Volkswagen Passat Variant GTE

Goed opgedroogd

Snappen we toch, dat een artikel over een Volkswagen Passat-station die een facelift heeft gehad niet meteen als eerste je aandacht grijpt. Maar in een landschap dat wordt gedomineerd door de strijd tussen allerhande niche-SUV’s is de Passat Variant in alle rust een schitterende verschijning.

Een van deze Variants – een vernieuwde plug-in hybride GTE – is vorig jaar als 30 miljoenste Passat van de band gerold. Hij is verbeterd om te kunnen profiteren van het dieselgedoe dat een paar jaar geleden voor opschudding zorgde. De Volkswagen Passat GTE kan daarom nu tot 56 kilometer op alleen elektriciteit rijden (theoretisch, volgens de nieuwste WLTP-meetmethode).

Kennelijk moet dit genoeg zijn voor de meeste eigenaren om naar en van het dagelijks werk te rijden zonder de 1,4-liter, 156 pk sterke benzinemotor wakker te hoeven schudden. Echt? Rijden de meeste leasers niet veel meer kilometers met dit soort auto’s? Hoe dan ook: hij heeft een top van 120 km/u in de e-modus (dat is ook de standaardmodus van de auto, zodat je na een bankoverval heel stilletjes kunt wegscheuren). En hoewel je lading bij zulke snelheden alarmerend vlot afneemt in vergelijking tot in de stad, is het een mooie prestatie voor een plug-in.

Verwacht een zuinige Volkswagen Passat

De verbruikscijfers zijn ook prima, al zul je de opgegeven 1,6 l/100 km alleen halen met een volle accu en een héél lichte rechtervoet. Reken in de praktijk op iets van 1 op 15, en in Nederland voorlopig nog de laagste wegenbelasting van alle Passats. De op papier relatief beperkte CO2-uitstoot drukt bovendien de aanschafprijs.

Hier is het goede nieuws: dit is een heel gecompliceerde auto die heel makkelijk te rijden is. Druk op de GTE-knop en je hebt 218 pk ter beschikking en gaat van 0 naar 100 km/u in een heel on-Passat-achtige 7,6 seconden. De motor maakt plezierige, grommende geluidjes en je voelt hoe het altijd aanwezige koppel van de elektra hem assisteert. De transmissie schakelt onmerkbaar. Hij voelt zwaar en pittig genoeg aan om een BMW 320d te laten zweten.

Deze Passat zal niet licht vallen

Problemen? Ja, hij is vrij zwaar. We hebben in lange tijd geen auto zo langzaam door bochten gereden en toch zo luid met z’n banden horen piepen. De besturing is goed afgewogen en de GTE helt niet over bij het ingaan van de bochten. Hij houdt er echter niet van om te worden mishandeld of zelfs maar lichtelijk te worden gehaast.

Andere Passats hebben daar vreemd genoeg geen last van. We reden ook even in de 20 millimeter hogere Volkswagen Passat Alltrack met een hoop prachtig plastic rond z’n wielkasten, die we in Nederland helaas niet krijgen. Jammer, want het is een verborgen parel. Lekker vlot en beweeglijk, uiterst comfortabel, enorm groot vanbinnen. Dit is één van die auto’s waar je uitstapt om je hardop af te vragen waarom iemand ooit iets anders zou kopen. Laat staan een SUV. De Alltrack zou weleens de beste auto kunnen zijn die Volkswagen nu maakt. Maar ook z’n hybridebroertje mag er zijn.

12
20
Specificaties

Specificaties Volkswagen Passat Variant GTE (2020)

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
218 pk @ 5.000 tpm
400 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,6 l/100 km
37 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.767 x 1.832 x 1.477 mm (l x b x h)
2.791 mm (wielbasis)
50 l (benzine)
483 / 1.613 l (bagage)
Prijzen
€ 51.554 (NL)
€ 49.210 (B)

Reacties
  1. Huizepluis zegt op 17 mei 2020 om 21:19:

    Ja, maar het oog wil ook wat!

  2. Prius 3 zegt op 17 mei 2020 om 10:13:

    1 op 15 als de accu leeg is, mijn Prius uit 2012! rijdt, als de accu leeg is 1 op 18 in de winter, met mooi weer 1 op 21.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws