Wanneer werd eigenlijk de eerste autorace ter wereld verreden? Een oude grap wil dat het ongeveer vijf minuten was nadat de tweede auto ter wereld was gebouwd. De game BC Racers, uitgebracht in 1994, borduurt daar lekker op door en gaat zelfs zo ver door te stellen dat het al plaatsvond vlak nadat het tweede wiel ter wereld was uitgevonden.
Als een lichtelijk verrassende spin-off van de oude, op het leven der holbewoners geïnspireerde platformserie Chuck Rock, is BC Racers technisch gezien eigenlijk meer een motorrace-game. Hoewel dat gezien de motorzijspannen en het driftgrage, op Mario Kart geïnspireerde weggedrag een hooguit theoretisch verschil maakt.
Speel BC Racers vooral op pc
Het spel deed het absoluut geweldig op een beetje fatsoenlijke pc, met wat blokkerige, maar wel karaktervolle, cartoonachtige graphics. De consoleversies hadden het lastiger, vooral omdat ze het moesten doen met snel verouderende hardware, zoals de geflopte Sega 32X en Panasonic 3DO, in plaats van de veel krachtiger Saturn- en Playstation-consoles die pas eind 1994 op de markt kwamen.
Het Flintstone-achtige thema leidde tot wat vrij tenenkrommende woordspelingen op het woord ‘steen’ voor de namen van de karakters, zoals Cliff Ace, Brick Jagger en Granite Jackstone. En nu we het toch over fysieke pijn hebben – er was nogal veel om tegenaan te rijden op de zeer gedetailleerde circuits, met een – zeker gezien het feit dat dit geheel zich zou afspelen in het Stenen Tijdperk – opmerkelijke hoeveelheid straatmeubilair om onzacht mee in aanraking te komen.
Geen Lakitu op het wolkje
Zoals bij alle goede fictie met holbewoners in de hoofdrollen, binden onze neolithische vrienden de strijd aan met opponenten in de vorm van dinosauriërs, die hun uiterste best doen je zo veel mogelijk dwars te zitten terwijl jij probeert je concurrenten in te halen en voor te blijven. Al is er ook een vriendelijke pterodactylus die je uit het water plukt als je een bocht verkeerd hebt ingeschat en in een prehistorische vijver bent beland.
Hoewel wij warme herinneringen bewaren aan BC Racers, werd het spel zonder twijfel diep in de schaduw gezet door de volgende creatie van ontwerper Toby Gard. De Tomb Raider-cyclus zou een culturele impact hebben die te vergelijken was met die van de meteoriet die een einde maakte aan het bestaan van de dino’s op deze planeet. En dat is dan weer best passend, ergens…
Reacties