Driewerf hoera en een uitbundig dansje. Het raceteam van Williams en motorenbouwer Renault, legendarisch koppel en samen winnaar van vele races, slaan wederom de handen ineen om de F1 op z’n kop te zetten. Vanaf 2012 dumpen de zwart-witte bolides hun Cosworth-motoren en worden ze weer met een Frans hart uitgerust.
Sinds de twee partners in 2000 hun eigen weg gingen, gaat het niet bepaald lekker met het team van Frank Williams. Hun laatste overwinning dateert van 2004, en momenteel komen ze niet verder dan een negende plek in de strijd om de constructeurstitel. Een schril contrast met de jaren ’90, toen mannen als Nigel Mansell, Damon Hill en Jacques Villeneuve hun Williams-auto’s regelrecht naar de hoogste plek in het wereldkampioenschap reden.
Hoe anders vergaat het Renault. Onder andere de snelste auto van dit moment (en de huidige wereldkampioen), die van Red Bull Racing, wordt door hun motor aangedreven. Logisch dat Williams staat te popelen om van dit wonderlijke stukje techniek gebruik te kunnen maken.
‘Ik ben ontzettend blij, maar ook wel wat nerveus’, zegt Frank Williams. ‘Dat we met Renault in de jaren ’90 zo veel succes boekten, is geen enkele garantie voor wat er in de toekomst zal gebeuren. Onze vorige relatie met Renault was een van de meest succesvolle in de geschiedenis van ons team, maar we blijven niet in het verleden hangen. We moeten laten zien wat we op de baan in ons mars hebben, en ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking ons daarbij gaat helpen.’
Het contract tussen Williams en Renault geldt vanaf het seizoen van 2012 tot en met dat van 2013. Beide partijen kijken er al naar uit om de samenwerking te verlengen wanneer de nieuwe reglementen voor 2014 van kracht worden; alle F1-auto’s zullen vanaf dat seizoen met 1,6-liter V6 turbomotoren gaan rijden.
(foto: Brian Snelson)
Reacties