Afgelopen weekend raasden de coureurs met snelheden die vaak opliepen tot boven de 300 km/u door de smalle straten van het Jeddah Corniche Circuit. Terwijl een normale sterveling de radio zachter moet zetten bij het achteruit inparkeren omdat ze zich anders niet goed kunnen concentreren, moeten de F1-coureurs ook nog eens op allemaal cijfertjes en knopjes letten als ze met duizelingwekkende snelheden vlak langs de muren gaan.

Die cijfertjes geven de coureur informatie over zijn rondetijd, de sessie en de status van zijn auto. Hieronder kun je exact zien wat alle cijfers op een F1-stuur betekenen tijdens een kwalificatierondje in de Ferrari F1-75 van Charles Leclerc. Bij elk team zal dit er allemaal net iets anders uitzien, maar de belangrijkste cijfers komen bij alle teams terug.

Dit zijn de belangrijkste cijfers op een F1-stuur

Tijdens een snelle ronde zijn er 14 vakjes met cijfers waar de coureur op moet letten. Van al deze cijfers zijn twee dingen het belangrijkst. Ten eerste wil je dat de vier cijfers in het midden zo dicht mogelijk bij nul staan als je met de ronde begint. Deze cijfers geven namelijk het verschil aan tussen de huidige en gewenste bandentemperatuur. Je banden moeten niet te warm, maar ook niet te koud zijn om het maximale uit de auto te halen.

Vervolgens zullen de coureurs tijdens de ronde ook op de onderste balk letten. Deze geeft aan hoeveel energie nog in de batterij van het hybridesysteem zit. Je wilt natuurlijk nog wel genoeg energie overhouden op de rechte stukken, waar je de boost het hardst nodig hebt.

Dus als de coureurs deze cijfers op een F1-stuur bij kunnen houden met snelheden boven de 300 km/u door een bochtig stratencircuit, kun jij ook wel gewoon de radio aan laten staan tijdens het inparkeren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear