Uitgelicht: The making of GT5

Gran Turismo 5 maakt gebruik van de Nissan GT-R om fantasie en werkelijkheid zo te vermengen dat je nooit meer een voet buiten de deur hoeft te zetten
 
Kazunori Yamauchi neemt een lange trek van zijn sigaret terwijl hij geniet van een van de weinige momenten rust die hij zichzelf gunt. Hij is de geestelijke vader van het racespel Gran Turismo voor de Sony Playstation en denkt na over de vraag wat er zo anders is aan GT5. ‘Het meest opvallende verschil is uiteraard de platformwijziging van Playstation 2 naar Playstation 3’, begint hij. ‘Dit opent de weg naar een heel scala van nieuwe mogelijkheden. Om te beginnen hebben we de basiselementen voor het racespel volledig herzien: de constructie van de auto, de intelligentie van de kunstmatige tegenstanders, de grafische kwaliteit, de opbouw van de races en de kampioenschappen. We hebben de lat heel hoog gelegd voor deze basiselementen. Bovendien willen we nieuwe normen neerzetten en ook de functies buiten het racespel verder uitbreiden.’
 
Mooi, dus we hebben een beter en nog veel realistischer racespelletje in 1.080 high-definition-kleuren. Maar wat zijn dan al die andere nieuwe mogelijkheden? ‘Een voorbeeld daarvan is het zogenaamde Online Dealership’, luidt het antwoord. ‘Dit is een virtueel online dealerschap waarin autofabrikanten persberichten kunnen publiceren, nieuwe modellen kunnen lanceren, videopresentaties kunnen geven en nog veel meer.’ Het klinkt niet echt heel erg spannend, maar het zou leuk kunnen zijn.
‘Voor de echte Top Gear-verslaafde GT5-speler is er zelfs als extraatje de mogelijkheid om in een zelfgekozen auto over het virtuele Top Gear-testcircuit te rijden’
 
‘Een ander voorbeeld is GT TV, waarop een groot aantal autofilmpjes kan worden bekeken, waaronder Top Gear.’ Kijk, nu wordt het interessant. GT TV biedt een uitgebreid gamma aan van vaak moeilijk te vinden autovideo’s uit de hele wereld, zoals bijvoorbeeld het D1 kampioenschap driften in Japan of de DTM races in Duitsland. Ook kun je afleveringen van Top Gear downloaden en bekijken op je Playstation. Voor de echte Top Gear-verslaafde GT5-speler is er zelfs als extraatje de mogelijkheid om in een zelfgekozen auto over het virtuele Top Gear-testcircuit te rijden.
 
‘Wij noemen het Gran Turismo leven’, zo vervolgt Kazunori terwijl hij een lange sliert blauwe rook uitblaast. ‘We zetten niet alleen een volgende stap in computerspellen, maar treden nu ook de wereld van de lifestyle binnen.’ Inderdaad kun je de startpagina van GT5 net zo uitgebreid instellen als je MySpace- of Hyves-homepage. Er is een overzichtskaart die laat zien waar al je vrienden zitten, een agenda, een berichtensysteem en nog een aantal gadgets om je mee onledig te houden. Het verschilt behoorlijk van de rechttoe rechtaan simpele plug & play-setup van GT4 en dat realiseren de GT-mannen zich terdege. ‘Het valt niet altijd mee om nieuwe ideeën over te brengen’, zegt Kazunori. ‘Het is voor sommige mensen en ook fabrikanten moeilijk om vooruit te denken.’
 
Misschien hebben ze het nog niet allemaal door, maar zeker is dat autofabrikant Nissan dat wel heeft. Maandenlang heeft een nauwelijks gecamoufleerde GT-R rond gereden over de testcircuits van GT5 lang voordat deze op de autoshow van Tokyo in 2007 werd gepresenteerd. ‘Wij hebben al jarenlang een uitstekende relatie met Nissan’, vervolgt Kazunori, die prompt zijn derde sigaret binnen een kwartier aansteekt. ‘Wij kennen het ontwikkelteam van de auto al sinds de R34 GT-R uit 1997, dus wij hebben samen al heel wat historie opgebouwd.’ Het was dan ook geen toeval dat de R34 Skyline GT-R zo ongeveer de realisatie van de auto uit het spel leek te zijn. De auto zag er op het scherm vrijwel identiek uit als in werkelijkheid en ook de besturing was op de weg en in het spel vrijwel hetzelfde.
 
In GT5 hebben Kazunori en zijn team zichzelf overtroffen met de nieuwe GT-R. De auto in het spel is niet alleen tot op de laatste bit exact gelijk aan de werkelijke auto, maar een van de belangrijkste onderdelen van de productieauto is zelfs ontworpen door het Gran Turismo-team. ‘We hebben nauw samengewerkt met Nissan om de boordcomputer te ontwikkelen’, aldus Kazunori. ‘Het concept, het ontwerp en de functies zijn door Nissan ontwikkeld op basis van onze ideeën.’
 
Dat is een in het oog springend onderdeel van de nieuwe GT-R, maar er zijn ook nog talloze minder zichtbare onderdelen die met hulp van Kazunori zijn ontwikkeld. Hij werkte niet alleen vanuit een stoffig kantoortje aan de interfaces van de GT-R, maar kroop ook regelmatig achter het stuur van de testauto. Kazunori is heel lang wedstrijdcoureur geweest en kan dus best aardig sturen.
‘Toen hij op uitnodiging van Nissan de GT-R mocht testen op een circuit waarop hij tot dan toe slechts in het spel had gereden, reed hij binnen zes ronden bijna de snelste tijd’
 
Hoewel hij de laatste jaren niet meer aan wedstrijden heeft deelgenomen, ziet hij toch steeds kans om een ongewoon dagje op het circuit in zijn drukke tijdschema op te nemen – al was het alleen maar om te controleren of het spel in de pas blijft lopen met de realiteit. Hij laat ons het tot in de kleinste details realistische spel zien en is ervan overtuigd dat hij met het spelen van het nieuwe GT5 zijn rijvaardigheid op peil houdt tot het moment dat hij weer echt het circuit op gaat.
 
‘De ervaring in de virtuele en de echte auto is bijna hetzelfde’, zegt hij. ‘Als je het in de ene kunt, kan je het in de andere ook.’ Dat is geen loze grootspraak. Om dat te bewijzen vertelt hij dat hij, toen hij op uitnodiging van Nissan de GT-R mocht testen op een circuit waarop hij tot dan toe slechts in het spel had gereden, binnen zes ronden bijna de snelste rondetijd reed.
 
‘De testrijders van Nissan stonden met hun mond vol tanden’, herinnert hij zich lachend. ‘Zij zitten elke dag in die auto en zij werken elke dag aan die auto. Het was voor hen erg verrassend om iemand zomaar in te zien stappen en binnen zes rondjes een bijna perfecte rit te zien rijden.’ Andersom werkt het kennelijk ook zo. Toen rallylegende Sébastien Loeb onlangs een bezoek bracht aan Gran Turismo, had hij het spel nog nooit gespeeld, maar hij had vrijwel onmiddellijk de slag te pakken. ‘Hij is een uitstekende wedstrijdspeler, ook in GT5’, zegt Kanuzori met ontzag. ‘Een ware vakman.’
 
Hoe de rest van de mensheid met het spel overweg kan, moeten we nog even afwachten. Naar verwachting komt het in het najaar van 2008 in de verkoop – in dezer dagen het voorproefje: Gran Turismo 5 Prologue. Ik stel voor dat jij en je vrienden tot dat moment zoveel mogelijk dagen op het circuit doorbrengen. Na de lancering hoef je dan verder nooit meer een stap buiten de deur te zetten omdat je thuis alles levensecht kunt ervaren, je moet het alleen wel doen zonder kleffe patat of af een toe een bui op je kop.

Gran Turismo 5 Prologue is vanaf 28 maart in de winkel te koop en je kunt hier alvast voorproefjes bekijken.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken