In de vroege jaren ’90 stond de naam Gremlin Graphics zo’n beetje gelijk aan 2D-racen in de speelhal. Het kleine bedrijf uit Sheffield scoorde met titels als Lotus Turbo Challenge, Super Cars en Nigel Mansell’s World Championship Racing de ene hit na de andere.
Hoewel Gremlin dat succes in het 3D-tijdperk nooit kon herhalen, had het pc-spel Fatal Racing uit 1995 echt heel veel charme in huis. Het thema van het spel was een dodelijke competitie in de nabije toekomst, met luguber versierde sedans, een strakke besturing en een heel scala aan fictieve sponsors. En het speelde een beetje zoals TOCA Touring Cars, maar dan met meer moord met voorbedachte rade. Tenzij je natuurlijk je rivaliteit met Jason Plato uit de hand liet lopen.
De circuits waren verraderlijke, met stunts gelardeerde aangelegenheden en je race kon net zo makkelijk eindigen door een val van een kurkentrekker-sectie als door een crash met een andere tegenstander. Hoe ze het precies langs de copyright-advocaten hebben gekregen, geen idee, maar het was wel leuk dat alle computertegenstanders de namen van AI’s en robots uit sciencefictionverhalen hadden gekregen, waardoor je van de weg kon worden gereden door Kryten, de androïde van Red Dwarf.
De AI-coureurs vertoonde menseiljke trekjes
Hoewel je de tegenstanders beslist niet slim kon noemen, vertoonden ze wel een typisch menselijk trekje. De AI-coureurs van Fatal Racing doen uiteindelijk wat we allemaal al jaren doen in dit soort games: ze gaan zich vervelen en achteruit rijden, om zo in te rijden op achteropkomende racers. Als je het beu was telkens door HAL uit 2001: A Space Odyssey in elkaar gebeukt te worden, dan was er ook een multiplayer-mode, waarbij je met maximaal zestien mensen via een lokaal netwerk kon spelen – extreem zeldzaam in die tijd.
Fatal Racing was destijds niet bijster populair, wat misschien de reden was dat het later in Amerika werd uitgebracht onder de titel Whiplash. Hoewel dat op het eerste gezicht een dramatischer titel mag lijken, willen wij er graag op wijzen dat een whiplash dan een buitengewoon onaangename ervaring mag zijn, maar dat ‘fataal’ in alle gevallen erger is. Je zou, wat ons betreft, zelfs mogen spreken van een downgrade.
Reacties