Een wereldprimeur: maak kennis met de Hennessey Venom GT. TopGear onthult de eerste details van een auto die straks in staat is om gehakt te maken van de Bugatti Veyron.
 
Net als wij, wil je natuurlijk twee dingen weten. Wie is in ’s hemelsnaam John Hennessey en wat is een Hennessey Venom GT? Dat gaan we haarfijn uitleggen. Met behulp van de exclusieve studio-opnamen van Joe Windsor Williams, kunnen we het ook aanschouwelijk maken. En hoe.
 
Houd je ogen open, want je kijkt hier naar een van de snelste en meest opwindende sportwagens van de afgelopen decennia. De Venom GT heeft weliswaar nog geen meter gereden en, sterker nog, ook de motor heeft nog niet gelopen, maar desondanks zullen we deze auto de komende tijd nauwlettend in de gaten gaan houden. Als de verdere ontwikkeling van de Venom GT net zo snel gaat als – straks – de Venom zelf, dan hoeven we niet lang te wachten, want dat de Hennessey Venom GT bloedsnel wordt, dat staat wel vast. Dat kan ook nauwelijks verbazen, want in zijn meest getunede versie levert de Venom straks een vermogen van ongeveer 1.000 pk – en er wordt zelfs 1.200 pk beweerd, terwijl de auto nog geen 1.100 kilo gaat wegen.
 
We lopen vooruit op de zaken. Eerst het antwoord op de vraag die op ieders lippen ligt: Wie is die John Hennessey? Voor autominnende Amerikanen is Hennessey geen onbekende. John houdt zich met zijn bedrijf, Hennessey Performance, namelijk al jaren bezig met het tunen van auto’s. We hebben het dan niet over Honda Civics of Mazda 3’tjes, maar over vette Dodge Vipers, Ford GT’s en Chevrolet Corvettes. Auto’s met een vrijwel ongebreideld vermogen en een top die ruim boven de 300 km/u ligt. Kenners zijn het er over eens: Hennessey Performance is misschien wel Amerika’s beste tuningbedrijf. Daar gaat het nu niet om, dus in die discussie zullen wij ons niet mengen. Onze interesse gaat uit naar een Amerikaans-Britse coproductie: de Hennessey Venom GT.
 
Door Hennessey getunede motoren staan niet alleen bekend om hun werkelijk angstaanjagende vermogen, ze zijn ook enorm betrouwbaar en vrijwel onverwoestbaar. Hennessey is bovendien een meester in het aanpassen van de carrosserie en de overige techniek, zodat de hele auto overweg kan met de beestachtige kracht die onder de motorkap van de door hem getunede auto’s huist. Per slot van rekening is alleen het tunen van een motor niet voldoende. Voor een werkelijk goed resultaat moet je verder gaan. Om een idee te krijgen, kun je eens kijken op de site van Hennessey. Een van zijn snelste auto’s, een twinturbo Dodge Viper 1000TT, accelereert van 0 naar 320 km/u in 20,3 seconden. Nou doen we dat in onze Opel Astra en Toyota Prius natuurlijk niet dagelijks, dus voor beter begrip zetten we dat getal af tegen iets begrijpelijks: een Bugatti Veyron. De Veyron doet er namelijk 24,2 seconden over. Onnodig om te vermelden dat we het over een serieus brok vermogen hebben.
 
Dat brengt ons bij de tweede vraag. De Hennessey Venom GT wordt naar verwachting de snelste auto die John Hennessey ooit heeft geproduceerd. John droomde er al een tijdje van om zelf een auto te bouwen. Van de bodem af aan. Maar tenzij je McLaren heet en over een vrijwel onbeperkt budget beschikt, is zoiets praktisch gezien niet mogelijk. Uiteindelijk gebeurde er iets waardoor de Venom een heuse Amerikaans-Britse coproductie gaat worden. Een van Johns zakenpartners, de Britse autotechnisch ontwerper Steve Everitt, gaf hem het advies om eens naar de Lotus Exige te kijken – als basis om mee te werken. En die stamt af van de Lotus Elise, zoals iedereen weet. ‘We hadden natuurlijk ook echt van meet af aan onze eigen auto kunnen bouwen,’ zegt John, ‘maar dat is vreselijk duur en bovendien erg tijdrovend. Vooral schijnbaar simpele zaken, zoals het ontwerpen en produceren van een dashboard, de veiligheidskooi, airconditioning, voorruitlijsten, deuren: het levert allemaal veel problemen op en is bovendien peperduur.’ Hennessey weet waar zijn kracht ligt. ‘Ik ben succesvol geworden in deze business door productieauto’s onder handen te nemen en ze veel sneller te maken. Dat is in wezen hetzelfde wat ik nu ga doen met de Lotus. De zelfdragende carrosserie is goeddeels van Lotus, net als de deuren, het interieur en het dashboard, maar de wielophanging, de remmen, de motor en het grootste deel van het chassis en plaatwerk maken we zelf. Eigenlijk passen we tweederde van de auto aan onze wensen aan’, zegt Hennessey.
 
De Venom is ontworpen en tot in detail verfijnd door de Brit Steve Everitt, met behulp van Computational Flow Dynamics (CFD) en Computer Aided Design (CAD). Deze technologieën bieden de mogelijkheid om precies alle krachten te berekenen die de auto zelf genereert en die door externe factoren op de auto worden uitgeoefend. Bovendien is het met behulp van deze technologie ook veel eenvoudiger om een theoretisch computermodel om te zetten in een volwaardige productieauto. De Venom is langer en breder dan de Exige en wordt gebouwd door Delta Motorsport in Silverstone.

‘In de Venom waart de geest rond van een eerdere succesvolle Amerikaans-Britse samenwerking: de AC Cobra’

 
De details in de uitwerking zijn geweldig. Je hoeft alleen maar te kijken naar de imposante achtervleugel. Hij geeft de Venom zo nodig een forse hoeveelheid neerwaartse kracht bij hogere snelheden, maar werkt in de hoogste stand ook als luchtrem. Toch kan ie ook volledig ineenvouwen, voor een minimale hoeveelheid weerstand bij hoge snelheden, als de omstandigheden dat toelaten. De carrosserie is zo ontworpen dat er een maximale neerwaartse druk optreedt, mede vanwege de toepassing van een diffuser aan de achterkant en een GT-achtige splitter aan de voorzijde. Die neerwaartse druk is natuurlijk van essentieel belang bij zo’n lichte auto met dit vermogen. Het eindresultaat liegt er niet om. Een auto die niet alleen is ontwikkeld en vormgegeven naar de laatste stand van de techniek, maar die er ook fenomenaal goed uitziet.
 
De motor waar Hennessey voor gekozen heeft, is de LS9 6,2-liter V8 uit de Corvette ZR1, een van de meest formidabele motoren ooit. In de basisuitvoering levert dit blok een vermogen van 638 pk, maar Hennessey voert dat voor de Venom op naar 725 pk. Wanneer de klant het wil, wordt de Venom uitgerust met een grotere twinturbo-V8, die een vermogen afgeeft van 1.000 pk. Op zijn website rept Hennessey zelfs al over een versie met 1.200 pk.
 
Toch probeert John Hennessey in dit stadium van de ontwikkeling bescheiden te zijn in zijn beweringen. ‘We weten het niet. Op dit moment hebben we er domweg nog geen zicht op. Laten we even afwachten, dan zien we wel welke cijfers er uiteindelijk uitrollen.’
 
Maar Hennessey zou Hennessey niet zijn als hij zich niet toch aan een paar voorspellingen waagt. Hij zou graag zien dat de Venom het sprintje van 0 naar 320 km/u gaat realiseren in 15 seconden (nog even ter vergelijking, de Bugatti Veyron doet daar dus 24 seconden over). Ook meldt hij dat de auto is berekend op een theoretische topsnelheid van ruim 435 km/u. ‘De acceleratie van een vierwiel aangedreven Veyron is moeilijk te verslaan in het stuk tussen de 0 en 100 km/u, maar daarna, van 100 naar 300 km/u, zal de Venom hem heel aardig kunnen bijbenen’, meent Hennessey.
 
‘Wat opulente luxe betreft, zullen we de Veyron waarschijnlijk nooit kunnen benaderen, maar dat is ook niet de bedoeling. In dat opzicht vergelijk ik de Venom liever met een Pagani Zonda of een Caparo T1. De Venom is een angstaanjagend monster. Een auto die je iedere keer dat je instapt opnieuw bij de keel grijpt en je hartkloppingen bezorgt. Ondanks die brute kracht moet de Venom lichtvoetig blijven. We hopen dat hij een voelbare connectie met Lotus blijft houden. Licht op de voeten, maar dan wel met dat duivelse vermogen dat wij ‘m meegeven’, voorspelt Hennessey. ‘Het interieur krijgt zeker een luxe uitstraling, maar in essentie zal de Venom een racer blijven. Een afgetrainde atleet die maar een ding voor ogen heeft: records breken’.
 
Hennesseys zelfverzekerdheid is geruststellend. Hij doet geen onbezonnen uitspraken of voorspellingen. Wanneer je met ontwerper Steve Everitt spreekt, dan klinkt in diens woorden dezelfde bescheidenheid door. ‘Het is nog vroeg dag, dus laten we even afwachten. We doen geen harde uitspraken over vermogen, acceleratie en topsnelheden, dat zien we wel als het zover is.’
 
Hennessey laat zich ook nog niet uit over de prijs en de vermoedelijke productieaantallen, maar ga er maar rustig van uit dat de prijs ruim boven de 400.000 euro exclusief belastingen zal liggen. Dat is niet goedkoop, maar als je beseft hoeveel tijd, energie en werk er in de ontwikkeling van deze Hennessey Venom GT gaat zitten, dan is zo’n prijs goed verdedigbaar.
 
De Venom GT is een magistrale combinatie van brute Amerikaanse kracht en verfijnde Engelse sportwagentechniek, gekoppeld aan een oog voor detail dat doet denken aan Zwitsers precisiewerk. Dat is ook precies waarom de eerste gelukkige eigenaren er maar al te graag veel geld voor zullen betalen. In de Venom waart als het ware de geest rond van een eerdere succesvolle Amerikaans-Britse samenwerking: de AC Cobra.
 
Het duurt niet lang meer voordat Hennessey de eerste Venom zal starten en ermee de weg opgaat. Wij zullen er dan zeker bij zijn. (The Stig droomt al van de Venom.) Meer dan 1.000 pk, die in een grote rookwolk, zijdelings driftend over ons circuit gaat. We kunnen niet wachten.

Reacties