Vraag het F1-kijkers van het eerste uur en ze zullen je zeggen dat er twee soorten fans zijn. Er is de superieure F1-fan die de sport kijkt voor de races en de inhaalacties. En dan heb je nog de Max Verstappen-fans. Dit zouden omgeschoolde voetbalfans die alleen voor de Nederlander juichen. Niet onze woorden. De sport heeft in Nederland veel te danken aan Verstappen, maar deze hype lijkt inmiddels weer voorbij te zijn. We vermoeden dat de Dutch GP-organisatie dit ook wel in de gaten had.

Wij zien het ook in onze statistieken: de aandacht voor berichten over F1 neemt sterk af. F1-websites boerden een tijdje goed, maar ook daar zie je ook dat ze wanhopiger worden: de clickbait-titels worden steeds vergezochter. Deze websites gaan het de komende tijd nog zwaar krijgen. Maar neem het niet van ons aan: de interesse voor de F1 in Nederland is gelukkig ook te meten dankzij onze grote vriend Google. Uit onderzoek van TopGear Nederland blijkt dat de aandacht voor F1 in ons land sterk terugloopt.

De helft van de populariteit voor F1 in Nederland

Populariteit in F1 in Nederland

Google meet de interesse in een onderwerp met een score van 0 tot 100. Vóór mei 2016 zat de aandacht in Nederland rond de 10. Daarna schiet het ineens naar de 25. Het mag geen toeval heten dat dit precies samenhangt met de switch van Verstappen naar Red Bull. In oktober 2017 piekt de aandacht ineens naar 36 – dan wint Verstappen de GP van Maleisië, zijn tweede raceoverwinning ooit.

In de jaren daarna zien we dat de aandacht gestaag toeneemt. Tijdens de raceseizoenen zit het cijfer rond de 50. Richting de seizoensfinale van 2021 neemt de aandacht verder toe en in december van dat jaar krijgt de populariteit voor F1 in Nederland het cijfer 100. Logisch: heel Nederland staat op zijn kop. Tijdens de finale in Abu Dhabi was de hype rondom de F1 in Nederland op zijn hoogtepunt.

In 2022 was er nog veel aandacht, maar in 2023 komt het cijfer niet boven de 79 uit. Dit jaar zien we een nog grotere dip. In 2024 komt de aandacht op Google nauwelijks uit boven de 50. Zelfs met een vierde wereldkampioenschap is de aandacht voor de hoogste raceklasse gehalveerd. In november was de 54 – de hoogste van dit jaar. Toen werd Verstappen kampioen.

Zandvoort was niet uitverkocht

Zandvoort zal de afnemende aandacht gemerkt hebben. Zelfs een dag vóór het raceweekend kon je nog kaarten kopen op de website van de Dutch GP. De race was dus niet helemaal uitverkocht. De organisatie reageerde toen niet op de vraag om een reactie van TopGear. Volgens ANP zou dit gaan om kaarten die terugkwamen van zogenoemde resellers – doorverkopers die de boel niet verkocht kregen. Feit is dat ze wel gaan stoppen met de race in Zandvoort na 2026.

Hoe zit het met de kijkcijfers?

Het is wat lastig om conclusies te trekken. Het Nationaal Media Onderzoek kijkt nog altijd niet naar kijkcijfers van streamingdiensten en daar moet je de races kijken. We hebben contact gezocht met de F1 met de vraag of ze iets willen vertellen over het aantal gebruikers, maar hebben nog geen antwoord ontvangen.

Reacties

  • Sven heeft op 4 december 2024 geschreven:

    Heeft denk ik ook te maken met de continu oplopende kosten

    • Karin heeft op 4 december 2024 geschreven:

      En dat het niet meer op Ziggo te zien is zonder meerkosten.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)