Ook deze decembermaand is het, als elk jaar, weer zo ver: de roemruchte, prestigieuze en wereldwijd vermaarde, felbegeerde Awards van Top Gear zijn bekend. Er ging een felle strijd aan vooraf om in alle categorieën een winnaar aan te wijzen en vooral de eindstrijd om de hoofdprijs, Auto van het jaar, was een doldwaze. Ferrari lag nek-aan-nek met, eh, een Polo – dachten we – maar de Ferrari 458 Italia kwam uiteindelijk met een ruime neuslengte voorsprong als winnaar uit de bus. De Ferrari 458 Italia is dan ook Top Gear’s Auto van het jaar 2009.
 
Gelukkig hebben we nog veertien subcategorieën, zodat ook de meer bereikbare merken en modellen een prijs in de wacht kunnen slepen. Op alfabetische volgorde van merk, met motivatie, zijn dat:
 
Ferrari 458 Italia – Auto van het jaar
Iemand kwam nog met een Polo op de proppen, maar dat bleek de secretaresse van de Russische Top Gear-uitgever te zijn. Alle anderen verkozen de beste Ferrari ooit tot Auto van het jaar 2009 en als je erin zou hebben gereden, zou je weten dat het meer dan terecht is.
 
Alfa 8C Spider – Mooiste auto van het jaar
Het lijkt alsof er geen computer aan te pas is gekomen om de wulpse lijnen van de 8C Spider te tekenen. Slechts een beeldhouwer is in staat deze vormen te scheppen en we staarden er dan ook en bloc met open mond naar. Nog steeds trouwens.
 
Audi Q7 V12 TDI – SUV van het jaar
Alles moet groen, klein, zuinig en met mate, maar Audi lijkt met de twaalfcilinder diesel in de megagrote Q7 toch een van z’n vingers naar bepaalde criticasters op te steken. Drie maal raden welke vinger. Natuurlijk moedigt Top Gear zo veel lef altijd aan.
 
Avions Voisin – Toekomstauto van het jaar
Hij ziet er nog uit alsof-ie rechtstreeks van een kindertekening is weggereden, maar de eigenaren van dit Nederlandse merk timmeren geestdriftig aan de weg om hun droom waar te maken. Nu komen alleen superboeren uit het Oosten, straks komt er ook een superlimo vandaan.
 
Ford Fiesta – Minst saaie groene auto van het jaar
Iele bandjes, dichte wieldoppen, van binnen gestript tot nihilisme om gewicht te besparen, de rijdynamiek van een manke schildpad: dat is hoe groene auto’s groen worden. Ford wist van de Fiesta eco-nogwat echter iets redelijk spannends te maken. Dat waarderen we direct.
 
Ford Focus RS – Muscle car van het jaar
Alle hete versies van die kleine familiehatchbacks komen niet verder dan 200 pk en een beetje, Ford zet daar een 300-pk sterke Focus RS tegenover. Dat maakt de concurrentie niet alleen monddood, het verraadt tevens expertise om al dat vermogen normaal op de weg te brengen. Nu nog een Fiesta RS.
 
Jaguar XJ – Interieur van het jaar
Rijden mochten we nog niet, wel erin zitten, meerijden, ruiken en voelen. Je ziet de details, aan alles is aandacht besteed, over alles is nagedacht en bij alles heeft esthetica én functionaliteit bovenaan gestaan. De XJ is zo mooi van binnen dat we er bijna in slaap vielen.
 
Jaguar XF diesel – Sedan van het jaar
Dit is gewoon de auto van de zaak zoals je ‘m zou willen hebben. Hij rijdt op diesel en is dus zuinig, maar hij is bovenal ook bijzonder dynamisch. Zo dynamisch zelfs dat z’n concurrenten er een beetje grijs van worden. Gelukkig komt de nieuwe 5-serie pas in 2010.
 
Lotus Evora – Sportauto van het jaar
We hebben veel kritiek op de Lotus Evora, maar al met al is het toch de leukste sportauto die dit jaar werd geïntroduceerd. Lotus bewijst met de Evora dat een auto niet superstrak en logisch hoeft te zijn om de berijder bijzonder veel plezier te geven. Sterker, dat doet Lotus al eeuwen.
 
Mercedes SLS AMG – GT van het jaar
Was de SLR als supersportwagen nog een logge raket, de SLS AMG is het antwoord van Mercedes op Ferrari, Porsche, Lamborghini en McLaren. Dit is de ware GT en al rijdt-ie subliem, het zijn de vleugeldeuren waar we echt voor zijn gevallen.
 
Renault Sport – Automaker van het jaar
Renault bracht dit jaar RS-versies uit van én de Twingo én de Clio én de Mégane en alle drie zijn ze razendsnel en uiterst vermakelijk. Renault begrijpt dat dit de auto’s zijn die een jong publiek aanspreken, en niet dat groene geneuzel. Tenzij je je RS in het groen bestelt, natuurlijk.
 
Skoda Superb Combi – Limousine van het jaar
De Limo-award stuitte intern op de meeste discussie: een Skoda-limo van het jaar? En nog wel een stationcaruitvoering? Waarom niet de Panamera van Porsche? Het zou met de prijs/kwaliteit/ruimte-verhouding te maken kunnen hebben. Denken we. Waarom ook niet?
 
Skoda Yeti – Gezinsauto van het jaar
En nog een Skoda. Niet omdat-ie nou zo lekker goedkoop is, maar wel omdat-ie zo ruim is, zo doordacht van opzet, zo opzienbarend qua uiterlijk en omdat-ie de fraaist mogelijke naam heeft meegekregen: Yeti. Zou daarom ook de titel Beste naam van het jaar verdienen, maar die hebben we niet.
 
Toyota Prius – Stadsauto van het jaar
Je kunt niet meer om een Prius heen en geef toe: het nieuwe model is stukken minder eng dan de voorgaande modellen. Vermijd snelwegen en je hebt én een lage bijtelling én een groen imago én de ideale stadsauto. In z’n prijssegment is het lastig om niet voor de Prius te gaan.
 
Volkswagen Golf GTI – Hot hatch van het jaar
Echt heel, heel schokkend zijn de veranderingen ten opzichte van het vorige model niet (de Golf V toch? Of was het VI?), maar de Golf GTI is in ruim 30 jaar een waar icoon geworden. Zeg GTI en iedereen weet wat je bedoelt. Dat is knap. Dat verdient een prijs. Waarvan acte.
 
Uiteraard lees je de uitgebreide totstandkoming van de Awards-toekenning in het nieuwe nummer van Top Gear, dat nu in de winkel ligt.

Reacties