Bijzonder, spannend, in stilte briljant. Het zijn de auto’s waarvan je niet verwacht te houden, maar waar je je hart toch aan verpandt.

Dodge Viper RT/10

Een 8,0-liter vrachtwagenmotor omhuld door een Baywatch-badpak van een carrosserie. Wat is hier nou niet leuk aan? Nou, het brandstofverbruik. Maar de Viper liet zien dat de VS zich de muscle-car nog kon herinneren en dat het bovendien wist hoe deze met z’n tijd mee kon gaan. Een fabelachtig potente cocktail.

Productiejaren: 1992-1995
Afkomstig uit: VS
Leuk feit: het ontwikkelingsteam wilde koste wat kost de 0-100-0 km/u tijd van 15 seconden van de Shelby Cobra verbeteren


 

Morgan 3Wheeler

De leukste non-auto die TG in 2012 gereden heeft. Dit apparaat laat je proeven van de kick van rijden in een klassieker zonder dat je hoeft te dubbel-clutchen of zelf de motor moet aanslingeren. De grote V-twin heeft iets. Z’n smalle banden, de blootstelling aan de elementen: het doet ons gillen van plezier. Deze Morgan maakt van de rit naar de buurtsuper een Spitfire-fantasie.

Productiejaren: 2012-nu
Afkomstig uit: Groot-Brittannië
Leuk feit: afgelopen jaar heeft een Morgan 3Wheeler, met een gemiddelde snelheid van 143 km/u, het snelheidsrecord op ijs voor driewielers gebroken


 

BMW M Coupé

Precies op het moment dat we dachten dat de Duitsers absoluut hetero waren, komen ze met deze losgeslagen en gekrompen shooting brake voorzien van hardcore M-techniek. Het mag dan een project uit de avonduren zijn geweest, maar wauw, gewoon wauw. Compact, krachtig en prachtig onstuimig.

Productiejaren: 1998-2002
Afkomstig uit: Duitsland
Leuk feit: de Coupé was een ongelooflijke 2,7 keer zo stijf als de Roadster


 

Fiat Panda 4×4

Overal in Europa waar je bergen vindt, zie je nog steeds originele Panda’s 4×4 dapper rondrijden. Kettingrokende skileraren dirigeren de sympathieke, maar wegrottende Fiat met een angstwekkende precisie over smalle bergweggetjes. Iedereen die erin rijdt, houdt van deze auto vanwege z’n formaat, de herkenbare vormgeving en de eenvoudige techniek.

Productiejaren: 1983-2003
Afkomstig uit: Italië
Leuk feit: sinds z’n introductie in 1983 heeft Fiat 114 limited-editions van de Panda op de markt gebracht


 

Maserati Quattroporte GT S

Motoren helpen auto’s een ziel te geven en de van Ferrari afkomstige 4,7-liter V8 van de Quattroporte is een van de meest karaktervolle motoren ooit. Maar dat feit alleen vertelt niet het hele verhaal. De schijnbaar moeiteloze chic & stijl van dit Italiaanse maatpak, de gracieuze manier waarop ie beweegt en het hemelse geluid van de V8 op toeren – dat is waar het bij de Quattroporte allemaal om draait.

Productiejaren: 2007-2012
Afkomstig uit: Italië
Leuk feit: de eerste Quattroporte was een speciale, door Frua gebouwde bestelling voor de Aga Khan in 1963


 

Ford Focus

De originele Ford Focus liet zien dat een relatief goedkope auto heel vermakelijk om te rijden kan zijn. Oogt nu als een bejaard ding, maar gaat nog steeds als een gek door bochten.

Productiejaren: 1998-2004
Afkomstig uit: Engeland
Leuk feit: in augustus van vorig jaar rolde de 350 miljoenste Ford van de band, en dat was toevallig een Focus


 

Fiat Coupé

Lekkere coupé die je het gevoel gaf in een soort budget-Ferrari rond te rijden. Want ook Italiaans. En met een beetje mazzel hield je met vijfcilinder 20v ook nog wel een oude Ferrari bij.

Productiejaren: 1994-2000
Afkomstig uit: Italië
Leuk feit: De McLaren introduceerde de startknop op de F1, Fiat was de eerste met die knop op een betaalbare auto


 

VW Lupo GTI

Tijdens de donkere dagen van de Golf IV GTI leek het erop alsof VW geen flauw idee had van de manier waarop je plezier moest maken. Toen kwam Wolfsburg met een konijn-terriër luisterend naar de naam Lupo GTI. Zelfs na al deze jaren is er nog geen ruigere, leukere compacte stadsauto opgestaan om het stokje over te nemen.

Productiejaren: 2000-2005
Afkomstig uit: Duitsland
Leuk feit: vroege exemplaren hadden een handgeschakelde vijfbak, maar je wilt een zesbak van na 2002


 

Toyota Land Cruiser

In Venezuela ging de originele FJ40 schijnbaar als ‘Macho’ door het leven. Je kon ‘m bestellen in ‘Health Grey’. Net zoals de eerste Land Rover Defender en de Ford Bronco, is de FJ40 zo geschikt voor z’n functie dat ie het antigif is tegen de moderne wereld op vier wielen. Dat betekent echter ook dat de waarde door jonge hipsters in Los Angeles is opgedreven.

Productiejaren: 1959-2001
Afkomstig uit: Japan
Leuk feit: onder de naam Bandeirante is de Land Cruiser nog tot en met 2001 gemaakt in Brazilië


 

Audi RS4 Avant (B5)

Een ziel in een voertuig is moeilijk te definiëren, maar je weet het in ieder geval als die schittert door afwezigheid. Zoals bij bijna iedere moderne Audi. Maar er zijn uitzonderingen, en de 380 pk sterke 2,7 V6 bi-turbo ‘B5’ RS4 Avant heeft die Terminator-uitstraling. De ultieme Q-auto?

Productiejaren: 2000-2001
Afkomstig uit: Duitsland
Leuk feit: het carter van de RS4 is voorzien van reliëf om in snelle bochten te voorkomen dat het droogloopt. Een noodzaak voor deze auto


 

Skoda Yeti

Aan de ene kant een moderne versie van de Talbot Matra Rancho (een praktische Franse auto die eruit zag alsof ie 4WD had, maar dat niet had). Aan de andere kant een auto die met zijn aaibare uitstraling overduidelijk harten wint.

Productiejaren: 2009-nu
Afkomstig uit: Tsjechië
Leuk feit: dankzij TopGear werd de Yeti vlak na z’n verschijning in de tv-uitzending trending op Twitter


 

Mercedes W123

Door velen gezien als de best ontwikkelde auto ooit. Volgens May 'net zo goed in elkaar gezet als sommige kathedralen'. Hij kan het weten: hij trok met de Mercedes door Botswana, en beide overleefden het. Nog steeds enorm populair in Noord-Afrika. Opvolger W124 was eveneens geweldig.

Productiejaren: 1977-1985
Afkomstig uit: Duitsland
Leuk feit: de vroege dieselexmplaren hadden zo'n 50 pk


 

Rover SD1 Vitesse

Joost mag weten van welke planeet Rover de inspiratie voor deze auto heeft gehaald. De beslissing om het ontwerp losjes te baseren op dat van de Ferrari Daytona was zeer inspirerend. Dankzij de 3,5-liter V8 onder de motorkap verenigde deze SD alles in zich dat (soms) goed was aan British Leyland.

Productiejaren: 1976-1986
Afkomstig uit: Groot-Brittannië
Leuk feit: Rover wilde ‘m de Rapide noemen, maar daar stak Aston een stokje voor


Wat denk jij ervan?

Het zijn veel argumenten en een lange lijst, maar welke krijgt jouw stem? Doe je zegje hieronder!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)