Vergeten concept: BMW Z18

In 1985 werd een team bestaande uit BMW-uitvinders - later bekend als Technik GmbH - van het moederbedrijf afgescheiden. Het idee bestond eruit hen de vrijheid te gunnen om zonder last of ruggenspraak met de rest van het bedrijf alles te creëren wat hun hart begeerde

BMW Z18
BMW Z18
BMW Z18
BMW Z18
BMW Z18
BMW Z18
BMW Z18
BMW Z18

In de echte wereld zou een dusdanige isolatie waarschijnlijk een evolutionaire freak opleveren, zoals een in water levende regenworm met vier oren en maar één kaak. De vondsten van Technik waren net zo buitenissig. Want hoe anders valt te verklaren dat ze kwamen met een 4×4 cabriolet die gebaseerd is op rallymotorfietsen en eruitziet als een boot?

BMW’s eerste 4×4

De Z18 was BMW’s eerste 4×4 ooit. Met z’n onthulling in 1995 liep ie vier jaar voor op de X5. In tegenstelling tot de X5 was ie ook een cabrio – een terreinsportwagen, zo je wilt – een pick-up en een twee- of vierzitter, dat laatste dankzij een geheim paar stoelen onder de achterklep.

De plastic carrosserie werd op een stalen spaceframe gezet dat niet erg afweek van dat van een speedboot. Technik-techneuten claimden dat ie ‘moeiteloos door vlakke watermassa’s’ zou rijden. Ze zeiden er niet bij hoe diep die plassen mochten zijn.

Heeft iets van dit concept nog wel het daglicht gezien?

Hoewel de meeste achterliggende ideeën stierven met het verdwijnen van dit prototype zagen we de 4,4-liter V8 later terug in de X5. De technici wierpen zich vervolgens op de C1, een motor met een dak en een veiligheidsriem, die wel in productie werd genomen.

Technik GmbH bestaat nog altijd, zij het onder een andere naam, en heeft momenteel ongeveer 100 werknemers. Aan hen danken we BMW’s EfficientDynamics-technologie, en ook de i8, BMW’s hybride supercar.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken