Voorafgaand aan elk raceweekend mogen de teams en coureurs over de baan wandelen of steppen om de boel te verkennen. Voordat de teams het circuit op gaan, worden ze door de FIA ingelicht over veranderingen aan de baan. Bij de track walk op het F1-circuit in China viel de coureurs wat bijzonders op aan het asfalt. Het lijkt bijna spiksplinternieuw, terwijl er volgens de FIA geen nieuwe asfaltlaag is toegevoegd.

Speedcafe zocht uit wat er aan de hand is met het asfalt op het F1-circuit in China. Er blijkt een verse laag bitumen over het asfalt te zijn gesmeerd. Dit materiaal, dat op teer lijkt, wordt gebruikt voor dakbedekking, zit in isolatieplaten en is ook een component van asfalt. Een woordvoerder van de FIA legt aan Speedcafe uit: ‘Er is een bitumenverf gebruikt als coating om het asfalt te laten hechten en ervoor te zorgen dat de stenen in het asfalt blijven zitten.’

Waar komt het kleurverschil vandaan?

Maar de speciale verf heeft nog een functie: ‘Er wordt verwacht dat het [de bitumenverf] de grip zal vergroten en het asfalt zal beschermen tegen degradatie op de lange termijn’. De verf is afgelopen jaar al aangebracht. Inmiddels is een deel van de verf al weggesleten. Volgens Autosport komt het kleurverschil tussen de racelijn en het gedeelte buiten de racelijn dan ook doordat er inmiddels al wat geracet is op de vernieuwde baan.

Het is van nature al niet handig om buiten de ideale racelijn te komen, maar dat is dit weekend dus nog nadeliger. Als je buiten de lijn komt, kunnen de banden anders slijten. Hier krijgt Haas-teambaas Ayao Komatsu nu al hoofdpijn van. ‘Ik denk dat het [het asfalt] er een beetje inconsistent uitziet. Die inconsistentie is waar ik me druk over maak – de inconsistentie van het begint naar het midden van de bocht tot het einde van iedere bocht. Als die variabel is, dan kan dat best lastig worden.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)