De 100 coolste: nummer 100 tot 86

Ter ere van ons honderdste nummer hebben we op de Nederlandse TopGear-redactie de koppen bij elkaar gestoken om antwoord te geven op een belangrijke vraag: wat zijn de honderd gaafste auto's die we sinds de oprichting van ons magazine hebben gereden?

Vraag niet hoe, maar na veel bekvechten, met koffie gooien, bureaustoelmeppen en een flinke hoeveelheid builen zijn we eruit. Dit zijn, op volgorde, de honderd coolste auto's uit honderd nummers TopGear. We beginnen bij de laatste 15, die je zeker niet moet zien als zielige hekkensluiters – ze hebben immers de top 100 gehaald, en dat is een prestatie op zich. Stuk voor stuk spraken ze ons aan met hun styling, hun rijgedrag, of allebei. Rij je in een van deze auto's, dan zouden we onze hoed voor je afnemen, als we er een droegen. Klik snel verder op de nummertjes hieronder voor tekst en uitleg!


100: Lancia Delta

1.8 Di TurboJet
200 pk, 320 Nm, 0-100 km/u  in 7,4 s, top 230 km/u

Soms is de ergste vijand van een auto de auto zelf. Of liever: z’n geschiedenis. De huidige Lancia Delta heeft zo goed als niets te maken met zijn (voor-)voorganger, en dat is goed en slecht nieuws. Hij is groot, rond en elegant, waar z’n oude broer krap, vierkant en agressief was. Hij is betrouwbaar en dat kon je z’n naamgenoot niet aanwrijven. Toch was dat een auto die, in Integrale-vorm, in postervorm menig jongenskamer sierde. Dat niveau zal de nieuwe Delta nooit halen, al is het alleen maar omdat er geen echt snelle versie bestaat. Hij wordt nauwelijks verkocht, wat ‘m een van de exclusiefste én meest ondergewaardeerde auto’s uit deze lijst maakt.


99: Hyundai Genesis Coupé

3.8 V6
303 pk, 361 Nm, 0-100 km/u in 6,5 s, top 240 km/u

Ha, wie had dat gedacht: dat de Lidl onder de automerken, de prijsvechter pur sang, de accessoire-kiloknaller, met een zalig opwindende sportcoupé zou kunnen komen? Want dat is de Hyundai Genesis Coupé: met 303 pk op z’n achterwielen is ie alles wat je nooit dacht dat Hyundai zou maken. Hij is leuk, klinkt lekker en is zelfs wat duurder dan je gewend bent, dit alles uiteraard met dank aan de Amerikanen. Daar is Hyundai immers méér dan alleen een budgetmerk. Maar daar maken ze zelfs 5-serie-concurrenten en dan is zo’n coupé goed te verkopen. Bij ons dient ie vooral het imago en dat vinden we niet erg.


98: Maserati Quattroporte

GTS
530 pk, 710 Nm, 0-100 km/u in 4,7 s, top 307 km/u

Welbeschouwd slaat ie helemaal nergens op, de Maserati-vierdeurs. Welke idioot verzint het een Ferrari-motor in een directie-auto te mikken? Nou, Maserati dus. Waar elke concurrent zich vooral richt op de man (m/v) achterin, moedigen de Italianen de bazen aan ‘een stukje zelfwerkzaamheid te ontplooien’ en zelf te rijden. Wie wil weten wat een Sportknop altijd zou moeten doen, moet die van de Quattroporte eens hebben ingedrukt. Lachen doe jij, gieren en brullen doet de motor. Hij doet qua prestaties zeker niet onder voor de dikke AMG’s en M’s. En dan die blijvende, zeldzame schoonheid.


97: Nissan Juke Nismo

Nismo
200 pk, 250 Nm, 0-100 km/u in 7,8 s, top 215 km/u

Voor iedereen die de ongelooflijke Juke-R te duur vindt (iedereen dus) is er de Juke Nismo, 200 pk sterk en met het uiterlijk van een metroseksuele brulkikker. Het is een uniek geval dat zich langzamerhand onze harten binnen gecharmeerd heeft, maar we struikelen toch een beetje over twee dingen: als (niet op het vermogen berekende) tweewielaandrijver is ie wat roekeloos, als (standaard met cvt-transmissie uitgeruste) 4WD niet leuk. De Juke Nismo staat hier dan ook eigenlijk het plekje warm te houden voor de volgende super-Juke, de grondiger aangepakte RC. We reden het prototype daarvan en waren meteen fan.


96: Toyota Land Cruiser V8

4.5 V8 D-4D-F
272 pk, 650 Nm, 0-100 km/u in 8,9 s, top 210 km/u

Wat dit ding in onze top 100 te zoeken heeft? Simpel: het is een eerlijke auto die precies doet wat ie belooft. Veel ruimte: check. Veel luxe: check. Vergaande off-road-vaardigheden: check. De Land Cruiser is wat ie is, maakt daar geen excuses voor, en behoort daarmee tot een uitstervend ras. Het is ook nog eens een Toyota, wat betekent dat ie ouder wordt dan jij en zeker minder noodzakelijk onderhoud zal vergen. Een dijk van een auto, derhalve, die je in de krappe en bescheiden lage landen maar weinig zult zien rijden. Dat betekent niet dat we hem niet op prijs stellen.


95: Skoda Fabia RS

RS
180 pk, 250 Nm, 0-100 km/u in 7,3 s, top 224 km/u

Van het trio Polo, Ibiza en Fabia, en daar dan de hete versies van, is de Fabia RS onze keuze. Omdat ie ons vrolijker maakt dan de andere twee, met z’n guitige en toch ingetogen uiterlijk, en vrolijk is wat je wilt zijn als je iets snels koopt in deze klasse. Ergens vinden we het jammer dat een handbak geen optie is, maar aan de andere kant: de combinatie van deze motor en de zeventraps flipper-dsg is zo goed dat je je er binnen een paar minuten bij neerlegt. Bestel ‘m in een fel kleurtje met een contrasterend dak en dito velgen.


94: Peugeot RCZ

1.6 THP 200
200 pk, 275 Nm, 0-100 km/u in 7,6 s, top 235 km/u

Heerlijke kleine sportcoupé, waarmee de Fransen bewijzen nog niet helemaal van het padje af te zijn. Vormde ook de inleiding tot de ommekeer van saai en lelijk naar de veel aangenamer modellen (508, 208) van de laatste jaren. Is behoorlijk vlot, maar de nadruk ligt op comfort van het type ‘lekker veel glooiende kilometers door het binnenland’. Het ‘dubbel-bubbel’-dak is dé unieke blikvanger, zie je verder nergens. Daarover gesproken: hij gaat niet bepaald met honderden tegelijk over de toonbank, dus blijft exclusief. Wat eigenlijk weer jammer is. Klassieker van de toekomst.


93: Kia Optima

Hybrid
177 pk, 319 Nm, 0-100 km/u in 9,2 s, top 190 km/u

Huh? Optima? Nooit van gehoord. We horen het je zeggen. ’t Is ook een relatief onbekende auto, maar daarom niet minder leuk, aardig, geinig, groenig, best en meer. Het is gewoon een leuk ogende Koreaanse sedan die je als hybride kunt bestellen, en aangezien je ze bijna nooit ziet, zetten wij ‘m even hier op plek 93. Gewoon, omdat alle andere sedans die Kia ooit maakte als heksen zo lelijk waren, en deze nu eens niet. Daarom.


92: Jeep Wrangler

3.6
284 pk, 347 Nm, 0-100 km/u in 8,9 s, top 180 km/u

Eerlijk is eerlijk: hier had ook de Land Rover Defender kunnen staan. We hebben in het algemeen een zwakke plek voor auto’s die nu nog nieuw te koop zijn, maar ontwikkeld werden in de tijd dat onze grootouders zich vergaapten aan hun eerste wasmachine. De voorvader van de Wrangler redde ons in de Tweede Wereldoorlog en is sindsdien niet meer weg te denken. Het Spartaanse karretje veranderde langzaam in iets groters en moderners, maar de oervorm bleef behouden. Tegenwoordig is de Wrangler er ook als vierdeurs Unlimited, en die maakt best een beetje hebberig, als ultiem statement tegen alle nep-SUV’s. Nu ook met Chryslers nieuwste V6.


91: Mazda CX-5

2.0 GT-M
160 pk, 208 Nm, 0-100 km/u in 9,6 s, top 187 km/u

Mazda is er over het algemeen snel bij als het om populaire automodellen gaat. Alleen die rage van die wat kleinere crossover/SUV’s, die hadden ze even niet zien aankomen. De CX-5 kwam dus relatief laat, maar dat had als voordeel dat ie in één keer goed was. Een prima, veelzijdig en flexibel ding, dat ook nog eens in een bijzonder aangename jas is gestoken. Verder is ie behoorlijk zuinig, rijdt leuk en is een Mazda, dus zo goed als niet kapot te krijgen. Als we dan toch zo’n tafellaken/servet-auto moesten rijden…


90: Lotus Evora

S Sports Racer
351 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 4,8 s, top 277 km/u

In alles een Lotus: superlicht, razendsnel en bovenal gericht op maximaal rijplezier, dat zodoende best een beetje comfort mag kosten. En toch ook weer in weinig een Lotus, want voor vier personen (soort van) en voorzien van voorheen onbestaanbare luxe als airco, navigatie en elektrische ramen. Wat heet: ze schrikken zelfs niet terug voor deurbekleding! Doe er nog een automatische versnellingsbak bij en de horror is compleet, zou je zeggen, en dus is dat precies wat ze hebben gedaan. En verdomd: tóch in alles een Lotus. Wees slim en kies de Sports Racer – afgeladen vol voor de prijs van de instapper.


89: Rolls-Royce Ghost

Ghost
563 pk, 780 Nm, 0-100 km/u in 4,9 s, top 250 km/u

Mensen met een uitgesproken Brits gevoel voor humor noemen ‘m de baby-Rolls. Leuk, voor een auto die 5,40 meter lang is. Goed, dat is nog altijd 40 centimeter minder dan de Phantom, maar hij dankt z’n kleinere voorkomen eerder aan z’n net iets minder megalomane neus. Daarbij is ie net zo luxe en exclusief afgewerkt, beschikt ie over een aanmerkelijk sterkere V12 (563 pk) en kost ie twee ton minder. Eigenlijk is de enige reden om toch een Phantom te kiezen het feit dat ze daarvan die fenomenale Drophead en Coupé hebben.


88: Volvo C30 Polestar

Polestar
411 pk, 510 Nm, prestaties geen opgaaf

Volvo: een merk met een hondstrouwe aanhang. Een merk dat grenzen verlegd heeft, met name op het gebied van de veiligheid die altijd in één adem met de merknaam wordt genoemd. En een merk waaromheen altijd een onmiskenbare spruitjeslucht hangt (hoewel dat de laatste jaren beter lijkt te gaan, met een in alle opzichten aanzienlijk verjongd gamma). En om eindelijk eens te laten zien dat je met Zweden heus kunt lachen, kwamen ze in 2010 opeens met de C30 Polestar. Een C30 met de bekende 2.5-vijfcilinder, maar dan zoals ie in de brute Ford Focus RS lag. En met nóg 100 pk erbij. Hij was in één woord hilarisch. En, vooruit, nog een woord: een concept. Hij is er dus nooit écht gekomen; daar was Volvo toch nog net niets te conservatief voor.


87: Subaru WRX STi

STi
300 pk, 407 Nm, 0-100 km/u in 5,2 s, top 250 km/u

Subaru, dat malle eigenwijze Japanse merkje met z’n boxermotoren- en vierwielaandrijving-fetisj, maakte zichzelf onsterfelijk met de Impreza. Niet alleen wonnen ze er op rallygebied zo’n beetje alles mee wat er te winnen viel, de straatversie (in den beginne nog GT Turbo geheten) werd al snel een legende. Goedkoop, oersterk, razendsnel en het enige bewijs tegen de stelling dat een lelijke auto cool kan worden als je er maar genoeg spoilers en luchthappers tegenaan gooit. Uiteraard bouwde Subaru dat succes maar wat graag uit. Met sterkere WRX- en nog sterkere STi-versies, die uiteindelijk zelfs zo belangrijk werden dat ze de hele merknaam Impreza achter zich lieten. Helaas was dat niet het enige dat achterbleef – elke versie leverde iets aan pure brute lol in ten gunste van eh… kwaliteit en comfort. Dat lijkt niet erg, maar was het wel: ‘beter’ is goed, ‘minder leuk’ is dat nooit.


86: Opel Astra OPC

OPC
280 pk, 400 Nm, 0-100 in 6,0 s, top 250 km/u

Waar snelle Opels voorheen het stuur uit je handen sloegen tijdens acceleratie, en in bochten ongecontroleerd rechtdoor gleden tegen de eerste de beste paal, heeft de performance-afdeling OPC deze keer hemel en aarde bewogen om zeker te weten dat hun nieuwe Astra op een hoger plan kwam te staan. Missie geslaagd.

Deze Astra OPC is een lefgozertje met een van de sterkste turbomotoren die momenteel in dit segment worden geleverd. Trap je het gas in, dan gaat ie in een oogwenk van gemoedelijk brommend naar schrikbarend snel, waarbij het aanzuiggeluid zorgt dat je je oren wilt bedekken om te voorkomen dat je brein eruit wordt geperst. De slimme HiPerStrut-voorwielophanging, die maakt dat de enorme velgen in de bocht niet kantelen en dus het volledige bandenoppervlak benutten, is met dit vermogen een zegen. En dan dat uiterlijk: bruut, vet, top. Eindelijk weer eens een begerenswaardige Opel.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken