De GP van Qatar 2024 zit erop. Het is typisch zo’n race waarvan je je afvraagt wat deze toevoegt aan de kalender. De baan is niet echt spannend en er is geen atmosfeer, getuige de lege tribunes en gebrek aan historie. Wellicht is het de jaarlijkse contributie waardoor de GP van Qatar er sowieso tot 2031 zal zijn. De afgelopen race bracht niet enorm veel actie op de baan, maar er gebeurde gelukkig heel veel ernaast.

Dat is het mooie van de Formule 1. Het is een soort reizende soapserie. Er zijn altijd wel intriges, onenigheden en ordinaire ruzies, veelal gecombineerd met enorme commerciële belangen. Naast de standen in beide kampioenschappen (die staan onderaan dit artikel), nemen we zes dingen met je door die ons opvielen aan de GP van Qatar 2024.

Sergio Pérez stoeit vooral met zichzelf

We beginnen maar even met Sergio Pérez. De Mexicaan beleefde een enorme offday gisteren. En eergisteren. En die dag daarvoor. Werkelijk alles wat de Mexicaan doet, lijkt niet te lukken. Het verschil tussen hem en zijn teamgenoot is enorm. Horner liet in een interview doorschemeren dat Pérez ‘zelf maar zijn conclusies moest gaan trekken’. Een paar slechte races rijden, kan gebeuren in zo’n seizoen, maar nul punten scoren in reen raceweekend met sprintraces kan eigenlijk niet bij een topteam.

Russell was niet heel erg collegiaal

Coureurs klagen altijd over de boordradio. Dat is niet alleen om hun engineer te informeren of gewoon om frustratie te uiten. Nee, de wedstrijdleiding luistert ook mee en op deze wijze kunnen ze beïnvloed worden. In dit geval was het Verstappen, die inderdaad Russell ietsje hinderde. Niet dat Russell bezig was met een snelle ronde of dat hij er hinder aan ondervond, maar hij ging er toch over klagen. Met succes: Verstappen kreeg 1 positie gridstraf. Verstappen was not amused met Russell

Esteban Ocon heeft zijn laatste race voor Alpine gereden

Deze heb je wellicht gemist, want aan het einde van het weekend liet Toto Wolff (de teammanager van Esteban Ocon) weten dat de laatste race voor Ocon voor Alpine erop zat. Ocon wilde graag de tests voor Haas doen na de GP van Abu Dhabi volgende week. De dagen na de laatste race van het seizoen staan er banden tests op het programma. Alpine wil dat niet en vervangt Esteban Ocon door Jack Doohan, die volgend jaar ook voor Alpine rijdt.

De stewards waren bijzonder streng bij de GP Qatar 2024

De gridstraf van Verstappen was een tikkeltje overbodig. Normaliter is een waarschuwing op zijn plaats, alhoewel er in dit geval niets gebeurde. De straf die Lando Norris kreeg, was stevig. 10 seconden stop and go voor te hard rijden onder geel is overtrokken, zeker als je bedenkt dat het gaat om een paar meter. Onder de noemer ‘veiligheid’ kan de FIA deze straf uitdelen, maar ook hier was een waarschuwing of mildere straf veel beter op zijn plaats geweest. Dat gebeurde meestal dit seizoen. Nu niet.

Max Verstappen wint weer eens een droge race

Simply lovely. Die Red Bull RB20 is een bijzondere auto. Tijdens de eerste kwalificatie en de sprintrace ging het erg moeizaam. Zoals verwacht waren de McLarens superieur, maar kon Verstappen tijdens de kwalificatie gewoon meekomen. Wat heet: de Nederlander pakte gewoon pole position. In de race was het verschil minimaal, alhoewel Norris nooit echt een bedreiging kon vormen de afgelopen race.

Het kampioenschap van de constructeurs is nog niet voorbij

We hadden McLaren getipt als succesvolste team voor de GP van Qatar 2024 en uiteindelijk is dat niet helemaal uitgekomen. Dat komt voornamelijk door de enorm zware straf van Norris. Totdat hij die uitzat, lag hij op twee seconden van Max Verstappen. Het was nog zeker geen gelopen race. Dit gaat wel een interessante slotrace opleveren komende week. McLaren is namelijk nog geen wereldkampioen en onze inschatting is dat de Ferrari’s het daar veel beter gaan doen.

GP Qatar 2024 Mclarens winnen sprintrace

Rijderskampioenschap na de GP van Qatar 2024

De straf voor Norris hakt er dik in: Leclerc kon zo behoorlijk goed inlopen, hij staat nu nog maar acht punten achter. Heel belangrijk: Zhou pakte zijn eerste punten dit seizoen. Russell neemt nu eindelijk ietsje afstand van Hamilton. Verder geen grote veranderingen in het rijderskampioenschap, behalve dan voor Pierre Gasly, die steeg een positie dankzij een ijzersterk gereden race met de Alpine.

1Verstappen429
2Norris349
3Leclerc341
4Piastri291
5Sainz272
6Russell235
7Hamilton211
8Pérez152
9Alonso68
10Hülkenberg37
11Gasly36
12Tsunoda30
13Stroll24
14Ocon23
15Magnussen16
16Albon12
17Ricciardo12
18Bearman7
19Colapinto5
20Zhou4
21Lawson4
22Sargeant0
23Bottas0

Constructeurskampioenschap na GP Qatar 2024

De kans was levensgroot aanwezig dat McLaren het kampioenschap in Qatar zou gaan beslissen. De straf van Norris gooide echter roet in het eten. Geen P2 betekent geen extra punten en Ferrari’s konden op deze manier goed inlopen. Het verschil is nog altijd 21 punten. Dankzij de puike race van Gasly, stijgt Alpine weer een plaatsje. Sauber heeft nu eindelijk punten, waardoor er geen team meer is zonder WK-punten.

1McLaren640
2Ferrari619
3Red Bull581
4Mercedes446
5Aston Martin92
6Alpine59
7Haas54
8VCARB46
9Williams17
10Sauber4

Dit is de resterende race van de Formule 1 2024

Nou, het zit er bijna op. Het complete circus is nu aan het inpakken, om direct richting Abu Dhabi te gaan. Dat zal dan meteen de laatste race van het jaar zijn. Voor de ontknoping van het constructeurskampioenschap moeten we dus even wachten op deze race. Ook is de strijd om de tweede plaats in het rijderskampioenschap erg spannend. In 2022 pakte Leclerc tijdens de laatste race deze plaats (toen van Pérez). Dit jaar kan hij dat weer doen, maar dan van Norris.

  • GP van Abu Dhabi – zondag 8 december

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)