De racerij kent verschillende tradities. Zo is het gebruikelijk om na een Le Mans-overwinning een horloge in ontvangst te nemen terwijl je in Indianapolis na een overwinning wordt begroet met een grote fles melk. Naast die melk zie je verder veelal champagne op het podium. Waarom is dat zo en waarom spuiten coureurs eigenlijk met de champagne en drinken ze het niet gewoon op?
Zoals vaker het geval is, is deze traditie begonnen in de Formule 1. In het eerste officiële F1-seizoen in 1950 kreeg Juan Manuel Fangio na het winnen van de GP van Frankrijk een fles van de lokale champagneboer Moët & Chandon. Andere wijnhandelaren zagen hoeveel bekijks Moët & Chandon er mee trok en zijn bij latere races ook flessen gaan uitdelen. De coureurs poseerden even met de fles en namen een teug van de inhoud.
Zestien jaar gedragen de coureurs zich keurig. Pas na de legendarische 24 Uur van Le Mans van 1966 gaat de eerste champagne door de lucht. Ford wint de algehele race, maar in de Prototype 2000-klasse winnen Jo Siffer en Colin David in een Porsche 906. Tijdens het volkslied komt door onbekende redenen de kurk los van de fles van Siffert en spuit zo over de dichtstbijzijnde toeschouwers heen.
Spuiten met champagne wordt een traditie
Een jaar later wint Ford weer in Le Mans. Ditmaal zitten de Amerikaanse coureurs A.J. Foyt en Dan Gurney in de winnende Mark IV. Gurney heeft de spuitende fles van Siffert het jaar ervoor gezien en er inspiratie uit opgedaan. Siffert is trouwens ook aanwezig op podium, want hij heeft met teammaat Hans Herrmann de Index of Performance-prijs te pakken. Heel simpel gezegd is dit een prijs voor de auto die per liter motorinhoud de meeste kilometers heeft gereden.
Volgens informatie van de organisatie achter de 24 Uur van Le Mans begon Gurney op een zeker moment met zijn fles te draaien, duwde de kurk van de fles en spoot hij als een van de eerste Siffert onder de champagne. Maar Siffert is niet de enige die eraan moet geloven. A.J. Foyt vertelde eens aan TopGear: ‘Hij [Dan Gurney] spoot Henry Ford II van top tot teen onder de champagne en ik zei ”Gast, dat is de baas die je onderspuit”.’
Ook de geliefde van meneer Ford moet het ontgelden. Dan Gurney is inmiddels helaas niet meer onder ons, maar voor zijn dood sprak hij nog over die bewuste dag met TopGear. ‘Hij [Henry Ford II] was daar met een nieuwe bruid, denk ik, op hun huwelijksreis en ik begon hem onder te spuiten. Ik weet niet zeker of hij het leuk vond of niet, maar hij was er sportief over en we hebben een geweldige tijd gehad met het spuiten van champagne, A.J. en ik.’
Al snel werd het traditie om de champagne op het podium grotendeels weg te spuiten. En ook in andere sporten werd het fenomeen overgenomen. Ook in de F1: van 1966 tot 1999 was Moët & Chandon de vaste champagneleverancier. Tussen 2000 en 2015 nam G.H. Mumm de taak over. Het jaar erna kwam Chandon terug tot de race in Monaco. Champagne Carbon was de vervanger tot aan 2021.
F1 gebruikt geen champagne meer
Tot op de dag van vandaag wordt iedere F1-race afgesloten met prikwater uit een grote fles. Bij races in het Midden-Oosten wordt de alcoholische drank ingeruild voor rozenwater. Maar ook bij andere races wordt er tegenwoordig niet meer met champagne gespoten: de vloeistof die de F1 tegenwoordig ontkurkt, is officieel geen champagne (omdat het niet uit de champagnestreek komt) maar mousserende wijn. Het spul is van het merk Ferrari Trento – en zo staat Ferrari toch nog iedere race op het podium.
JiMi heeft op 13 mei 2024 geschreven:
Ferrari moet die mousserende wijn in hun auto’s gooien, mss rijden ze harder.. 🙃