Al drie decennia siert de BMW M3 de straten en circuits van de wereld. Die verjaardag viert het merk met de BMW M3 30 Jahre Edition. Maar het is ook een mooi moment om stil te staan bij de M3-prototypes die in die 30 jaar gesneuveld zijn. Wat hebben al deze M3-prototypes gemeen? Ze hebben allemaal een apart achterwerk. Bij de een ontbreekt iets, bij de andere is er wat toegevoegd. En van allemaal besloot BMW dat het toch geen goed idee was om ze te gaan verkopen.

04. BMW M3 Pickup (1986)

BMW’s M-divisie had een transportmiddel nodig om onderdelen binnen het complex in München te vervoeren. De simpelste oplossing was een pickup te kopen van een vreemd merk (schande!), of een aanhanger (saai). Daarom besloten de ingenieurs een BMW M3 Cabrio om te bouwen tot pickup. Het werkpaard heeft 26 jaar dienst gedaan en ging pas 4 jaar geleden met pensioen.

03. BMW M3 Compact (1996)

Dit is de spirituele voorloper van de BMW M2. De M3 Compact is 150 kilo lichter dan de normale M3 uit die tijd en heeft dezelfde 321 pk. En is dus eigenlijk leuker. De wielbasis is overigens hetzelfde als die van de coupé, dus het is niet heel lastig om voor te stellen hoe het rijdt.

02. BMW M3 Touring (2000)

De BMW M3 Touring was een demonstratie om te laten zien dat een stationwagen heel gemakkelijk te integreren was in de M-productielijn. Er waren geen dure of ingewikkelde ingrepen nodig in de fabriek om de Touring in productie te nemen. Waarom BMW in hemelsnaam deze snelle familiezeuler niet in de showrooms plaatste, is een groot raadsel (hoewel: toen ze het later met de M5 Touring wel deden, verkocht deze voor geen meter).

01. BMW M3 Pickup (2011)

De wederopstanding van de BMW M3 Pickup was een 1-aprilgrap. BMW liet de omgebouwde M3 rondjes rijden over de Nürburgring zodat er spyshots op het internet zouden belanden. Dit plannetje lukte en iedereen trapte erin. Wie zegt dat Duitsers geen humor hebben?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear