De televisiemannen zijn natuurlijk een aantal ultieme monsters vergeten. Monsters die wij als eenvoudige redactie toch wel even onder jullie aandacht willen brengen. Gewoon, omdat ze toch ook wel héél cool zijn, of gevaarlijk, of supersexy. En vul onderaan vooral in wat jouw favorieten zijn: met die van
Jeremy,
James en
Richard blijft er toch niet veel meer over?
Jay Leno’s Tankcar
Hou je vast: dit is ’s werelds monsterlijkste cabriolet, eigendom van de Amerikaanse televisieshow-host Jay Leno. Eigenlijk is ie niet eens zo snel: van 0 naar 100 haalt ie in 6,2 seconden en de topsnelheid is slechts 225 km/u. Maar: deze volledig verchroomde dragster heeft een 29,3-liter motor die 1.600 pk levert en 2.171 Nm. Normaal gesproken vind je dat blok in een M47 Patton-tank, maar Leno heeft de motor in een bijna 5,5 meter lang monster op wielen gelepeld. En in de VS kijken ze niet naar het van 0 naar 100-sprintje. Het gaat erom wat je auto doet in een sprintje over 400 meter, vanuit stilstand. 12,9 seconden heeft ie ervoor nodig – zo snel dat elke andere cabriolet op de helft van die afstand al in duizend stukjes zou liggen. Met recht een monster, helemaal als je naar het verbruik kijkt: 56,5 liter per 100 kilometer. Geen grap!
Alfa Romeo SZ
Deze Alfa is met recht een monster. Hij heet dan ook ‘Il Mostro’ in de Italiaanse volksmond. De semi-kubistische Alfa werd in 1989 onder de projectnaam ES-30 op de autosalon van Genève gezet waarna er 1.036 werden gemaakt als SZ – van Sport Zagato, het Italiaanse ontwerphuis dat met de eerste ontwerpen voor de SZ kwam. Later ging de zaag erin en produceerde Alfa er ook een cabrio-versie van, de RZ (Roadster Zagato) – daarvan zijn er 284 gemaakt. Met z’n 3,0-liter V6 haalde de SZ geen opzienbarende prestaties. Sterker: ze vielen wat tegen voor die tijd. De top van 250 km/u ging nog wel, maar de acceleratie van 0 naar 100 in 7,0 seconden was voor een beest als de SZ een lachertje. Maar wat wil je, met slechts 210 pk? Toch is het een waar monster, alleen al vanwege het geluid dat ie produceert. En ze zijn nog redelijk verkrijgbaar, speur het web af en je kunt voor 30 mille de trotse eigenaar van deze bijzonder coole en eigenzinnige Alfa worden.
Porsche 959
De laatste supersonische Porsche met 911-gelijkenis: de 959 die in 1986 op de markt werd gezet. Uitgerust met een 2,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s, uiteraard in z’n kont gemonteerd. De motor leverde 450 pk bij 6.500 tpm en liet de 959 een toen haast onwaarschijnlijke topsnelheid van 317 km/u halen. Accelereren? Jazeker, dat kon ie ook: van 0 naar 100 in 3,7 seconden, van 0 naar 200 in 13,3 seconden. Een superieure wegracer dus? Mooi niet. Porsche verbouwde er een paar en liet ze meedoen met de Dakar-rally. Waarom niet? In 1986 won de 959 doodleuk Dakar terwijl die 959 toch echt als concurrent van de Ferrari F40 op de markt was gezet. Ze zijn trouwens redelijk zeldzaam: Porsche bouwde 263 normale exemplaren en 29 Sport-uitvoeringen die 100 kilo lichter waren.
Pagani Zonda F
Met een topsnelheid van meer dan 350 km/u is de Pagani Zonda F een echt monster te noemen. Hij wordt aangedreven door een beestachtige 7,3-liter V12 van Mercedes-AMG en die motor levert 600 pk. In 3,6 seconden vliegt ie van 0 naar 100 en het geluid dat daarbij wordt geproduceerd, doet gebouwen tot hun fundamenten trillen. Toen we de auto testten, was alleen de aanblik op het interieur al genoeg om trillende handjes van te krijgen, de herinnering aan het rijden bezorgt ons nu nog kippenvel.
Mercedes-McLaren SLR Stirling Moss
Deze toch enigszins zonderlinge variant van de Mercedes-McLaren SLR is niet alleen een fraai eerbetoon aan de legendarische Stirling Moss. Het is ook een monstrueuze supercar waarin je meer aandacht trekt dan naakt op een wc-pot door de binnenstad van Rotterdam rijden. Je krijgt er geen voorruit bij, wel een 5,4-liter V8 met supercharger die 650 pk levert en ervoor zorgt dat je een top van 350 km/u kunt halen. Dat is lekker, zonder dak.
Mercedes CLK Black Series
Jeremy raakte op slag verliefd na een dagje rijden in de Mercedes CLK Black Series. De mannen van AMG namen het 6,2-liter V8-blok nog eens goed onder handen en wisten ‘m op te porren naar 500 pk. Qua prestaties vond JC zelfs dat de CLK te vergelijken is met een Ferrari F430. Zou dat komen door het feit dat JC iets heeft met Mercedes?
Koenigsegg CCXR
1.036 pk uit een 4,7-liter V8 peuren, vergt lef. De mannen van het Zweedse Koenigsegg creëerden een uiterst groene supercar die op E85 bio-ethanol loopt: 15 procent benzine vermengd met 85 procent alcohol. Tijdens een testrit in Engeland, gezeten naast een technicus van Koenigsegg, ging het mis. De CCXR brak uit, tolde om z’n as en belandde uiteindelijk in een greppel. Niemand gewond, snel een doek erover en niet meer aan denken. The Stig deed het later nog eens dunnetjes over op het TopGear-circuit: een gebrek aan downforce zorgde ervoor dat hij bij het uitaccelereren van een bocht van de baan schoot, het gras in gleed en wat bandenstapels wist te raken. Met een extra spoiler werd ook dit euveltje opgelost. Het bewijst eens te meer dat een Koenigsegg een duivels apparaat is. Dus hoort ie in deze monsterlijke lijst.
Reacties