Een sportwagen voor 14.750 euro? Dat wil iedereen wel. Helaas komen er nog wat kosten bij. Toch blijft de Heynsdyk 2500 SF een koopje.
 
De eerste reacties op de Heynsdyk 2500 SF waren overweldigend. Ir. Ronald Heijnsdijk (52) mocht zijn splinternieuwe auto tijdens TopGear Live parkeren tussen de Ferrari’s, Spykers en Lamborghini’s en hij was ’s avonds meteen te zien op SBS6. ‘Hoeveel denkt u dat deze auto kost?’ vroeg de verslaggever aan een bezoeker van de show, terwijl ze voor een blinkende Ferrari stonden. ‘Drie ton’, antwoordde de argeloze bezoeker. Hij zat aardig in de buurt. Daarna wees de journalist op de Heynsdyk. ‘Die zal ook wel ongeveer drie ton moeten kosten’, zei de bezoeker. Hij zat er slechts een dikke 250.000 euro naast, want de polyester Heynsdyk 2500 SF kost kant en klaar iets meer dan 40.000 euro.
 
Voor dat geld krijg je een 900 kilo wegende sportwagen met een 163 pk sterke, 2,5-liter motor, verzinkt onderstel, transaxle-versnellingsbak en een aparte vormgeving. En vertrouwde techniek, want de basis van de Heynsdyk wordt gevormd door een Porsche 944. ‘Voor dat bedrag doen we alles zelf’, zegt Ronald Heijnsdijk, geestelijk vader van dit nieuwe Nederlandse sportwagenmerk. ‘We kunnen de klant zelfs adviseren welke Porsche 944 hij het beste kan kopen om als basis te dienen. Maar de meeste belangstelling gaat nu uit naar het bouwpakket. Dat is niet onlogisch, want het bedrag van 14.750 euro dat we noemden, klinkt nou eenmaal aantrekkelijk. Maar er komen wel wat kosten bij. De donorauto bijvoorbeeld. Die koopt de klant zelf voor tussen de twee en zes mille. En onze aanpassingen aan het onderstel. Afhankelijk van de staat hiervan – ongelukschade, zinklaag beschadigd – komt daar nog tussen de twee en zes mille bij.’
 
‘De volgorde is als volgt,’ doceert Heijnsdijk: ‘De klant koopt een Porsche 944. Die koop je voor de kiloprijs en er zijn er nog meer dan voldoende van, dus dat is zo gepiept. Als je er een koopt van 1986 of eerder hoef je voor de Heynsdyk bovendien geen wegenbelasting te betalen. Een leuk extraatje bij een auto voor erbij. Wij bekijken of de auto nog goed genoeg is en wanneer dat zo is, tekent de koper een contract en kan hij de auto ontmantelen. Een kwestie van de aandrijflijn en carrosserie verwijderen, de boel goed schoonmaken en vervolgens de bodemplaat bij ons afleveren. De bodyset krijg je mee naar huis, zodat je bijvoorbeeld vast de deuren kunt bekleden, lampen monteren en het gaas in de grille kunt bevestigen. Wij maken het onderstel vervolgens klaar om af te monteren. Wanneer hij af is, heet de auto dan officieel Porsche 944 Heynsdyk Cabriolet. Al met al kost ie dan zo’n 25.000 euro. Maar je kunt de auto ook kant en klaar kopen voor 36.995 euro. Exclusief donorauto. Binnen drie maanden is de auto dan klaar.’

‘De besturing – zonder stuurbekrachtiging – en de koppeling voelen niet aan alsof ze zijn gemaakt voor frêle vrouwenledematen’

 
Ronald Heijnsdijk is een autogek in hart en nieren. Ooit nam hij drie maanden onbetaald verlof om zich te storten op de ontwerpen van Bugatti. ‘Dat is een van mijn helden, samen met ontwerper Franco Scaglione.’ Ontwerpen doet hij ook zelf. ‘Niet met pen en papier of achter de computer, maar met mijn blote handen’, aldus Heijnsdijk. ‘Ik noem het beeldhouwen met staal. Dan neem ik stalen strips en buig die als de baleinen van een paraplu tot de juiste vorm ontstaat. Het skelet dat ik op die manier opbouw, vul ik op zodat de definitieve vorm ontstaat. De Heynsdyk 2500 SF is niet mijn eerste ontwerp. Eerder heb ik al een Lotus met Zagato-achtige carrosserie gemaakt en een Jaguar XJ herontworpen. Zelf heb ik ook diverse klassieke auto’s gehad. De laatste was een Lamborghini 400 GT; zwart met cognacleren bekleding. Die auto heb ik onlangs verkocht om met dit project te kunnen beginnen.’
 
Dat de timing voor een nieuw sportwagenmerk slecht is, bestrijdt Heijnsdijk. De Eindhovenaar zegt dat er juist weer animo is voor dit soort zelfbouwprojecten. ‘Ik hoop eigenlijk dat mensen die bijvoorbeeld op zoek waren naar een nieuwe BMW Z4 nu bij ons terechtkomen. We zitten toch aan de onderkant van de markt, ook als je de auto kant en klaar koopt. Bovendien moest iemand het doen en ik was bang dat als ik het nu niet deed, een ander er met het idee vandoor zou gaan. Het concept van de lichtgewicht 944 is te mooi om te laten liggen. In de basis is het een goede auto, afgezien van z’n te slappe achterveren, te laag geplaatst stuur en hoge gewicht. Maar hij heeft een verzinkte bodem, de versnellingsbak achterin en een onverwoestbare 2,5-liter motor. Door van de 1.300 kilo wegende auto bijna 400 kilo af te snoepen wordt het plotseling de auto die hij altijd geweest had moeten zijn.’
 
Wanneer we achter het stuur kruipen van de Heynsdyk, moeten we de ingenieur gelijk geven. De auto voelt licht aan. Bij het accelereren en in de bochten althans. Want de besturing – zonder stuurbekrachtiging – en de koppeling voelen niet aan alsof ze zijn gemaakt voor frêle vrouwenledematen. Je zit lekker laag in de auto en de Heynsdyk geeft door zijn geringe gewicht en aangepaste wielophanging al snel een vertrouwd gevoel. Zelfs driften gaat goed – en bijna als vanzelf. Dat komt mede door de goede gewichtsverdeling, maar ook doordat je – beter dan in een 944 – voelt wat er onder je gebeurt. Uiteraard kan de auto zijn afkomst niet verloochenen. De achteruitversnelling van onze testauto liet zich met moeite inleggen en de lucht die uit de kachel komt, ruikt naar oude auto. Ook had de besturing iets directer gemogen.
 
Het belangrijkste bezwaar geldt echter ten aanzien van de torsiestijfheid. Die is in onze ogen te gering – ook gezien de rammelende geluiden die weerklinken zodra je over een putdeksel rijdt.
 
Al met al is de Heynsdyk een mooi Nederlands initiatief. Het concept van de 944 met een lichtgewicht opbouw is geslaagd, net als het ontwerp van de auto. Wie met behulp van het bouwpakket zijn eigen auto in elkaar wil sleutelen, heeft aan de Heynsdyk een leuk project. Maar de kant en klare auto voor ruim 40.000 euro lijkt ons te hoog gegrepen. Daarvoor is de afwerking toch wat te grofstoffelijk en de torsiestijfheid te gering. De kieren tussen de plaatdelen zijn groot genoeg om een vinger tussen te steken en onderhuids blijft het een tweedehandsje, van 25 jaar oud. Dat moet je maar willen, ook al is het dan een Porsche.
 
Toch: dit is een leuk bouwpakket. Als je van zwarte nagelranden houdt, een lekker ruime en vooral warme garage hebt en een slecht huwelijk, dan is dit iets voor jou. Lekker sleutelen in de avonduren en na een half jaar heb je voor weinig geld een geinige auto waarvan er zeer weinig zijn. Daar ben je lekker uniek mee. Het kant en klare-aspect zien we minder zitten. In plaats van de kant en klare voor 40 mille zouden we een goede tweedehands 911 kopen: die rammelt niet en heeft geen kieren die je van af de maan kunt zien. Alleen: daar zie je er al zo veel van.

Reacties

Meer van TopGear