van dit vlotte kleintje in de eerste minuut achter het stuur.

De vernieuwde XV staat op Subaru’s Global Platform, waarbij veel aandacht uitging naar stijfheid en veiligheid. Dat voel je, want de XV rijdt alsof hij uit steen is gehouwen. Behalve dan op het vlak van gewicht en balans: doordat de boxer en het accupakket laag liggen, neemt hij bochten verrassend vlak en lenig. In tegenstelling tot de Forester heeft zijn besturing in het midden geen dood punt, wat hem in combinatie met zijn gewicht een stuk levendiger maakt. De stoelen zijn qua comfort niet van hetzelfde niveau, maar vooruit, verschil moet er zijn.

Ook in de Subaru XV e-Boxer valt ons op dat de elektromotor vaker bijspringt dan je zou vermoeden, en dat de compacte accu zijn lading met speels gemak op peil houdt. De transmissie houdt er dezelfde geslaagde ‘trappen’ op na als in de Forester, maar de vierwielaandrijving is minder uitgebreid: je kunt X-Mode alleen aan- of uitzetten, en dus niet de soort ondergrond selecteren. Bij vlot accelereren hoor je een subtiele elektrozoem. De extra boost die je krijgt, weet het ontbreken van een turbo niet te ondervangen. Maar de XV e-Boxer is zo innemend dat je dit al snel accepteert als een van zijn charmante eigenaardigheden. Een raar geval? Zeker, maar juist daarom zo geslaagd.

Specificaties Subaru XV e-Boxer (2020)


Motor
1.995 cc
viercilinder boxer hybride
150 + 17 pk @ 5.600 tpm
194 + 66 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,7 s
top 193 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,5 l/100 km
149 g/km CO2, E-label

Afmetingen
4.465 x 1.800 x 1.595 mm (l x b x h)
2.665 mm (wielbasis)
1.553 kg
48 l (benzine)
1.193 l (bagage)

Prijzen
€ 37.995 (NL)
€ 31.995 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)