Vergis je niet: de Lotus 79 is niet alleen de auto die racelegende Mario Andretti naar zijn enige F1-wereldkampioenschap bracht. Het is de auto die de F1 voorgoed veranderde. Die auto gaat nu in de veiling en gaat waarschijnlijk voor een groot bedrag naar de nieuwe eigenaar. Veilinghuis Bonhams verwacht tussen de zes en negen miljoen euro op te halen voor de Lotus 79.

Daar is genoeg reden toe. Met het chassis dat wordt geveild – de Type 79/4 – wint Andretti de races in Zandvoort en Monza. In totaal winnen Andretti en zijn teamgenoot Ronnie Peterson samen acht van de zestien races. Dat blijkt genoeg voor het coureurskampioenschap voor Andretti en het kampioenschap onder de F1-teams voor Lotus. Toch kleeft er ook een spreekwoordelijk zwart randje aan de auto.

Bij de start van de GP van Italië gaat het mis voor Peterson. Hij crasht en zijn Lotus vat vlam, maar James Hunt weet Peterson tijdig uit de auto te halen. De Zweed lijkt buiten levensgevaar, maar overlijdt de dag erna toch in het ziekenhuis. ‘Super Swede’, zoals Peterson wordt genoemd, overlijdt op 34-jarige leeftijd. Andretti zou later zijn kampioenschap opdragen aan zijn teamgenoot.

Het succes van de Lotus 79

De belangrijkste reden voor het succes van de Lotus 79 is het grondeffect. Wat Lotus deed, was het concept van een vliegtuig pakken en dat negentig graden draaien. Het voertuig heeft niet als doel om op te stijgen, maar om naar beneden te drukken. Het grondeffect wordt voornamelijk gegenereerd door de rokken onder de zijkant die de auto nog meer op het asfalt drukken.

In het weekend van de GP van Abu Dhabi in november gaat de Lotus 79 van Andretti onder de hamer. De motorsportdirecteur van Bonhams is er genoeg reden om te denken dat de auto een fortuin gaat opleveren: ‘Deze auto, de 79/4 of JPS22 zoals de sponsor het liever hoort, vinkt elk denkbaar boxje aan.’ Een tijdje terug had Chris Harris het geluk om in een Lotus 79 te rijden. Dat zie je hieronder.

Reacties

  • Alex Scheedler heeft op 31 december 2023 geschreven:

    Goedenmiddag,

    U zegt dat Lotus het vliegtuigidee met 90 graden verandert om het ground effect te krijgen. Dit moet echter 180 graden zijn want anders gaat hij opzij.

    Mvg. Alex Scheedler

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear