We klimmen aan boord van de Waterdream S-850 Speedster, de nieuwste creatie van het Nederlandse merk dat zes jaar geleden door Bernhard van Oranje werd opgericht. Hij bouwde niet alleen de snelste sloep ter wereld, maar kocht en passant ook Circuit Park Zandvoort en liet de hier aanwezige Defender, specifiek voor Waterdream gemaakt, zo optuigen dat het de allersnelste Defender ter wereld schijnt te zijn. Iets zegt ons dat Bernhard wel wat met snelheid heeft.

We nemen het stuur van de Waterdream ter hand om een rondje te gaan kabbelen. ‘Stuur’ is trouwens best relatief, het ding is zo groot als een hoepel. Het is van koolstofvezel en geplaatst op een W-vormig sculptuur (van Waterdream) waarop ook het dashboard met tellers en navigatie is aangebracht. Het is een van de vele fraaie details van de boot. Vergeef het ons trouwens als we in autotermen over deze sloep praten, we kunnen nou eenmaal niet anders.

Waar is de rem op de Waterdream?

Het gaspedaal zit links naast het stuur en bedien je met de hand, en nee, we gingen niet op zoek naar een rem. Voor degenen onder onze lezers die nooit op een motorboot voeren: klap de gashendel van een boot vooruit, en je gaat vooruit, trek ’m naar je toe en de boot gaat achteruit. Dat heeft een remmend effect, als je vooruit vaart op dat moment. En dan heb je nog stuurboord en bakboord, en daarmee zit onze korte, schriftelijke cursus varen er wel op. We drukken het gas flink naar beneden en schrikken ons een rolberoerte.

De fotograaf klettert bijna van boord door de schok, de boot schiet onmiddellijk omhoog, z’n neus ver boven het water tillend, en we worden zo ongeveer afgeschoten. Nou is dat niet heel uniek als je in een speedboot zit. Maar dit is een sloep, een grote aluminium bak van 8,5 meter, waarop je met een man of tien door de Amsterdamse grachten kunt tuffen, nippend aan een
glas rosé. Maar bij half gas zitten al die tien al ongewild bij elkaar op schoot, met rosé in hun haar.

Waterskiën

Het voordeel van zijn snelheid is dat je achter de sloep kunt waterskiën, zelfs barefooted, zo wordt later gedemonstreerd. Dat laatste is alleen mogelijk als je – ook in bochten – permanent harder dan 60 km/u kunt varen. De ongekende kracht die de 300 pk van de Yamaha-motor uitoefent op de boot, en de snelheid die de boot ontwikkelt, beangstigt ons een beetje. Door het enorme stuur moet je flink anticiperen op waar je heen wilt gaan, want het duurt een fractie voordat een draai eraan wordt omgezet in een verandering van koers. Maar zodra we van het gas af gaan, mindert de boot direct veel vaart, en dat stelt ons gerust. We zullen de aanlegsteiger niet direct ­doorboren.

Dan neemt Bernhard het stuur ter hand; hij is direct betrokken geweest bij het ontwikkelingsproces en kent de boot natuurlijk als geen ander. Hij kent ook elk ontwerpdetail uit zijn hoofd. Terwijl hij de Speedster volgas een bocht om gooit en wij zo’n beetje in een hoek van 90 graden boven het water hangen, somt hij wat van de vele highlights op. Akzo Nobel Coatings heeft voor Waterdream een unieke kleur ontwikkeld, Military Green, waarbij, voor een extra Nederlands tintje, een rood-wit-blauwe lijn op de waterlijn van de boot is gespoten. Voor de bekleding van het interieur is een nieuw soort velours gebruikt van Vyva Vybrics dat zowel voor binnen als buiten geschikt is. Verder zijn de klokken op maat gemaakt, hebben de logo’s van Waterdream op de flanken van de boot een backlight en is rondom led-verlichting aangebracht. De vloer is voorzien van Esthec, een duurzaam geproduceerd materiaal dat op hout lijkt, splintervrij is en zacht aanvoelt.

Op de eerdergenoemde W-vormige console is een 10-inch scherm van Raymarine aangebracht waarop de navigatie wordt weergegeven en ook de audio te bedienen valt. En die audio is dan weer een op maat ontworpen installatie van Rockford Fosgate, die de opstelling in de Waterdream hebben nagebootst bij de ontwikkeling ervan. Zelfs bij vol gas kun je van muziek genieten, want de installatie levert 3.000 watt. Test dat maar niet uit tijdens een rustiek tochtje over de grachten.

Met de 4,2-liter V6 Yamaha-motor haalt de boot zo’n 80 km/u en geloof ons; dat is ontiegelijk snel op water. Zo snel dat je met gemak achter de boot kunt waterskiën en wakeboarden. Deze sloep is zonder meer uniek in z’n soort, en ja, ook de snelste ter wereld. Maar toch… toch miste er iets in de ogen van Bernhard. Want zoiets unieks, dat zou je toch ook met iets anders unieks ­moeten kunnen vervoeren…

Hier komt Tophat om de hoek kijken. Met de snelste Land Rover Defender ter wereld.

Waterdream S-850 speedster


Motor
4.169 cc V6 (Yamaha F300B)
300 pk @ 5.500 tpm
koppel n.b.
Aandrijving
schroef
Prestaties
top 80 km/u (bij deze sloep)
Prijzen
vanaf € 140.000

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)