De Red Bull Ring in Spielberg is een prettig baantje om coureurs aan het werk te zien. Er zijn wat hoogteverschillen, niet teveel bochten waardoor je de baan snel kent en het oranje-feestje is ieder jaar uitbundig. Eén dwarsligger zorgde de afgelopen jaren in Oostenrijk voor een hoop irritatie: de baanlimieten, of track limits in F1-jargon. Dit jaar moet dat anders zijn bij de GP van Oostenrijk.
Bij de race in 2023 had de wedstrijdleiding vijf uur na het vallen van de vlag nodig om tot een einduitslag te komen. De stewards moesten naar 1.200 net-wel-net-niet momenten kijken. Genoeg daarvan, vindt F1-racedirecteur Niels Wittich. Hij komt met de simpelste maatregel die mogelijk het effectiefst werkt: grindbakken.
De nieuwe grindbakken op de Red Bull Ring
‘Dit jaar creëren we een natuurlijk afschrikmiddel met de installatie van grindstrips en we voegen meer duidelijkheid toe in hoe we de limieten van de baan afbakenen’, zegt Wittich. Het afschrikmiddel is een grindbakje van 2,5 meter breed die binnen twee meter van de witte lijn ligt. Een F1-auto is maximaal twee meter breed waardoor de auto, als het goed is, niet tussen de grindbak en de witte lijn past.
De oplossing voor een groot probleem in een miljardsport kost een paar tientjes bij de Intratuin | Foto: © FIA
In zes van de tien bochten (bocht 1, 3, 4, 6, 9 en 10) wordt de grindstrip neergelegd. Vorig jaar wilde de FIA hier nog niet aan denken. Een grote grindbak kon niet, omdat de MotoGP dat niet wil. Met de grindstrip hoeft de baanorganisatie alleen het grind verhuizen naar de opslag en het gat op te vullen met asfalt. Voor volgend jaar kunnen ze gewoon weer in het asfalt graven en het grind terug stoppen’, zegt Wittich.
Waar is die blauwe lijn voor?
Tussen de witte lijn en de kerbstone verft de FIA ook nog een extra lichtblauwe lijn. Wittich legt uit waarom de extra streep er is: ‘Voorheen was er een witgeverfde lijn tegen een witte kerb. Hierdoor kon je niet met 100 procent zekerheid zeggen ‘Oké, we denken dat de band erover is, maar we kunnen het niet bewijzen vanwege de witte lijn en de witte kerb. Nu zie je de zwarte band op het lichtblauwe.’
Komen er meer grindbakken in de F1?
Wittich hoopt dat de manier van track limits voorkomen in Oostenrijk ook gebruikt kan worden bij banen waar dat nodig is. ‘In Zandvoort zijn er alleen maar natuurlijke track limits, maar er zijn andere circuits, zoals Austin, waar je wat gebieden hebt waar we dit of iets soortgelijks willen implementeren’, vertelt Wittich. Kortom, zodra er een extra grindbak nodig is, legt de FIA weer wat steentjes vlak langs de baan.
Reacties