Na een van de beste F1-seizoenen aller tijden moesten Nederlandse F1-fans eind 2021 even schakelen. Letterlijk. Ineens konden ze niet meer F1 kijken bij Ziggo, maar bij het Zweedse Viaplay of direct bij F1TV. Na een stroeve start leek Viaplay het technisch in orde te hebben, maar dat blijkt niet genoeg te zijn voor goede resultaten. Door tegenvallende resultaten is een topman opgestapt en dat lijkt slechts het begin.

Sportmarketeer Chris Woerts vertelt bij BNR over de ontwikkelingen bij Viaplay. Hij voorspelt dat het merk zich gaat richten op het thuisland. ‘Dat zal niet op stel en sprong gebeuren, maar een waardedaling van ruim 60 procent op de beurs is een afstraffing van slecht beleid’, zegt Woerts. Hij denkt dat Viaplay zich gaat richten op het terugwinnen van op de thuismarkt. Dat biedt een kans voor Ziggo in Nederland.

Wanneer kan F1 weer terug bij Ziggo komen?

Viaplay heeft een contract met de F1 om tot en met 2025 de live-beelden uit te mogen zenden in landen als Zweden, Denemarken en Finland, maar ook in Polen, Letland en Nederland. Het jaar is een interessant jaar in de F1. Er komt dan een grote regelwijziging en Audi komt meerijden. Wie vanaf dat jaar de F1 mag uitzenden, wordt in de komende maand bepaald. Woerts ziet het wel voor zich dat Ziggo deze kans grijpt.

‘Als ze [Ziggo] de kans krijgen, dan kopen ze morgen de rechten om alles weer in ere te herstellen. Olav Mol terug, Jack Plooij terug en alles als vanouds’, zegt Woerts. Viaplay kocht aan het einde van 2021 de rechten voor 30 miljoen euro per jaar. De sportmarketeer verwacht dat als Ziggo de uitzendrechten overneemt, zij tussen de 40 en 50 miljoen euro per jaar moeten betalen.

Reacties

  • Rojoot16HD heeft op 2 juli 2023 geschreven:

    Top, Viaplay mis gegokt… en laat de Colonel maar lekker wegblijven

    Reageer
  • Henk de Tank heeft op 6 juni 2023 geschreven:

    Ziggo prima maar dan zonder Olav Mol want die mist meer van de actie dan dat hij wel ziet. En Chris Woerts is echt een lachertje. Het prototype van een ‘expert’ omdat die zichzelf zo betitelt. De man heeft nog nooit een zinnig woord gezegd over welke vorm van sportmarketing dan ook. Laat staan dat hij zelf prestaties geleverd heeft: onder zijn leiding gingen zowel Feyenoord als de Eredivisie flink berg afwaarts ten opzichte van de concurrentie. Chris Woerts ziet het liefste zijn naam elke dag in de media staan, maar hij zou een voorbeeld aan het motto van zijn oud werkgever kunnen nemen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)